Lees verder


Owen de Vries is werkzaam als zelfstandig bedrijfsadviseur. Hij werkte ruim 20 jaar bij ABN AMRO als financieel specialist, voordat hij zijn eigen bedrijf startte.
Meer over Owen de VriesHeartful Banking
Voor mens- en maatschappijgericht bankieren
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789491442384Samenvatting
In 'Heartful Banking' plaatst De Vries de behoeften van de markt aan financiële diensten naast het aanbod van de banken. Hij laat zien hoe het niet aansluiten van aanbod op vraag heeft geleid tot verlies van klantvertrouwen. Hij signaleert dat klantgericht werken een stap in de goede richting is, maar dat het nog niet heeft geleid tot herstel van vertrouwen. Dat kan alleen als banken bereid zijn verder te kijken dan de Klant Centraal, als zij het volledige speelveld gaan overzien en mens, maatschappij en moraal leidend maken in hun activiteiten.
'Heartful Banking' geeft een praktische werkwijze die de financiële sector kan helpen het vertrouwen van de maatschappij (terug) te winnen en waarmee bankmedewerkers hun werkplezier weer hervinden. Interviews met betrokkenen van binnen en buiten de bankwereld, plaatsen 'Heartful Banking' midden in de dagelijkse praktijk.
Met interviews met onder andere:
-Joris Luyendijk
-Arnold Heertje
-Bas Haring
-Jan Kalff
Ik denk dat 'Heartful Banking' een bijzondere bijdrage zal leveren aan het maatschappelijk debat over de verbinding tussen klant, samenleving en bank. Voor bankiers is het een interessant uitgangspunt voor het terugwinnen van vertrouwen, voor studenten een handzame kennismaking met bankieren en een boeiend boek voor iedereen die interesse heeft in de financiële crisis van de afgelopen vijf jaar.
Herman Wijffels
Het komt uit op een moment dat het onderwerp zeker actueel is.
Jan Kalff, oud-topman ABN AMRO (ook een van de geïnterviewden)
Owen de Vries nodigt met zijn boek 'Heartful Banking' mensen in de bancaire wereld
uit om zorgvuldig af te stemmen op de maatschappij en daarbij vooral 'hartdiensten' niet uit het oog te verliezen. Van harte mee eens.
Guus Brackel, Bout en Partners / De Baak
Het ziet er prachtig uit en de inhoud mag er ook zijn.
Arnold Heertje, econoom
Owen de Vries neemt je mee op een reis in verleden heden en toekomst van bankieren. Met prachtige interviews en duidelijke opbouw leest het boek heerlijk weg. Een must voor iedereen die geïnteresseerd is in bankieren, maar vooral voor iedereen die zich actief in wil zetten voor een betere toekomst van de financiële wereld.
Enna van Duinen
'Heartful Banking' zet aan om terug te gaan, je opnieuw te verbinden met je mooie vak van bankier. Het is een uitnodiging om als bank en als bankier stil te staan bij vragen als: Wat gaat je aan je hart als bankier? Hoe kunnen we ons mooie vak vormgeven zodat het aansluit bij de vragen van klanten? Hoe ziet onze bank er dan uit?
Hetty van Oostijen
Toeval bestaat niet! Het boek 'Heartful Banking' van Owen de Vries verschijnt precies op het juiste moment. Het appèl dat in 'Heartful Banking' wordt gedaan om binnen de banken de 'hartdiensten' daadwerkelijk (nieuw) leven in te blazen om het geschonden vertrouwen bij de klanten te herstellen, onderschrijf ik van harte. Niet als windowdressing om geld toch weer doel te laten zijn, maar om oprecht dienstbaar te zijn aan een duurzame samenleving gebaseerd op eenheid en liefde.
Erwin van de Moosdijk
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Owen de Vries
Inhoudsopgave
Woord vooraf door Owen de Vries
Inleiding
Deel 1: De klant
Inleiding
Verloren krediet - Interview met Jan de Wit
1. De particuliere klant
Vertrouwen
1.1 Geestelijke behoeften
1.2 Fysieke behoeften
1.3 Financiële behoeften
1.4 Levenscyclus
Terug naar oude waarden? - Interview met Jan Kalff
2. De zakelijke klant
De ondernemer als klant
2.1 Immateriële behoeften
2.2 Materiële behoeften
2.3 Financiële behoeften
2.4 Levenscyclus
Bankiers zullen de vlieg in hun bancaire pot moeten vinden
Interview met Arnold Heertje
3. De omgeving
Inleiding
3.1 Micro-omgeving
3.2 Meso-omgeving
3.3 Macro-omgeving
3.3.1 Natuur
3.4 Financiële behoeften
3.5 Levenscyclus
Deel 1 Samenvatting en conclusie
Deel 2: De bank
Meetlat voor duurzaam bankieren
Interview met Peter Ras en Willemijn de Iongh
De kans om afscheid te nemen van verouderde productieprocessen
Interview met Piet Sprengers
Waartoe is de bank op aarde? - Interview met Wouter Scheepens
Inleiding
4. De bank als onderneming
Inleiding
4.1 Missie, visie en strategie
4.2 Marketing
4.3 De bankorganisatie
4.4 Procesmanagement, hoe werkt de bank?
Samenvatting
Schuld hoeft geen schuld te zijn - Interview met Jacqueline Zuidweg
5. De hoofddiensten
5.1 Creditgeld
5.2 Debetgeld
5.3 Het betalingsverkeer
Microfinanciering belangrijke katalysator voor verandering
Interview met Marilou van Golstein Brouwers
6. Bijdiensten
6.1 Bijdiensten met een hoog risico
6.2 Bijdiensten met een laag risico
6.3 Productinnovatie bij banken
Je hebt nooit genoeg van wat je niet echt nodig hebt
Interview met Joris Luyendijk
De bankensector is het katholicisme zonder hel
Interview met Joris Luyendijk
7. De mismatch van vraag en aanbod
Vertrouwensbreuk
7.1 Kritiek op missie, visie en strategie
7.2 Kritiek op afstemming op de markt
7.3 Reacties op de mismatch tussen vraag en aanbod
7.4 Gevolg: het zoeken naar alternatieven door de vraagkant
7.5 Mismatch vraagkant klant/maatschappij
Samenvatting
Dialoog, contact en communicatie - Interview met Wim Mijs
Back to life, back to reality - Interview met Edgar du Perron
Verkopen banken nog steeds knollen voor citroenen?
Interview met Imre de Roo
Deel 2 Samenvatting en conclusie
Deel 3: Heartful Banking
Inleiding
De bank op weg naar duurzaamheid - Interview met Marcel Jeucken
8. De hartdiensten
Inleiding
8.1 Wat zijn hartdiensten?
8.2 FQ, het fysieke vermogen
8.3 IQ, het intellectuele vermogen
8.4 EQ, het emotionele vermogen
8.5 SQ, het spirituele vermogen
8.6 Evenwicht tussen hartdiensten
Banken kunnen de MVO-kennis veel actiever uitdragen
Interview met Willem Lageweg
9. Naar een nieuwe bank
9.1 Een nieuwe gerichtheid
9.2 Waarden die de gerichtheid ondersteunen
9.3 De goede keuze en het gevolg
Integriteit borgen is greep krijgen op je gedrag
Interview met Rudolf de Korte
Deel 3 Samenvatting en conclusie
TEN SLOTTE - I have a dream…
(Wan)hoop voor de toekomst - Interview met Bas Haring
DANKWOORD
BIJLAGE Het ontstaan van de crisis
LITERATUUR EN BRONNEN
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan