OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 71 van 1.786 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    20 januari 2011
    Carla Verwijs
    De meeste organisaties zijn net spinnen. Ze hebben een duidelijk gecentraliseerde leiding, vergelijkbaar met de kop van de spin. De poten zijn vergelijkbaar met de verschillende afdelingen binnen het bedrijf, zoals Financiën, Productie, H&R enzovoort. De kop regeert over het lijf en de poten van de spin. Als je de kop van een spin er afhakt, gaat de spin dood. Zo ook met de organisatie: zonder kop is de organisatie niet meer levensvatbaar.
    interview
    Organisatiekunde
    14 januari 2011
    Ben Kuiken
    5-6 minuten leestijd
    Niet winst of omvang, maar betekenis is het nieuwe kapitaal van organisaties. Dit stelt ‘betekenisdenker’ Kaj Morel in zijn boek Identiteitsmarketing. De organisatie van de toekomst weet medewerkers te inspireren met een missie die verschil maakt.
    interview
    Organisatiekunde
    7 januari 2011
    Pierre de Winter
    5-7 minuten leestijd
    Hoewel diversiteit al enkele jaren een veelbesproken onderwerp is, komt een gedegen diversiteitsbeleid bij veel organisaties nog niet van de grond. Ralf Knegtmans maakt in Diversiteit als uitdaging de problematiek duidelijk en geeft best practices.
    recensie
    Organisatiekunde
    30 december 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Nadat organisaties competentie-ontwikkeling hadden ingevoerd, diende de volgende loot aan de managementboom zich aan: performance-ontwikkeling. Het 'meetbare broertje' van het soms als soft aangeduide begrip 'competentie'. Weliswaar niet terecht maar de magische klank van de Angelsaksische term 'performance' doet menig managementhart sneller kloppen. Performance Behaviour biedt weliswaar nauwelijks nieuwe inzichten, maar het geeft een prima beschrijving van wat het concept inhoudt.
    interview
    Organisatiekunde
    28 december 2010
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Shared service centers zijn een blijvertje en geen voorbijgaande hype, voorspelt managementconsultant Hans Strikwerda in zijn Shared service centers II. En niet louter als cost center, maar steeds vaker met een erkende bijdrage aan de concurrentiepositie. Het ssc is niet langer een appendix van de unitorganisatie, maar een essentieel element in de multidimensionale organisatie. Positiegebonden macht in de organisatie gaat daarmee plaatsmaken voor macht gebaseerd op creativiteit en samenwerking.
    interview
    Organisatiekunde
    28 december 2010
    Joep Schrijvers
    9-12 minuten leestijd
    Zijn volgers op Twitter weten het al. Zijn boek komt er. Hij stelt er vragen, vertelt over zijn schrijfproces en laat mensen meedenken over de titel. Hij voldoet prefect aan de managementwijsheid practice what you preach. Zijn boek gaat dan ook over sociale media en hun invloed op organisaties: Connect! Het is een groot succes. Dit keer bij de boekenkast de ‘jongste’ managementboekenschrijver van eigen bodem: Menno Lanting.
    interview
    Organisatiekunde
    28 december 2010
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Wat is de impact van de nieuwe generatie medewerkers en nieuwe technologieën op organisaties? Met deze vraag stuurde de Stichting Management Studies Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter van HR-adviesbureau Bright & Company op pad. Het resultaat is een nuchter boek over ‘het nieuwe werken’, getiteld Het nieuwe werken ontrafeld. M&L spreekt met Ruurd Baane over het misschien wel meest gehypte thema van dit moment. Baane: ‘Organisaties die hier niet mee aan de slag gaan, missen uiteindelijk de boot.’
    interview
    Organisatiekunde
    24 december 2010
    Jeroen Ansink
    12-16 minuten leestijd
    Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 december 2010
    Peter de Roode
    Wie heeft er geen ervaring met het spelen van een 'game'? Games zijn uitdagend en activerend en een geweldige manier om ontdekkend te leren. Tegelijkertijd is 'gaming' een nog niet wijd verbreide vorm van leren. In 'Why do games work?' krijgt de lezer van diverse auteurs voldoende achtergrondinformatie om vast te stellen wat er fascinerend aan games is.
    column
    Organisatiekunde
    16 december 2010
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    Het is alom bekend dat de Nederlandse beroepsbevolking snel aan het vergrijzen is. Dat er in heel Europa te weinig jongeren bijkomen en er dus een simultane ontgroening plaats vindt, zal ook niemand verbazen.
    interview
    Organisatiekunde
    10 december 2010
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Patronen en mechanismen in organisaties leren zien en vervolgens beïnvloeden. Dat is wat Steven de Groot ons wil leren met zijn nieuwe boek Hun zien het verkeerd. Hij maakt daarbij gebruik van zogenaamde CMO-configuraties, waarbij de C staat voor Context, de M voor Mechanisme en de O voor Outcome.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 december 2010
    Jolanda Verbraak
    2-3 minuten leestijd
    Mijn generatie (1984) wordt wel eens 'de opzoekgeneratie' genoemd. In plaats van allerlei zaken uit het hoofd te leren, zoek je het op zodra je iets nodig hebt. Ik kan niet ontkennen dat daar een kern van waarheid in zit. Hoewel ik basiskennis heb van procesmodelleren, vond ik die kennis niet voldoende om ook daadwerkelijk bedrijfsprocessen vorm te geven. 
    interview
    Organisatiekunde
    29 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    De overheid moet niet als een Don Quichote vechten tegen al lopende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals marktwerking, maar deze juist faciliteren en kanaliseren. Theo Poiesz en Jo Caris laten met hun boek Ontwikkelingen in de zorgmarkt zien hoe je vechten tegen windmolens kunt voorkomen. Een boeiende verkenning.
    recensie
    Leiderschap
    26 november 2010
    Peter de Roode
    10-15 minuten leestijd
    Robert E. Quinn is hoogleraar op het gebied van Organizational Behavior en Human Resource management aan de Universiteit van de Michigan Business School. Zoals hij zelf aangeeft, houdt hij zich al 25 jaar bezig met het gedrag van mensen in arbeidsorganisaties. 
    recensie
    Organisatiekunde
    22 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek Slimmer werken en sociale innovatie laten TNO-medewerkers Peter Oeij, Luc Dorenbosch, John Klein Hesselink en Fietje Vaas zien wat sociale innovatie is en geven ze de laatste stand van zaken op dat gebied in Nederland. Conclusie: we kunnen veel beter.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In 2003 publiceerde Hans Strikwerda het boek ‘Shared Service Centers’, dat sindsdien geldt als het standaardwerk op het gebied van, jawel, shared service centers; interne dienstenverschaffende eenheden binnen organisaties, die voor meerdere business units/divisies/afdelingen duidelijk afgebakende werkzaamheden verrichten. Nu is de herziene editie uit, onder de titel Shared Service Centers II.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 november 2010
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Dagelijks doen duizenden managers hun uiterste best om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Zij slagen daar vaak niet in. Volgens ex-directeur van de NS, Nol Groot, is het een illusie te denken dat je de organisatie kunt sturen of modelleren. In het boek Zelforganisatie en leiderschap legt hij uit hoe managers de organisatie toch vooruit kunnen helpen.
    interview
    Organisatiekunde
    2 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
    recensie
    Organisatiekunde
    25 oktober 2010
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In de wereld van Martijn Aslander en Erwin Witteveen is de mensheid – geholpen door de moderne technologie – steeds meer geneigd tot samenwerking. Niet per se omdat wij mensen daar van nature toe geneigd zijn, maar omdat we er uiteindelijk zelf beter van zullen worden, aldus Martijn Aslander en Erwin Witteveen in hun boek Easycratie.
    recensie
    Organisatiekunde
    14 oktober 2010
    Peter Vermeulen
    4-5 minuten leestijd
    Starbucks is een internationaal concern in coffeeshops uit de Verenigde Staten. Niet te verwarren met die waar ook cannabis verkocht wordt, maar coffeeshops waar ze alleen zuivere koffie verkopen. Het bedrijf is in 1971 opgericht in Seattle, waar het hoofdkantoor zich nog steeds bevindt. Organisatieadviseur, psycholoog en schrijver Joseph A. Michelli vroeg zich af wat is er nu zo speciaal is aan Starbucks. Hij heeft het vervolgens onderzocht en wilde tevens weten of de door Starbucks gehanteerde filosofie, die dit tot een wereldbedrijf heeft gemaakt, ook toegepast kan worden op andere bedrijven.

      Personen

        Trefwoorden