

Huib Koeleman is expert in verandercommunicatie, medeoprichter van Orange Otters en schrijver van diverse communicatieklassiekers, zoals Interne Communicatie. Hij werkt al meer dan 30 jaar met organisaties in verandering – altijd met oog voor de mensen die het moeten doen.
Meer over Huib KoelemanInterne communicatie bij verandering
Van middelen- naar interventiedenken
Paperback Nederlands 2006 2e druk 9789014080659Samenvatting
Vraag tijdens een evaluatie een verandermanager naar de belangrijkste factor voor het slagen van een veranderingsproces en hij zegt: interne communicatie. Jammer genoeg blijkt diezelfde verandermanager bij aanvang van het veranderingsproces de rol van communicatie te onderschatten. Interne communicatie verdient dus extra aandacht als integraal aspect van het veranderproces.
Om van medewerkers input te krijgen voor de veranderingen en om hen te helpen begrijpen waarom en hoe de verandering plaats vindt; het zogenaamde betekenis geven. Het ultieme recept voor communicatie rond veranderingen bestaat niet. Deze tweede druk van 'Interne communicatie bij verandering' beschrijft vijf verschillende gekleurde brillen op veranderen, oorspronkelijk ontwikkeld door De Caluwé & Vermaak. Voor iedere bril gelden andere wetten voor interne communicatie en zijn er verschillen tussen de inhoud, strategie en communicatiemiddelen en -interventies.
Dit boek geeft u handreikingen. Het beschrijft de rol van de communicatie per fase en geeft een overzicht van diverse overlegvormen, face-to-face communicatiemogelijkheden en een scala aan communicatiemiddelen. Ook komen nieuwe media, zoals blogs en podcasts aan bod. In deze nieuwe versie zijn recente ervaringen en ideeën verwerkt. Het combineert ervaringen uit de eigen praktijk met kennis uit het communicatie- en HR vak.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Omgaan met verandering: accepteren en leren
2. Organisatieverandering: aangrijpingspunten en invloedsfactoren
3. De rol van communicatie bij verandering
4. Een veranderaanpak in zes fasen
5. Aankondiging van reorganisatie
6. Veranderen in vijf paradigma's: de kleuren
7. Communicatieve interventies
8. De taakverdeling
Begrippenlijst
Literatuurlijst
Over de auteur
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan