
Lees verder
De belangstelling voor variabel belonen is groot. Medewerkers vragen om een beloning die recht doet aan de door hen geleverde prestaties. Managers zijn op zoek naar een beloningssysteem dat bijdraagt aan het realiseren van de doelen van de organisatie. De verwachting is dat variabele beloning een goed instrument is om medewerkers te stimuleren tot gewenst gedrag en om de loonkosten mee te laten ademen met de resultaten van de onderneming. Uit de praktijk blijkt dat het met succes introduceren en in stand houden van een dergelijk beloningssysteem geen eenvoudige opgave is. Dit boek geeft inzicht in de factoren die van invloed zijn op het slagen of falen van een nieuw (variabel) beloningssysteem. De kerngedachte is dat zo'n systeem meer kans op succes heeft als de ontwikkeling en invoering ervan geplaatst zijn in strategisch perspectief. Daarvoor moet niet aandacht worden geschonken aan het systeem als zodanig, maar ook aan het ermee beoogde doel, de huidige en gewenste organisatie en het invoeringsproces.