Lees verder


hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie, Universiteit van Amsterdam.
Meer over de auteursCreativiteit krijg je niet voor niks
De psychologie van creativiteit in werk en wetenschap
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789023254928Samenvatting
Creativiteit. Bedrijven investeren er jaarlijks miljoenen in, het is bepalend voor de toekenning van prijzen en beurzen en het maakt het verschil tussen middelmatige en geniale kunstenaars, wetenschappers en politici.
Maar wat is creativiteit nu eigenlijk? Word je ermee geboren? Kun je het leren? Kun je binnen organisaties sturen op creativiteit? Wat zegt de wetenschap over situaties die creativiteit bevorderen? Wie hebben aanleg om creatief te zijn? En welke hersenprocessen spelen een rol?
Aan de hand van leven en werk van illustere kunstenaars en creatieve genieën, maakt 'Creativiteit krijg je niet voor niks' duidelijk hoe creatieve producten tot stand komen, hoe je creativiteit kunt meten en welke neuropsychologische processen een rol spelen bij creatief denken. Naast persoonlijkheidstrekken passeert een breed scala aan sociale situaties de revue, die creativiteit belemmeren of juist bevorderen. En gaandeweg wordt een flink aantal mythes rondom creativiteit doorgeprikt en krijgt de lezer handvatten om creativiteit te stimuleren en de ruimte te geven die het verdient.
En zo betaalt 'Creativiteit krijg je niet voor niks' zich uit.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Carsten de Dreu
Over Daniel Sligte
Inhoudsopgave
2. Creatieve Producten
3. Creativiteit Onderzocht
4. Het Creatieve Brein
5. Creatieve Persoonlijkheden
6. Creatieve Prikkels en Belemmeringen
7. Sociale Context
8. Groepscreativiteit
9. Maakbare Creativiteit
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan