

Frans Verhagen is journalist en historicus, gespecialiseerd in de Verenigde Staten. Hij schrijft geregeld opinieartikelen voor onder meer de NRC, De Standaard en De Groene, en publiceerde twintig goed ontvangen boeken, waaronder Geschiedenis van de Verenigde Staten en biografieën van Lincoln, de Kennedy ’s en de Roosevelts.
Meer over Frans VerhagenHoezo mislukt?
de nuchtere feiten over de integratie in Nederland
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2010 9789046808511Samenvatting
Veel Nederlanders denken dat het heel slecht gaat met de integratie. De media en een aantal politici lijken dat steeds weer te bevestigen. Maar is dat wel zo? In Hoezo mislukt? kijkt Frans Verhagen naar de nuchtere feiten en cijfers over de integratie van de Nederlandse allochtonen. De tweede generatie, hier geboren en opgegroeid, doet het veel beter dan men denkt. Ze spreken gewoon Nederlands. Ze boeken enorme successen in het onderwijs. Ze denken en handelen steeds meer volgens het Nederlandse gemiddelde. Wie veertig jaar geleden had voorspeld hoe de integratie zou verlopen, zou blij verrast zijn door de ontwikkeling. Mede dankzij de typisch Nederlandse verzorgingsstaat en de brede, voor iedereen toegankelijke voorzieningen, gaat het integratieproces hier sneller dan in veel klassieke immigratielanden. Wat de vraag oproept van dit boek: hoezo mislukt? Het antwoord is: het gaat juist heel goed. We zouden er trots op moeten zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Was het maar waar, Marco Pastors
Inleiding
1. Over allochtonen en autochtonen
2. De aantallen
3. Taal
4. Onderwijs
5. Arbeidsmarkt
6. Dagelijks leven, vrije tijd, cultuur en sport
7. Discussie over identiteit
8. Geloof en andere identiteiten
9. Wonen, wijken, criminaliteit en gezondheid
10. Politiek
11. Trouwen en man-vrouwrelaties
12. Hoezo mislukt?
13. Conclusie
Geraadpleegde literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan