

Nobelprijswinnaar van 2008 Paul Krugman (1953) is econoom en doceert aan Princeton University.
Meer over Paul KrugmanDe crisiseconomie
Hoe een herhaling van de Grote Depressie kan worden voorkomen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789460030215Samenvatting
Paul Krugman, wiens werk in 2008 werd onderscheiden met de Nobelprijs voor economie, toont in 'De crisiseconomie' overtuigend aan hoezeer de huidige financiële crisis lijkt op de gebeurtenissen die de Grote Depressie van de jaren dertig veroorzaakten - en legt uit hoe een totale catastrofe kan worden voorkomen.
Tien jaar geleden analyseerde Krugman de economische crisis in Azië en Latijns-Amerika. Hij zag die als een waarschuwing. In de jaren die volgden schoten de beurskoersen omhoog en maakten bedrijven veel winst, waardoor de crisis van de jaren negentig uit beeld raakten. Maar nu is de crisiseconomie terug - en een reprise van de jaren dertig lijkt niet onmogelijk.
In 'De crisiseconomie' laat Krugman zien hoe het falende toezicht op de financiële wereld heeft geleid tot de grootste crisis sinds die van het interbellum, in de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Ook beschrijft hij de maatregelen die nodig zijn om te voorkomen dat de wereldeconomie in een steeds diepere recessie raakt. Geschreven in de stijl die hem bij het grote publiek zo geliefd maakte - soepel, levendig, zeer goed geïnformeerd - zal 'De crisiseconomie' zonder twijfel een hoeksteen blijken in het debat over de huidige economische situatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Paul Krugman
Inhoudsopgave
Over dit boek
1. 'Het belangrijkste probleem is opgelost'
2. Waarschuwing genegeerd: crises van Latijns-Amerika
3. De liquiditeitscrisis van Japan
4. De Aziatische crisis
5. Pervers beleid
6. Meesters van het universum
7. De zeepbellen van Greenspan
8. Bankieren in de schaduw
9. De som van alle angsten
10. Terugkeer van de crisiseconomie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan