Lees verder



Dr. Martijn Veltkamp (1980) is psycholoog en als universitair docent verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is tevens auteur van De verborgen motor (2015) en Leven in cadans (2018).
Meer over Martijn VeltkampHet raadsel van het ik
Over persoonlijke identiteit en de vraag wie we zijn
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789464710878Samenvatting
De schijnbaar simpele vraag ‘Wie ben ik?’ houdt ons vandaag de dag meer dan ooit bezig. We worden gestimuleerd onszelf te zijn, ons Ware Zelf te ontdekken, en een levenspad te kiezen dat bij ons past. Maar kan dat wel? Kunnen we onszelf wel écht kennen? Als we een beeld hebben van wie we zijn, komt dat dan wel overeen met wie we écht zijn? En bestaat er wel een ‘écht’ ik, een ware zelf?
In dit boek ontrafelt Martijn Veltkamp deze aloude vragen over het ‘ik’ door wetenschappelijke inzichten uit verschillende vakgebieden, zoals de psychologie, filosofie en sociologie, te combineren. Klassieke opvattingen zoals die van Socrates, voorbeelden uit bekende literaire romans, tot aan recente neuropsychologische bevindingen komen voorbij om te achterhalen wat identiteit nu eigenlijk precies is, waaruit ons zelf bestaat, en wat het betekent ‘jezelf’ te zijn.
Trefwoorden
identiteit zelf psychologie zelfkennis filosofie identiteitsvorming persoonlijke ontwikkeling authenticiteit onbewuste zelfverhaal zelfreflectie persoonlijkheid persoonlijke groei sociale identiteit geheugen sociale rollen zelfbeeld culturele invloeden levensdoel waarden drijfveren moderniteit introspectie temperament individualisering hechting coherentie
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Martijn Veltkamp
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel I: Hoe we weten wie we zijn 15
1. Zelfkennis en de grens van het geheugen 17
2. De gesloten poort in ons zelf: het onbewuste 36
3. De waarde van zelfkennis is een modegril 53
4. Identiteit als verhaal 74
5. Wie ik was. Wie ik ben. Wie ik zal zijn. 100
6. Is ‘ik’ iemand, niemand of honderdduizend? 124
7. De sleutel tot wie we zijn 137
Deel II: Wat ons maakt tot wie we zijn 155
8. Persoonlijkheid & temperament 157
9. Behoeften & drijfveren 173
10. Hechting & (lichaams)ervaringen 193
11. Sociale rollen 210
12. Sociale identiteit 227
13. Cultuurhistorische achtergrond 243
14. Fundamentele waarden & levensdoelen 263
Deel III: Hoe we worden wie we zijn 283
15. Ik als werkplaats: samenvoegen van identiteitsbronnen 285
16. Op zoek naar jezelf in de moderne tijd 304
Dankwoord 319
Noten 323
Bibliografie 363
Namenregister 387
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan