OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 122 van 3.301 resultaten
recensie
Algemeen management
17 november 2011
Marius van Rijswijk
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Iedereen CEO' is een aanrader. De ondertitel 'Netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie' geeft in een kern weer waar het boek over gaat. Enerzijds schets Menno Lanting dat 'leiderschap' door sociale media drastisch aan het veranderen is. 'De manager' verdwijnt. Anderzijds maakt Lanting duidelijk dat organisaties zoals we die nu kennen, met de herkenbare machtsstructuur, door diezelfde sociale media zullen verdwijnen.
recensie
Algemeen management
16 november 2011
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
Kennelijk voelt ook de eerste golf succesondernemers op internet de behoefte zijn inzichten in boekvorm te delen met de volgende generatie. Arko van Brakel was met Iedereen ondernemer een van de eersten, dit jaar volgde Raymond Spanjar van Hyves met Van 3 naar 10.000.000 vrienden en nu is het de beurt aan Kees Zegers, medeoprichter van Nu.nl en nog vijftien internetbedrijven.
interview
Algemeen management
12 november 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Consultants Tjip de Jong en Simon van der Veer (auteur van Animal Firm, samen met Marco Schreurs) publiceerden We presteerden nog lang en gelukkig, een sprookjesboek voor organisatieverbetering. In een vraaggesprek vertelt Tjip de Jong waarom hij Hans Christiaan Andersen prefereert boven Jim Collins. en wat organisaties kunnen leren van Klein Duimpje.
nieuws
Algemeen management
9 november 2011
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Ondernemerschap in zijn puurste vorm’, volgens de jury van Ondernemersboek van het Jaar. Met Ondernemerslessen van een InternetCowboy wint Ronnie Overgoor deze prijs. De redactie van tijdschrift Sprout reikte deze vanmiddag voor de tweede keer uit tijdens de Challengerday.
interview
Algemeen management
9 november 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien, zegt de Amerikaanse chirurg, hoogleraar en journalist Atul Gawande in Het checklist-manifest. Een simpele lijst met controlepunten kan dat probleem verhelpen. ‘Een goede checklist dicteert niet, maar leidt tot een betere communicatie.’
recensie
Algemeen management
2 november 2011
Carla Verwijs
Wonen in het buitenland heeft me erg bewust gemaakt van het feit dat ik Nederlander ben en de Nederlandse cultuur meedraag. Wat zo gewoon is in Nederland is dat niet in een ander land. Soms kunnen dat hele kleine dingen zijn, maar ze kunnen leiden tot onbegrip of botsingen. Culturele verschillen kunnen ook verwarrend zijn. Toen ik in Canada ging werken bij een internationaal bedrijf, vroeg ik me soms af of iets Canadees was, de cultuur van het bedrijf of een persoonskenmerk.
recensie
Algemeen management
27 oktober 2011
Peter de Roode
Van 'leren in het werk' weten we het minst, hoewel dat het meeste voorkomt, aldus Leontine Bibo, Karin Derksen en Sjors van der Heide. Zij willen daar graag verandering in brengen en pleiten in 'Leren? Ik werk liever' voor het zogenaamde 'werkleren'. De organisatieadviseurs van bureau EMC beschrijven hoe zij performancevraagstukken van hun klanten vertaalden naar 'leren in het werk'. De vraag is of ze in hun aanpak geslaagd zijn.
recensie
Algemeen management
27 oktober 2011
Jelger Spijkerboer
3-4 minuten leestijd
Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
recensie
Algemeen management
26 oktober 2011
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
interview
Algemeen management
21 oktober 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
We moeten naar een vorm van ‘triple A leiderschap’: altruïstisch, androgyn en authentiek. Dat is het pleidooi dat sociologe Iteke Weeda houdt in haar bijdrage aan De Leiderschapsbox. ‘Tegenpolen moeten elkaar versterken.’
recensie
Algemeen management
17 oktober 2011
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
Hou je van reizen? Ben je ondernemer of zit je eraan te denken om voor jezelf te beginnen? 'Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf' combineert deze beide interessante onderwerpen door het verhaal te vertellen van de twee jongeren die Lonely Planet bedachten, uitbrachten en grootbrachten. Tony Wheeler en Maureen Wheeler geven een goed inzicht waar je met een beetje lef kunt komen, maar ook dat er veel moed voor nodig is om alle dieptepunten van het ondernemerschap met opgeheven hoofd te doorstaan.
interview
Algemeen management
13 oktober 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Drie oud studiegenoten, nu min of meer succesvol leiders, hebben een weekend afgesproken in de Ardennen. Het verloopt anders dan ze vermoedelijk hadden verwacht. Dat is de setting van het boek Dienend leiderschap van Henk Jan Kamsteeg. Geheel opgebouwd in de traditie van Kenneth Blanchard, bijvoorbeeld de reeks ‘One Minute Manager’ of De orka award.
recensie
Algemeen management
3 oktober 2011
Richard van Viersen
3-4 minuten leestijd
Het persoonlijke verhaal van Tony & Maureen Wheeler is nu voor u bereikbaar in het boek 'Lonely Planet'. De ondertitel 'Het verhaal van een grensverleggend bedrijf' verklaart wat u als lezer kunt verwachten van deze Lonely Planet-uitgave. In tegenstelling tot alle andere overbekende reisgidsen die in 118 verschillende landen worden uitgegeven, is dit een persoonlijk verhaal over de avonturen, van de afgelopen ruim 3 decennia, van de eigenaren van het gelijknamige bedrijf zelf. Dit boek is een roman, autobiografie en ontstaansgeschiedenis van een internationaal bedrijf dat jaarlijks meer dan 6 miljoen reisgidsen omzet.
interview
Algemeen management
30 september 2011
Paul Groothengel
11-16 minuten leestijd
Organisatieadviseur, auteur, kenner van projectmanagement en organisatiekunde, begenadigd spreker. Naar eigen zeggen geen manager en gespeend van gevoel voor commercie. Rudy Kor, al jaren een van de boegbeelden van Twynstra Gudde. Een gesprek over onder meer het gedrag van managers, het omhoog delegeren van ellende, en menselijke constructiefouten als selectieve perceptie, groepsdruk en machodenken.
interview
Algemeen management
29 september 2011
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
recensie
Algemeen management
26 september 2011
Dorien van Doorn
Een tijdschrift dat vier maal per jaar uitkomt en dat telkens een ander thema uitdiept. Het bevat aangename en diepgaande artikelen over interessante onderwerpen. Een aantal artikelen over het thema in de historie, een overzicht van verleden naar heden en een aantal artikelen met eigentijdse onderwerpen van de meest actuele schrijvers en meest recente ontwikkelingen rond het thema.
recensie
recensie
Algemeen management
22 september 2011
Dick Thesingh
'Het is goed voor de ontwikkeling om citatenboeken te lezen.' Met deze wijze woorden van Winston Churchill in mijn achterhoofd ben ik begonnen aan het 'Groot citatenboek voor managers' van Geert Dehouck.
recensie
Algemeen management
22 september 2011
Carla Verwijs
1-2 minuten leestijd
Mensen die zich richten op succes of geluk, zijn vaak juist niet de meest succesvolle of gelukkigste. Zij die andere doelen beogen, zijn indirect vaak het succesvolst. Dat is het thema van John Kay's boek 'De omweg naar succes'. Vooral hogere doelen bereiken mensen of organisaties veelal niet op de rechtstreekste manier, daarvoor is het leven en is de wereld te complex. Kay geeft vele voorbeelden, maar aan het eind blijft bij mij de vraag hangen 'Wat kan ik hiermee?'
recensie
Algemeen management
22 september 2011
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Hoe kun je in korte tijd de kennis van de Nederlandse managementgoeroe's tot je nemen? Ze treden vaak genoeg op, dus je kunt al hun lezingen aflopen. Dat is een kostbare zaak, zowel in tijd als in geld. Slimmer is het om ze te laten interviewen door een goede journalist. Dat is Dominique Haijtema. De interviews heeft ze verzameld in 'De Goeroegids'.