OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 22 van 1.786 resultaten
recensie
Algemeen management
4 juli 2019
Anke Tijtsma
4-5 minuten leestijd
En weer ligt er zo'n fantastisch boek van Jitske Kramer voor mij op tafel. Jam Cultures. Een boek waar ik veel in herken. Als mens, en zeker ook als professional.
recensie
Algemeen management
25 juni 2019
Edwin Tuin
1-2 minuten leestijd
De Formule 1 is hot; mede door het succes van Max Verstappen. Een Formule 1 team is daarnaast een prima casus voor - wat ik noem - een ‘high performance' organisatie. Zo blijkt ook uit het boek Formule X.
recensie
Algemeen management
20 juni 2019
Henny Portman
3-4 minuten leestijd
Jurriaan Kamer en Rini van Solingen hebben met Formule X - Hoe zorg je voor extreme versnelling in je organisatie? een businessroman geschreven waaruit duidelijk wordt welke stappen je moet ondernemen om de time-to-market in je eigen organisatie drastisch te versnellen.
interview
Algemeen management
17 juni 2019
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Bij een Formule 1-team werken circa 1.000 mensen aan 2 auto's. Voor ‘slechts' 20 races van anderhalf uur. Een jaar lang constante focus, constant veranderen.
recensie
Organisatiekunde
13 juni 2019
Paul Misdorp
3-5 minuten leestijd
Hans Wopereis heeft tien jaar na het verschijnen van zijn boek Het licht en de korenmaat; je ziel als werkgever opnieuw een boek geschreven dat bijzondere aandacht verdient: Bezieling werkt; acht bronnen van groei en ontwikkeling in organisaties.
interview
Non-profit
10 juni 2019
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Veel verandertrajecten mislukken jammerlijk, omdat de aandacht voor systemen en modellen het wint van de aandacht voor menselijk gedrag. Hoe voorkom je dat?
recensie
Algemeen management
7 juni 2019
Rudy Kor
4-6 minuten leestijd
Samenwerken: van idee naar afspraak belooft concrete handvatten, een handzame theorie, werkbladen, boekentips, checklists en voorbeelden. En dat allemaal in tachtig bladzijden. En dat is de auteurs, op leesbare wijze, gelukt.
recensie
Organisatiekunde
31 mei 2019
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
Hans Wopereis brengt in Bezieling werkt acht zware onderwerpen, die normaal gesproken in het organisatieleven niet aan bod komen, op een begrijpelijke en toegankelijke manier onder de aandacht
preview
Organisatiekunde
28 mei 2019
Hans Wopereis
4-5 minuten leestijd
Waar je samen aan het werk bent in een organisatie, boek je natuurlijk graag resultaat en behaal je graag positieve cijfers, dat geeft aan het einde van de rit een goed gevoel. Mooie cijfers en klinkende resultaten worden in organisaties echter gauw een doel op zich, een soort van heilig moeten.
interview
Algemeen management
26 mei 2019
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Kunst en koken als metafoor voor veranderen. Letterlijk ruiken en ervaren hoe verandering proeft en eruitziet. Het kan. Arend Ardon zal het met anderen laten zien en ervaren tijdens het Veranderkracht-event op 15 november in Driebergen. Een gesprek.
interview
Algemeen management
25 mei 2019
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Eigenlijk is er sinds Thorbecke (rond 1850) bij de overheid weinig veranderd, betoogt succesauteur Menno Lanting. Nog altijd zijn de bestuursorganen gemeenten, provincies, rijk en ministeries. Lanting: ‘Den Haag is beperkt in innovatie.’
interview
Algemeen management
13 mei 2019
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Alles transactie van Chiel Liezenberg, Douwe Lycklama en Shikko Nijland is uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2019. Dat maakte de voorzitter van de jury Pierre Spaninks op 18 april bekend tijdens het zestiende Managementboekengala in The Boat House in Rotterdam.
recensie
Organisatiekunde
25 april 2019
Reijer Aernoudse
2-3 minuten leestijd
In Woorden wisselen schrijft Mark van Twist over hoe taal invloed heeft op de boodschap die wordt overgebracht en hoe dit gebruikt wordt bij besturen, organiseren en adviseren.
recensie
Organisatiekunde
25 april 2019
Marieke van Bommel
3-4 minuten leestijd
Agile manier van werken is een effectieve methode om meer klantwaarde te creëren en efficiënter te werken. Agile werken start vaak op de werkvloer, maar leent zich ook prima voor het directieniveau.
interview
Organisatiekunde
15 april 2019
Bas Hakker
8-11 minuten leestijd
Het boek Kern van de zaak gaat over de manier waarop je als organisatie waardevol kunt zijn en blijven voor je klanten. We spreken auteur Maaike Vrenken over haar interessante filosofie die verder gaat waar het Rijnlandse model stopt. ‘Waar het mij om gaat is dat je het écht meent, dat het jou om de klant gaat, en dat je die intentie omzet in concrete daden’
preview
Algemeen management
12 april 2019
Danielle Braun
3-4 minuten leestijd
Stel je voor dat jij zelf of je geliefde een ernstige hartoperatie moet ondergaan. En de chirurg stelt zich aan je voor. Hij vertelt dat hij een uitstekend arts is met een schat aan ervaring en een zeer gedegen opleiding.
recensie
Algemeen management
9 april 2019
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Het PI-model helpt professionals bij het zelfonderzoek en de kritische reflectie waartoe de overgang naar een nieuwe ontwikkelingsfase hen uitdaagt. In de praktijk blijkt dat lastig. Daarom schreef Manon Ruijters bij Je Binnenste Buiten een praktische verdieping: Mijn Binnenste Buiten.
nieuws
Leiderschap
9 april 2019
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Het tweede thema-magazine van Shapeshifters Publishers is een aantrekkelijk 150 pagina’s tellend blad getiteld Innoveren Eerst geloven, dan zien! De auteur van dit magazine is innovatie en creativiteit trainer Rody Vonk. Onder zijn leiding (en inspiratie) is een concept uitgewerkt waar interviews, artikelen en een uitgebreide cursus Design Thinking in zijn opgenomen.
recensie
Organisatiekunde
5 april 2019
Paul Misdorp
3-4 minuten leestijd
Mark van Twist heeft met Woorden wisselen een interessant boek geschreven, dat minder gaat over de inhoud van besturen, organiseren en adviseren, als over de vorm ervan: de manier waarop ‘taal’ namelijk optreedt als beïnvloeder van ons handelen.
nieuws
Coaching en trainen
29 maart 2019
Yolanda van Heese
6-9 minuten leestijd
Tijdens het boeiende seminar ‘Veranderdynamiek' maken de sprekers één ding duidelijk: veranderen is spelen. Spelen met andere spelers, met woorden of met de werkelijkheid. Kon je er niet bij zijn? Dit is wat je hebt gemist.