OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 57 van 1.786 resultaten
interview
Algemeen management
2 oktober 2013
Jeroen Ansink
8-11 minuten leestijd
Hij is 83, maar piekert er niet over om met pensioen te gaan. Als man achter de teamrollentheorie is Meredith Belbin dé expert op het gebied van samenwerking op de werkvloer. Gevormd door de Tweede Wereldoorlog wil hij van de wereld vooral een betere plek maken. ‘Het Rijnlandmodel is effectiever dan de Angelsaksische manier van managen.’
recensie
Organisatiekunde
1 oktober 2013
Joost Naafs
Gebrek aan kwaliteit herkennen we vrij gemakkelijk, bijvoorbeeld een niet schone hotelkamer of onvriendelijke bediening in een restaurant, maar kwaliteit precies definiëren is des te moeilijker. Gaat het bijvoorbeeld om de kwaliteit, de technische levensduur, van een product of stellen we de waarde voor de gebruiker veel meer centraal? Dat laatste is in de loop der jaren steeds nadrukkelijker op de voorgrond getreden. Kwaliteit is dan het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat is het uitgangspunt van 'IKZ - Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement'
opinie
Algemeen management
18 september 2013
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van Tussen Droom & Daad roept Haiko van der Voort ons op om toch vooral uit de droom van de alwetende en alomtegenwoordige toezichthouder te ontwaken.
recensie
Organisatiekunde
2 september 2013
Nico Jong
Oerganisatie staat voor het idee dat we alle vormen van organisatie kunnen begrijpen door naar de kleinste eenheden en hun samenspel te kijken. Die kleinste bouwstenen zijn door en door egoïstisch, maar kunnen toch tot intrigerende vormen van samenwerking komen. Zo ontstaan de meest complexe vormen van biologische, ecologische, psychologische, economische en technologische oerganisatie.
column
Organisatiekunde
30 augustus 2013
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Leiders weten doorgaans heel goed weten wat er moet gebeuren, maar vergeten er bij te zeggen hoe dat dan zijn beslag moet krijgen. In de managementliteratuur staat dit verschijnsel te boek als de ‘effect gap’: de CEO vertelt zijn staf wat hem voor ogen staat, vaak in schurende algemene bewoordingen (vaart maken, innoveren, veranderen, klantgericht, excelleren) maar verzuimt er bij te zeggen hoe dat dan moet.
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
Na jaren van onderzoek heeft André de Waal zijn HPO-bouwwerk voltooid. Met als daverend slotakkoord de publicatie, dit voorjaar, van Hoe bouw je een High Performance Organisatie? De vijf universele factoren van excellent presteren. Reden voor een gesprek over ondermeer HPO-pijlers en -kenmerken, over excelleren versus aanmodderen, en de fout van te veel ambitie: ‘Veel organisaties gaan nat op de kant van de processen, vooral omdat ze veel te veel projecten doen.’
recensie
Organisatiekunde
1 augustus 2013
Sietse Rauwerdink
'Toolkit Procesregie' van Dees van Oosterhout & Thea Draijer is een echt boek van nu. Voor elke trainer staat het boordevol inspiratie. Op het eerste oog was ik niet positief over het boek, maar hoe meer ik er doorheen bladerde, hoe meer ik er in begon te zien en eruit kon halen.
recensie
Organisatiekunde
26 juli 2013
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Procesmanagement wordt nog te veel verticaal benaderd, vinden Renco Bakker en Teun Hardjono. Hoog tijd om de dominante technische visie op het ontwerpen van organisaties aan te vullen met een socialer perspectief. Daarin moet de vraag centraal staan hoe je mensen zo ver krijgt dat zij ook echt gaan samenwerken. Horizontaal, dus.
recensie
Organisatiekunde
11 juli 2013
Bote Scholtens
De keuze om het nieuwe boek van Erik Veldhoen te lezen was voor mij snel gemaakt. Ik ben zelf afgestudeerd op het onderwerp 'Het Nieuwe Werken' en in mijn werk als adviseur houd ik mij ook veel met dit onderwerp bezig. Veldhoen - ook wel de 'uitvinder' van 'Het Nieuwe Werken' genoemd - heeft al een aardige stapel boeken op zijn naam staan over het fenomeen dat inmiddels al twintig jaar speelt. Ik zie Veldhoen dan ook een beetje als visionair en was erg benieuwd naar zijn inzichten in dit boek.
recensie
Organisatiekunde
11 juli 2013
Iris van Maurik
'De wereld draait door', 'Nederland van boven' en 'Wie is de Mol?'. Allemaal televisieprogramma's die ik meerdere keren heb bekeken. En met mij natuurlijk meer mensen.
Wanneer ik deze programma's bekijk zit is 's avonds op de bank en denk ik meestal niet aan mijn werk of andere organisaties. Toch interessant dat de auteurs deze link blijkbaar wel leggen in het boek 'De organisatie draait door'.
interview
Algemeen management
8 juli 2013
Jeroen Ansink
13-18 minuten leestijd
Een realist in een wereld van dromers. Stanford-hoogleraar Jeffrey Pfeffer is een observator die common sense onderbouwt met harde feiten. ‘Ik beschrijf de wereld zoals die is, niet zoals we zouden willen dat zij is.’
interview
Organisatiekunde
3 juli 2013
Pierre Spaninks
11-16 minuten leestijd
De operationele organisatie van je bedrijf zo inrichten dat die zowel doeltreffend is als doelmatig. Om op die manier de juiste klantwaarde voort te brengen tegen de laagste kosten. Een mooi streven voor iedere manager - maar in de praktijk lastig om te realiseren. Hoe komt dat toch, en wat is eraan te doen? Daarover spraken we met Marcel F. van Assen, auteur van Operational Excellence. ‘Meestal is het een kwestie van leiderschap.’
achtergrond
Algemeen management
2 juli 2013
Pierre Pieterse
6-8 minuten leestijd
Management in honderd boeken, een soort Body of Knowledge and Skills van gestolde managementkennis, kan dat? Ja. Elke maand selecteren we een boek uit een blok van tien zodat we in december met het bespreken van de nummer 1 de ‘BOKS van 2013’ compleet hebben.
recensie
Organisatiekunde
25 juni 2013
Sietse Rauwerdink
'Hoe bouw je een High Performance Organisatie?' door André de Waal is aan de ene kant een on-Nederlands goede toevoeging aan de organisatiewetenschap. Aan de andere kant had De Waal af en toe een iets zelfkritischer pen kunnen hanteren.
nieuws
Organisatiekunde
21 juni 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Lean lijkt een opleving te hebben, mogelijk door bezuinigingen en reorganisaties. Gelukkig verschijnen er ook boeken die laten zien hoe Lean op lange termijn werkt. ‘Het is een filosofie die veel meer waarde heeft als je de invoering integraal aanpakt’, zegt Otie Hauser tijdens de boekpresentatie van Lean tenminste houdbaar tot.
achtergrond
Organisatiekunde
20 juni 2013
9-12 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
20 juni 2013
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
20 juni 2013
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
20 juni 2013
9-13 minuten leestijd
nieuws
Organisatiekunde
18 juni 2013
Justin van Lopik
3-4 minuten leestijd
Mensen op een leuke manier laten leren, en hen in beweging brengen. Dat is waar het om draait bij Procesregie. Dees van Oosterhout schreef er de boeken Procesregie en Procesinterventies over. Daarin werden de theorie en de mogelijke interventies uit de doeken gedaan. En nu is er dan ook een derde deel van het drieluik: Toolkit Procesregie – Hoe je mensen beweegt naar resultaat, dat Van Oosterhout maakte met Thea Draijer. 31 Mei werd het ten doop gehouden, tijdens een masterclass procesregie in het Eye Filmmuseum te Amsterdam.