OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 57 van 1.786 resultaten
    interview
    Algemeen management
    2 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    8-11 minuten leestijd
    Hij is 83, maar piekert er niet over om met pensioen te gaan. Als man achter de teamrollentheorie is Meredith Belbin dé expert op het gebied van samenwerking op de werkvloer. Gevormd door de Tweede Wereldoorlog wil hij van de wereld vooral een betere plek maken. ‘Het Rijnlandmodel is effectiever dan de Angelsaksische manier van managen.’
    recensie
    Organisatiekunde
    1 oktober 2013
    Joost Naafs
    Gebrek aan kwaliteit herkennen we vrij gemakkelijk, bijvoorbeeld een niet schone hotelkamer of onvriendelijke bediening in een restaurant, maar kwaliteit precies definiëren is des te moeilijker. Gaat het bijvoorbeeld om de kwaliteit, de technische levensduur, van een product of stellen we de waarde voor de gebruiker veel meer centraal? Dat laatste is in de loop der jaren steeds nadrukkelijker op de voorgrond getreden. Kwaliteit is dan het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat is het uitgangspunt van 'IKZ - Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement'
    opinie
    Algemeen management
    18 september 2013
    Haiko van der Voort
    3-4 minuten leestijd
    In deze aflevering van Tussen Droom & Daad roept Haiko van der Voort ons op om toch vooral uit de droom van de alwetende en alomtegenwoordige toezichthouder te ontwaken.
    recensie
    Organisatiekunde
    2 september 2013
    Nico Jong
    Oerganisatie staat voor het idee dat we alle vormen van organisatie kunnen begrijpen door naar de kleinste eenheden en hun samenspel te kijken. Die kleinste bouwstenen zijn door en door egoïstisch, maar kunnen toch tot intrigerende vormen van samenwerking komen. Zo ontstaan de meest complexe vormen van biologische, ecologische, psychologische, economische en technologische oerganisatie.
    column
    Organisatiekunde
    30 augustus 2013
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Leiders weten doorgaans heel goed weten wat er moet gebeuren, maar vergeten er bij te zeggen hoe dat dan zijn beslag moet krijgen. In de managementliteratuur staat dit verschijnsel te boek als de ‘effect gap’: de CEO vertelt zijn staf wat hem voor ogen staat, vaak in schurende algemene bewoordingen (vaart maken, innoveren, veranderen, klantgericht, excelleren) maar verzuimt er bij te zeggen hoe dat dan moet.
    interview
    Algemeen management
    26 augustus 2013
    Paul Groothengel
    11-15 minuten leestijd
    Na jaren van onderzoek heeft André de Waal zijn HPO-bouwwerk voltooid. Met als daverend slotakkoord de publicatie, dit voorjaar, van Hoe bouw je een High Performance Organisatie? De vijf universele factoren van excellent presteren. Reden voor een gesprek over ondermeer HPO-pijlers en -kenmerken, over excelleren versus aanmodderen, en de fout van te veel ambitie: ‘Veel organisaties gaan nat op de kant van de processen, vooral omdat ze veel te veel projecten doen.’
    recensie
    Organisatiekunde
    1 augustus 2013
    Sietse Rauwerdink
    'Toolkit Procesregie' van Dees van Oosterhout & Thea Draijer is een echt boek van nu. Voor elke trainer staat het boordevol inspiratie. Op het eerste oog was ik niet positief over het boek, maar hoe meer ik er doorheen bladerde, hoe meer ik er in begon te zien en eruit kon halen.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 juli 2013
    Pierre Spaninks
    3-4 minuten leestijd
    Procesmanagement wordt nog te veel verticaal benaderd, vinden Renco Bakker en Teun Hardjono. Hoog tijd om de dominante technische visie op het ontwerpen van organisaties aan te vullen met een socialer perspectief. Daarin moet de vraag centraal staan hoe je mensen zo ver krijgt dat zij ook echt gaan samenwerken. Horizontaal, dus.
    recensie
    Organisatiekunde
    11 juli 2013
    Bote Scholtens
    De keuze om het nieuwe boek van Erik Veldhoen te lezen was voor mij snel gemaakt. Ik ben zelf afgestudeerd op het onderwerp 'Het Nieuwe Werken' en in mijn werk als adviseur houd ik mij ook veel met dit onderwerp bezig. Veldhoen - ook wel de 'uitvinder' van 'Het Nieuwe Werken' genoemd - heeft al een aardige stapel boeken op zijn naam staan over het fenomeen dat inmiddels al twintig jaar speelt. Ik zie Veldhoen dan ook een beetje als visionair en was erg benieuwd naar zijn inzichten in dit boek.
    recensie
    Organisatiekunde
    11 juli 2013
    Iris van Maurik
    'De wereld draait door', 'Nederland van boven' en 'Wie is de Mol?'. Allemaal televisieprogramma's die ik meerdere keren heb bekeken. En met mij natuurlijk meer mensen. Wanneer ik deze programma's bekijk zit is 's avonds op de bank en denk ik meestal niet aan mijn werk of andere organisaties. Toch interessant dat de auteurs deze link blijkbaar wel leggen in het boek 'De organisatie draait door'.
    interview
    Algemeen management
    8 juli 2013
    Jeroen Ansink
    13-18 minuten leestijd
    Een realist in een wereld van dromers. Stanford-hoogleraar Jeffrey Pfeffer is een observator die common sense onderbouwt met harde feiten. ‘Ik beschrijf de wereld zoals die is, niet zoals we zouden willen dat zij is.’
    interview
    Organisatiekunde
    3 juli 2013
    Pierre Spaninks
    11-16 minuten leestijd
    De operationele organisatie van je bedrijf zo inrichten dat die zowel doeltreffend is als doelmatig. Om op die manier de juiste klantwaarde voort te brengen tegen de laagste kosten. Een mooi streven voor iedere manager - maar in de praktijk lastig om te realiseren. Hoe komt dat toch, en wat is eraan te doen? Daarover spraken we met Marcel F. van Assen, auteur van Operational Excellence. ‘Meestal is het een kwestie van leiderschap.’
    achtergrond
    Algemeen management
    2 juli 2013
    Pierre Pieterse
    6-8 minuten leestijd
    Management in honderd boeken, een soort Body of Knowledge and Skills van gestolde managementkennis, kan dat? Ja. Elke maand selecteren we een boek uit een blok van tien zodat we in december met het bespreken van de nummer 1 de ‘BOKS van 2013’ compleet hebben.
    recensie
    Organisatiekunde
    25 juni 2013
    Sietse Rauwerdink
    'Hoe bouw je een High Performance Organisatie?' door André de Waal is aan de ene kant een on-Nederlands goede toevoeging aan de organisatiewetenschap. Aan de andere kant had De Waal af en toe een iets zelfkritischer pen kunnen hanteren.
    nieuws
    Organisatiekunde
    21 juni 2013
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Lean lijkt een opleving te hebben, mogelijk door bezuinigingen en reorganisaties. Gelukkig verschijnen er ook boeken die laten zien hoe Lean op lange termijn werkt. ‘Het is een filosofie die veel meer waarde heeft als je de invoering integraal aanpakt’, zegt Otie Hauser tijdens de boekpresentatie van Lean tenminste houdbaar tot.
    achtergrond
    achtergrond
    achtergrond
    achtergrond
    nieuws
    Organisatiekunde
    18 juni 2013
    Justin van Lopik
    3-4 minuten leestijd
    Mensen op een leuke manier laten leren, en hen in beweging brengen. Dat is waar het om draait bij Procesregie. Dees van Oosterhout schreef er de boeken Procesregie en Procesinterventies over. Daarin werden de theorie en de mogelijke interventies uit de doeken gedaan. En nu is er dan ook een derde deel van het drieluik: Toolkit Procesregie – Hoe je mensen beweegt naar resultaat, dat Van Oosterhout maakte met Thea Draijer. 31 Mei werd het ten doop gehouden, tijdens een masterclass procesregie in het Eye Filmmuseum te Amsterdam.

      Personen

        Trefwoorden