OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 59 van 1.786 resultaten
achtergrond
Organisatiekunde
10 mei 2013
Justin van Lopik
6-9 minuten leestijd
‘Het nemen van een moreel besluit is een kwestie van zorgvuldig analyseren en zelfbewust kiezen’, zegt Rob van Es, docent Organisatiefilosofie en kerndocent van het interdisciplinair college Film & Wetenschap aan de UvA. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hoe helder hij ook zijn model voor het nemen van morele besluiten uitlegt in zijn omvangrijke boek ‘Professionele ethiek’. En hoe kan het communicatieadviseurs helpen in hun adviespraktijk? Het boek werd besproken tijdens een SRM Leesclub bijeenkomst.
recensie
Organisatiekunde
10 mei 2013
Sonja de Bruin
1-2 minuten leestijd
Ik had Het doel van Eliyahu Goldrattal al een tijdje in huis voordat ik erin ben begonnen. En nu heb ik spijt dat ik het niet eerder heb gelezen. Het is zo'n ontzettend goed boek!
recensie
Organisatiekunde
10 mei 2013
Peter de Roode
'De Cubrix; van Marcel van Marrewijk bekijkt organisatieontwikkeling en performanceverbetering vanuit de theorie van Spiral Dynamics. Deze theorie geniet een steeds grotere populariteit en heeft een grote aantrekkingskracht op mensen die meervoudige perspectieven willen innemen bij veranderings- of verbetertrajecten.
nieuws
IT-management / ICT
10 mei 2013
Jeroen Ansink
Het boek All In (Engels) van Adrian Gostick en Chester Elton heeft een Axiom Business Book Award gewonnen. De Axiom Business Book Awards zijn in 2008 in het leven geroepen om Amerika’s meest opmerkelijke managementboeken voor een groot voetlicht te krijgen. Het boek werd eerste in de categorie bedrijfscultuur.
recensie
Organisatiekunde
10 mei 2013
Sietse Rauwerdink
2-3 minuten leestijd
'Lean voor Dummies', door Natalie J. Sayer en Bruce Williams, is een mooie introductie in de wereld van Lean Management. In het boek laat dit echter lang op zich wachten. Naast het intrappen van open deuren, en voorbeelden zonder context, worden er gelukkig ook veel praktische handreikingen gedaan.
recensie
Organisatiekunde
2 mei 2013
Martin van Staveren
'Vensters op organisaties' van Adriaan Bekman is in vele opzichten een bijzonder en eigenzinnig boek. Het biedt maar liefst 60 verschillende raamwerken voor het verbeteren, veranderen en vernieuwen van organisaties. Dit zijn raamwerken in verschillende betekenissen. Je kunt ze letterlijk zien als modellen, om gestructureerd mee te reflecteren op zowel organisatie- als persoonlijke vraagstukken. Het zijn ook ramen waar je figuurlijk door heen kunt kijken, naar nieuwe werelden die daar achter verscholen liggen. Klinkt dit alles wat wazig? Dan is het tijd om de ramen te lappen!
opinie
Algemeen management
26 april 2013
Hans de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Woorden als ‘vertrouwen’ en ‘ruimte’ zijn helemaal in, zeker in de wereld van professionals. Hoe vaak komen we niet verhalen tegen die ongeveer als volgt luiden: ‘Onze professionele organisaties worden tegenwoordig bedrijfsmatig gerund: ze leveren producten die je kunt meten. Al dat meten heeft de professie gemold. Het werk van professionals laat zich niet in een paar getallen vangen, levert geen ‘output’ op. We moeten van die systemen af, en het is tijd om professionals ruimte en vertrouwen te geven.’
nieuws
Internet en social media
26 april 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Er zijn veel managementboektitels met uren en minuten in de titel. Timothy Ferriss heeft met zijn Een werkweek van 4 uur een slimme marketingtrend in werking gezet. Je kunt heel veel uit een werkdag, van 9 to 5, halen! Onderstaand een samenstelling voor een leerzame en afwisselende dag:
opinie
Algemeen management
26 april 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jacqueline Fackeldey neemt menselijk gedrag als uitgangspunt voor het ontwikkelen van producten en diensten en verbindt zo bedrijfsproces met klantbehoefte. Ze werkt onder de naam fackeldeyfinds als klantropoloog, spreker en adviseur. Haar topboek is de klassieker 'The Cluetrain Manifesto'. Benieuwd naar de rest van haar top 3?
interview
IT-management / ICT
25 april 2013
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wifrid Opheij verkozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’
recensie
Organisatiekunde
24 april 2013
Richard van der Lee
'The Fuzzy Firm' is een interessant boek. De auteur A. van den Born schetst op heldere wijze de mogelijke bouwstenen voor toekomstige organisatievormen en dan specifiek voor kennisorganisaties. Dit gebaseerd op zaken als de ontwikkelingen in de markt en samenleving, de invloed van technologie, de rol van het menselijk kapitaal en leiderschap en bijvoorbeeld het fenomeen van de klusseneconomie. Leesadvies: Interessant boek voor een ieder die de durf heeft vooruit te denken en niet wil blijven hangen in de ingeslepen denk- en gedragspatronen, wanneer het gaat over de ontwikkeling van de mens, leiderschap en organisatievormen!
recensie
Organisatiekunde
24 april 2013
Yolanda van Heese
De maatschappij is in beweging - door onder andere globalisatie en technologische ontwikkelingen. Voor organisaties heeft dit fundamentele gevolgen: de structuur, werkwijze en cultuur van organisaties komt er anders uit te zien dan we de afgelopen jaren gewend waren. In 'The Fuzzy Firm' legt Arjan van den Born op een heldere manier uit hoe organisaties zich zullen ontwikkelen. Een aanrader voor iedere leidinggevende die zich daarop wil voorbereiden.
interview
Organisatiekunde
24 april 2013
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Al tien jaar werken Twynstra Gudde-adviseurs Edwin Kaats en Wilfrid Opheij aan het thema ‘samenwerken’. Samen uiteraard. Ze hebben nu een soort magnum opus uitgebracht: Leren samenwerken tussen organisaties. Verplichte managerskost in een wereld die steeds meer opereert in netwerken, en juist daar is samenwerken een even belangrijk als heikel thema. ‘Samenwerken is niet vrijblijvend meer, maar wezenlijk voor de toekomst van organisaties.’
nieuws
IT-management / ICT
19 april 2013
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij gekozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’
nieuws
IT-management / ICT
18 april 2013
Nienke van Oeveren
Vanavond wordt het Managementboek van het Jaar 2013 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury maakt de winnaar bekend. Houd @MgtboekMagazine en Facebook in de gaten.
nieuws
Organisatiekunde
17 april 2013
Ger Post
1-2 minuten leestijd
In een aantal boeken wordt het effect van iemands macht op de mensen om hem heen beschreven (bijvoorbeeld: Macht en politiek handelen in organisaties van Martin Hetebrij). Uit recent onderzoek blijkt dat als iemand zich machtig denkt, dit ook invloed heeft op zijn succes.
opinie
Leiderschap
12 april 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Dees van Oosterhout werkt als directeur en eigenaar van Van Oosterhout Adviesgroep BV, een landelijk bureau voor Procesregie, teambuilding en organisatieadvies. In Procesregie beschrijft ze de essentie van het vak. In Procesinterventies, een vervolg op het eerste boek, staan praktische vragen centraal. Welke 3 boeken inspireren haar?
interview
Organisatiekunde
11 april 2013
Pierre de Winter
5-7 minuten leestijd
Met Duurzaam ondernemen waarmaken schreven Rob van Tilburg, Rob van Tulder, Mara Francken en Andrea da Rosa het eerste Nederlandse boek over duurzaamheid vanuit zuiver bedrijfskundig perspectief. ‘De crisis heeft in veel gevallen juist een stimulerende rol gespeeld.’
recensie
Organisatiekunde
11 april 2013
Henk den Uijl
André de Waal geeft u in 'What makes a high performance organization' vijf handvatten en een heleboel praktijkvoorbeelden om inspiratie op te doen om uw organisatie om te toveren tot een High Performance Organization. Uit het onderzoek dat De Waal heeft gedaan blijkt dat niet strategie of inhoud uw organisatie significant vooruit stuwen, maar uw managementvaardigheden. De vijf vaardigheden of aspecten zijn management quality, employee quality, openness & action orientation, long-term orientation en continued improvement & renewal. De vraag voor de manager bij deze vijf elementen is steeds: hoe zorg ik er voor dat mijn organisatie in dit raamwerk past?
recensie
Organisatiekunde
9 april 2013
Ger Mouthaan
4-6 minuten leestijd
Geert Mikkers, jongste van de drie zonen van Ton Mikkers, directeur grootaandeelhouder van de Boekos Food Groep, heeft de trieste teloorgang van het familiebedrijf en de familieverhoudingen op indringende wijze beschreven in zijn boek 'Valkuilen bij bedrijfsoverdracht, a family business affair'.