OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 60 van 1.786 resultaten
recensie
Organisatiekunde
9 april 2013
Max Kohnstamm
Patrick Barwise en Seán Meehan wonnen met 'Simply Better' in 2005 de Amerikaanse Marketing literatuur prijs. Beide auteurs zijn naast hun activiteiten als marketing professionals als hoogleraar marketing verbonden aan prestigieuze Business Schools (respectievelijk de London Business School en het IMD in Lausanne). Blijken de auteurs van 'Simply Better' met 'Beyond the Familiar' op nieuw in staat een waardevolle bijdrage te leveren aan het vakgebied marketing?
recensie
Organisatiekunde
4 april 2013
Ellen Boonen
De Waal bouwt in 'Hoe bouw je een High Performance Organisatie' voort op zijn eerdere boek Maak van je bedrijf een toporganisatie Beschreef hij de succesfactoren in die uitgave op een meer populaire wijze door middel van een interview met een leider van een HPO-organisatie, in dit nieuwe boek werkt hij de wetenschappelijke onderbouwing van de HPO-visie meer formeel uit, aangevuld met voorbeelden van succesvolle HPO-transities. Sinds 2006 hebben al meer dan 2000 organisaties ermee gewerkt. De Waal stelt dat het HPO-raamwerk de enige verbeteringsmethode is die wetenschappelijk onderbouwd is en die organisaties daadwerkelijk kan helpen om beter te presteren. Is dit het zoveelste managementboek in de boekenkast of is dit boek echt hanteerbaar als 'almanak' voor de (top)manager?
recensie
Organisatiekunde
29 maart 2013
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Veel organisaties hebben moeite zich aan te passen aan de veranderende omgeving om hen heen. Zij blijven liever doen wat zij altijd al deden, bang om te verliezen wat zij eerder opgebouwd hebben. Menno Lantings derde boek gaat over veranderen, het doorbreken van die catastrofale leercyclus en over het vinden van nieuwe en effectievere manieren van samenwerken, leidingeven en experimenteren om zo als organisatie en als professional slimmer te worden.
opinie
Algemeen management
27 maart 2013
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar zo veel managementboeken soms wat lichtvoetig aan voorbij gaan, of gewoon voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering vist Martijn Leijten de paarse krokodil vanachter de informatiebalie op. Want die staat er nog steeds!
interview
Algemeen management
27 maart 2013
Ronald Buitenhuis
12-16 minuten leestijd
Teleurstelling en blijdschap over het al dan niet halen van de longlist en shortlist. Een boekenbal dat geen bal mag heten. De jaarlijkse discussie over de winnaar. Jury’s die ter discussie staan. Een prijs waar ‘als ware het Gouden Kalveren’ in de zaal mee wordt gedold: ‘Wil dan niemand dit beeldje?’. Als er zoveel reuring is rond een prijs, dan moet die wel serieus genomen worden. En dat wordt hij dan ook! ‘De impact is groot.’
nieuws
Algemeen management
27 maart 2013
Justin van Lopik
4-6 minuten leestijd
Westerse economieën staan steeds meer onder druk. De koopkracht van zowel overheden als particulieren krimpt alweer een paar jaar en dat zorgt voor een terugval in de vraag. De toenemende schaarste op het gebied van grondstoffen, steeds kortere productlevenscycli en een consument die zich steeds makkelijker kan informeren over prijs/kwaliteitsverhouding, zorgen er daarnaast voor dat de marges sterk onder druk staan. Kun je nog innoveren als het speelveld er zo uitziet?
nieuws
IT-management / ICT
26 maart 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Managementboek, OnlineSeminar.nl en de nieuwe – digitale – business school Crowdale introduceren open online courses op het gebied van strategie, sales & marketing, finance en (persoonlijk) leiderschap. Om u kennis te laten maken kunt u nu gratis proeven van deze nieuwe vorm van leren.
recensie
Organisatiekunde
22 maart 2013
Lodi Planting
Bas van de Haterd, professioneel bemoeial, geeft in zijn boek (R)evolutie van werk inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen die anno 2013 plaatsvinden. De ondertitel – sociaal kapitaal in organisaties – vat mijn inziens het boek het beste samen. Bedrijven maken namelijk een transitie door (of gaan deze meemaken) van Human Capital naar Social Capital. Hoe dit gebeurt en waarom dit gebeurt beschrijft Van de Haterd tot in detail. Hoe bedrijven deze transitie moeten managen blijft helaas achterwege.
preview
Organisatiekunde
22 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Hedendaagse netwerkstructuren laten zich niet sturen door een hiërarchisch ingerichte organisatie waarin topdown de norm is. De moderne participerende maatschappij, in tegenstelling tot de verzorgingsmaatschappij, vraagt om horizontaal ingerichte structuren en zelfsturende teams. Het nieuwe boek Horizontaal organiseren van Renco Bakker en Teun Hardjono laat zien hoe de ‘mensfactor’ een plek krijgt in de wereld van procesmanagement.
opinie
Algemeen management
22 maart 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jaap van ‘t Hek startte in 1997 Organisatievragen, waarbij Leike van Oss hem een jaar later vergezelde. Tussentijds was hij enkele jaren partner bij De Roo Interim. Hij is sinds 1992 kerndocent bij Sioo en werkt het liefst met eigenwijze professionals. Welke 3 boeken zetten hem het meest aan het denken?
nieuws
Organisatiekunde
21 maart 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Mag het innovatie heten als je anno 2013 een soort T Ford op de markt brengt? Als je een koelkast ontwikkelt die werkt zonder elektriciteit of een couveuse (van € 200) die weliswaar wat minder goed werkt dan de ‘echte’ (a € 20.000), maar die dus wel betaalbaar is en daardoor beschikbaar kan zijn in afgelegen en armere gebieden?
interview
Organisatiekunde
20 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Wordt het nieuwe boek Hoe bouw je een High Performance Organisatie? (What Makes a High Performance Organization) eindelijk de langverwachte wereldwijde doorbraak van André de Waal? Zijn ideeën over de HPO hebben alles in zich om een tweede, maar dan meer door de wetenschap ondersteunde en dus betere, In Search of Excellence (Excellente ondernemingen, Tom Peters) of Good to Great (Jim Collins) te worden. ‘Tot op heden zijn er nog geen gaten in het HPO-raamwerk geschoten.’
opinie
Algemeen management
19 maart 2013
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van TD&D staan bekende managementideeën als excellence, BPR en TQM centraal. Achteraf bekritiseerd, zegt Haiko van der Voort, als duur speelgoed voor managers, maar tegelijkertijd wordt het volgende idee met gejuich ontvangen.
recensie
Organisatiekunde
18 maart 2013
Maret van der Wees
2-3 minuten leestijd
'Systeemdenken' betekent in lekentaal 'verder kijken dan je neus lang is', om blijvende oplossingen te vinden voor problemen die zich aandienen in organisaties, landen of zelfs in de wereld. Als organisatieadviseur ben ik geïntrigeerd door deze manier van denken, omdat het oorzaken aanpakt in plaats van symptomen of stukjes van het probleem te bestrijden. De vraag achter de vraag oplossen door dieper en breder te kijken; dat wordt vaak van adviseurs verwacht. Dit boek 'Systeemdenken – van goed bedoeld naar goed gedaan' van Jaap Schaveling, Bill Bryan en Michael Goodman, is daarbij een waardevolle hulpbron.
recensie
Organisatiekunde
14 maart 2013
Sven Laudy
2-3 minuten leestijd
Wie ontkomt er nog aan samenwerken? Niemand en dus snijdt 'Leren samenwerken tussen organisaties' een razend actueel en relevant onderwerp aan. Als we kijken naar de beschikbare literatuur, zien we dat er een karrenvracht boeken te vinden is over samenwerken binnen teams. Het andere hoofdthema in de groepsdynamica - samenwerken tussen teams, afdelingen, organisaties... - komt er maar karig vanaf, althans in de Nederlandse literatuur.
interview
Leiderschap
14 maart 2013
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
De tijdwaarneming bij een schaatswedstrijd wijst de schaatser in de binnenbocht als winnaar aan, maar TV-beelden laten overduidelijk zien dat de buitenbaan wint. De jury beslist echter om de tijdwaarneming leidend te maken. Onrecht zoals je in het bedrijfsleven ook geregeld tegenkomt. ‘Omdat organisaties zich te veel laten leiden door systemen. Organisaties laten zich gijzelen door wetten en regels’, zo blijkt uit het boek Verdraaide organisaties van Wouter Hart.
recensie
Organisatiekunde
13 maart 2013
Carla Derijck
2-3 minuten leestijd
De auteurs pleitten in 'Het Rijnland praktijkboekje' voor een Nederland dat wordt aangeduid als een typisch 'Rijnlands land'. Een land waar vakmanschap, verbinding en vertrouwen opnieuw als leidende principes gelden. Daarmee stellen zij de belangen van de stakeholders (belanghebbenden) voorop in plaats van die van de shareholders (de aandeelhouders). Aan de hand van een zestal bouwstenen leren zij ons hoe deze Rijnlandse organisatie te bouwen.
recensie
Organisatiekunde
12 maart 2013
Martin van Staveren
Het zijn tijden met volop risico's, die vaak als onaangename verassing optreden. Dit varieert van banken die door de overheid gered moeten worden tot rundersteaks die van paardenvlees blijken te zijn. Is daar dan niets aan te doen? Wel degelijk, zonder overigens de illusie te willen wekken dat alle risico's te vermijden zijn. Dit is de bestaansreden van het vakgebied risicomanagement, dat meer en meer in de belangstelling komt te staan. Resultaat: een dicht woud richtlijnen en concepten, uit binnen- en buitenland. Ziet u door de bomen (ook) het bos niet meer? Het best practice boek Risicomanagement op basis van M_o_R® en NEN/ISO31000 biedt hulp! '
recensie
Organisatiekunde
12 maart 2013
Martin Walraven
2-3 minuten leestijd
'Praktijkonderzoek' van Maaike Smit en Suzanne Verdonschot geeft materiaal om iets binnen een organisatie te weten te komen en om tegelijkertijd verandering te realiseren. Het boek bevat tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan. Hoewel ik denk dat bij het starten van praktijkonderzoek tijdelijk enige hulp van buiten nodig is, ben ik na het lezen van 'Praktijkonderzoek' bijzonder geïnspireerd om praktijkonderzoek toe te passen.
nieuws
Economie
8 maart 2013
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Wie de kranten leest, krijgt haast het gevoel dat wij in het westen in een permanente crisis terecht zijn gekomen. Bedrijven en instellingen hebben met twee gigantische uitdagingen te maken: de gevolgen van de enorme schuldenberg voor de economie en de almaar sneller voortschrijdende technologische ontwikkelingen. Daarom als laatste artikel in de reeks over de nieuwe boeken van dit voorjaar: wie bereidt ons voor op de toekomst?