OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 65 van 1.786 resultaten
recensie
Organisatiekunde
22 mei 2012
Jacco van de Vijver
2-3 minuten leestijd
Organisaties zijn de laatste jaren, mede door de crisis, druk in de weer om de klant centraal te stellen. Als CRM-adviseur zie ik bij veel bedrijven hoe ingewikkeld het is om dit echt goed voor elkaar te krijgen. Het boek 'Klantgericht organiseren' van Els Meertens en Marijn Mulders geeft geen pasklare aanpak maar juist een rijke verzameling van actuele vakinzichten en praktijkvoorbeelden die het de lezer makkelijker maken om zelf een effectieve aanpak samen te stellen.
recensie
Organisatiekunde
21 mei 2012
Arne Roex
2-3 minuten leestijd
Klantgericht lijkt het toverwoord voor organisaties die succesvol willen blijven. Els Meertens en Marijn Mulders beschrijven, middels vele modellen en definities, in 'Klantgericht organiseren' uitgebreid alle facetten die van belang zijn bij het klantgericht maken van een organisatie. Het boek is gebaseerd op de volgende 3 peilers: klant, medewerker en organisatie. De theorie gaat vergezeld van klantgerichte en niet-klantgerichte voorbeelden van bekende organisaties. Hoewel de indeling van het boek soms beter zou kunnen is 'Klantgericht organiseren' een goed en prettig lezend basisboek voor elke student en jonge professional die met klantgerichtheid van start gaat.
recensie
Organisatiekunde
18 mei 2012
In 'Innovatie 3.0' – Slimmer managen, organiseren en werken', geeft auteur Henk Volberda en Menno Bosma een vooral praktische invulling aan hoe vandaag aan de dag innovatie te organiseren. Eerdere publicaties van Volberda worden opgepoetst aan de hedendaagse tijd en toegankelijker gemaakt en leest daardoor makkelijk weg. Vanuit dat oogpunt is dit boek geslaagd.
recensie
Organisatiekunde
9 mei 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Veel beginnende hbo-studenten hebben onvoldoende inzicht in wat een bedrijf is. Ze maken kennis met diverse facetten van het bedrijfsleven, leren alles over HRM, commerciële economie of bedrijfsadministratie, maar een integrerend kader ontbreekt. Tenzij ze voor een studie bedrijfskunde kiezen dat zo’n kader wel biedt. Dat heeft onmiskenbaar gevolgen voor de praktische bruikbaarheid van het geleerde. Met Wat is een bedrijf? wil hbo-docent Rienk Stuive in dat gemis voorzien. Het boek wordt uitgegeven volgens het beproefde Noordhoff-concept. Er is dus ook een ondersteunende website beschikbaar.
recensie
Organisatiekunde
4 mei 2012
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Bij de meeste organisaties werken betrokken en gemotiveerde mensen. De manier waarop die organisaties zijn ingericht, maakt het voor hen vaak moeilijk klanten optimaal te bedienen. Dit komt door regels die in de weg zitten, door informatie die ontbreekt en door slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden.
recensie
Organisatiekunde
26 april 2012
Nico Jong
1-2 minuten leestijd
In veel organisaties is de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers ernstig verstoord of soms zelfs verbroken. De mensen negeren elkaar en weten niet meer hoe zij echt contact kunnen maken. Zij maken zich dan alleen nog druk over de inhoud van hun werk of verschuilen zich achter politieke spelletjes. Joost Kampen is dit soort situaties gaan bekijken door de bril van de orthopedagogiek en concludeert dat er dan sprake is van 'verwaarloosde organisaties'.
recensie
Organisatiekunde
26 april 2012
Nico Jong
Een expertaanpak bij veranderingsprocessen verandert eigenlijk alleen uiterlijke omstandigheden. Zo'n aanpak spreekt de innerlijke wereld van mensen niet aan. Daarom mislukken veel van deze veranderingen. Managers en medewerkers hebben elkaar hard nodig bij veranderingen. Toch is eerder sprake van een groeiende kloof tussen hen. Managers en medewerkers hebben verschillende verantwoordelijkheden. De manager stuurt, beoordeelt en begeleidt de medewerker. Dat zorgt voor een verhouding van boven naar beneden. Adriaan Bekman beschrijft in 'Bezield veranderen' een methode voor het omgaan met die kloof en het aanpakken van lastige vraagstukken onder complexe en moeilijke omstandigheden.
recensie
Organisatiekunde
25 april 2012
Nico Jong
Je kent ze misschien wel, die ervaren en wat oudere collega's die adviseren niet achter elk probleem aan te hollen. Zij weten namelijk dat veel problemen zichzelf gewoon oplossen. Wat zij mogelijk nog niet weten, is dat het Ondertussen daarvoor zorgt, schrijven Jaap van 't Hek en Leike van Oss in 'Ondertussen in de organisatie'.
recensie
Organisatiekunde
24 april 2012
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Een voorwoord van performance-goeroe dr. André de Waal, praktijkcasussen van o.a. KPN, Interpolis en Douwe Egberts en een mooie ondertitel: Hoe je jezelf, je team en organisatie leert excelleren. Kortom, alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig. 'Verandering begint bij jezelf', is één van de eerste opvallende zinsnedes in 'High performance 3.0'.
recensie
Organisatiekunde
18 april 2012
Ander Opmeer
'Realiseer je dat niet iedereen een hond cadeau wil', lees: promotie is niet voor iedereen een beloning. Dit is één van de vijftig tips uit het boek 'Geef gas bij oranje' van Bastiaan van Gils, Arjon van Lieshout en Renée de Boo. Nu is een lijstje van vijftig tips altijd leuk, maar ook iets dat ik doorgaans met wat argwaan bekijk. Het doet me vrezen voor one size fits all-regeltjes die zelden all fitten, en doorgaans bijna helemaal niet passen. En als je kritisch leest, spreken in dit soort boeken tip 13 en 31 elkaar meestal nog tegen ook. Toch is dit boek net een beetje anders. En dat komt omdat het goed geschreven is.
recensie
Organisatiekunde
17 april 2012
Joost van Driessen
Met een titel als 'Geef gas bij oranje' lopen Van Gils, Van Lieshout en De Boo het risico weinig boeken te verkopen aan de Politieacademie. Toch is het een boek waarmee elke manager aan de slag kan, ongeacht de organisatie waar hij of zij werkt. Het boek bevat vijftig vuistregels. Vijftig recepten voor vijftig situaties. Vijftig inspirerende tips in één boek.
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Problemen bestaan niet. Althans, niet voor Hans Heerkens die samen met Arnold van Winden het boek Geen probleem. Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries schreef. Je moet dan wel de zogenaamde Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak, kortweg ABP, volgen, een methode waarbij het onderzoeken van problemen en het ontwerpen van oplossingen naadloos op elkaar aansluiten. En dat is bepaald niet gebruikelijk binnen het omvangrijke corpus van literatuur over methodologie.
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Louis Thorig
'Geen Probleem, een aanpak voor bedrijfskundige vragen en mysteries' van Hans Heerkens en Arnold van Winden, is een bijzondere uitgave van Business School Nederland (BSN), omdat de behandelde methodologie goed aansluit op het Action Learning-opleidingsprogramma van BSN. Ik kan het echter aan iedere probleemoplosser aanraden.
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Brigitte Koehler
In zijn boek 'Inside Apple' geeft Adam Lashinsky ons een blik achter de schermen bij Apple. En probeert hij te achterhalen of Apples succes uniek is en Apple iets heeft ontdekt wat de rest van de bedrijven nog moet trachten te evenaren.
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Brigitte Koehler
In zijn boek 'Apple – Blauwdruk van het succesvolste en geheimzinnigste bedrijf ter wereld' geeft Adam Lashinsky ons een blik achter de schermen bij Apple. En probeert hij te achterhalen of Apples succes uniek is en Apple iets heeft ontdekt wat de rest van de bedrijven nog moet trachten te evenaren.
recensie
Algemeen management
12 april 2012
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met zijn nieuwe boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen, probeert Muel Kaptien het vak bedrijfsethiek toegankelijk te maken voor de leek. Een missie waarin hij met glans in is geslaagd.
recensie
Organisatiekunde
12 april 2012
Arie Buvens
3-5 minuten leestijd
Business Proces Management (BPM) is een vakgebied dat ontstaan is uit allerlei disciplines die afzonderlijk met processen bezig waren, zoals kwaliteitszorg, risicomanagement, HRM, informatiemanagement en ICT.
interview
Organisatiekunde
10 april 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
ABP is een methode die ieder probleem terugbrengt tot redelijke proporties. In het boek Geen probleem: Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries beschrijven Hans Heerkens en Arnold van Winden stap voor stap hoe je voor iedere bedrijfskundige puzzel de beste oplossing vindt. Managementboek Magazine sprak met Heerkens.
recensie
Organisatiekunde
3 april 2012
Richard van der Lee
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Corporate Universities' van Martijn Rademakers en diverse coauteurs is een prima naslagwerk voor mensen die geïnteresseerd zijn in leervraagstukken binnen grotere organisaties en de bijbehorende inrichting. De praktijkvoorbeelden uit de profit en non-profit sector zijn leerzaam. Echter, het meest interessante deel van het boek is het deel waarin de toekomst van het leren, in relatie tot de ontwikkeling van talent en organisaties, wordt geschetst.
recensie
Organisatiekunde
26 maart 2012
Richard Blommendaal
1-2 minuten leestijd
Kenniseconomie, innoveren, klantgericht innoveren. Termen die tegenwoordig vaak naar voren komen. Maar wat houden deze termen eigenlijk in? Denken we er allemaal hetzelfde over? En welke richting gaan we op? Vraagstukken die niet nieuw zijn, maar in deze tijd wel actueel. Joyce Walstra beschrijft in 'Klantgericht innoveren' de relatie tussen kennis en innovatie. Ze maakt inzichtelijk wat hiervoor nodig is. In essentie is de boodschap dat er te weinig geld wordt vrijgemaakt om innovatie naar een hoger platform te tillen.