OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 65 van 1.786 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    22 mei 2012
    Jacco van de Vijver
    2-3 minuten leestijd
    Organisaties zijn de laatste jaren, mede door de crisis, druk in de weer om de klant centraal te stellen. Als CRM-adviseur zie ik bij veel bedrijven hoe ingewikkeld het is om dit echt goed voor elkaar te krijgen. Het boek 'Klantgericht organiseren' van Els Meertens en Marijn Mulders geeft geen pasklare aanpak maar juist een rijke verzameling van actuele vakinzichten en praktijkvoorbeelden die het de lezer makkelijker maken om zelf een effectieve aanpak samen te stellen.
    recensie
    Organisatiekunde
    21 mei 2012
    Arne Roex
    2-3 minuten leestijd
    Klantgericht lijkt het toverwoord voor organisaties die succesvol willen blijven. Els Meertens en Marijn Mulders beschrijven, middels vele modellen en definities, in 'Klantgericht organiseren' uitgebreid alle facetten die van belang zijn bij het klantgericht maken van een organisatie. Het boek is gebaseerd op de volgende 3 peilers: klant, medewerker en organisatie. De theorie gaat vergezeld van klantgerichte en niet-klantgerichte voorbeelden van bekende organisaties. Hoewel de indeling van het boek soms beter zou kunnen is 'Klantgericht organiseren' een goed en prettig lezend basisboek voor elke student en jonge professional die met klantgerichtheid van start gaat.
    recensie
    Organisatiekunde
    18 mei 2012
    In 'Innovatie 3.0' – Slimmer managen, organiseren en werken', geeft auteur Henk Volberda en Menno Bosma een vooral praktische invulling aan hoe vandaag aan de dag innovatie te organiseren. Eerdere publicaties van Volberda worden opgepoetst aan de hedendaagse tijd en toegankelijker gemaakt en leest daardoor makkelijk weg. Vanuit dat oogpunt is dit boek geslaagd.
    recensie
    Organisatiekunde
    9 mei 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Veel beginnende hbo-studenten hebben onvoldoende inzicht in wat een bedrijf is. Ze maken kennis met diverse facetten van het bedrijfsleven, leren alles over HRM, commerciële economie of bedrijfsadministratie, maar een integrerend kader ontbreekt. Tenzij ze voor een studie bedrijfskunde kiezen dat zo’n kader wel biedt. Dat heeft onmiskenbaar gevolgen voor de praktische bruikbaarheid van het geleerde. Met Wat is een bedrijf? wil hbo-docent Rienk Stuive in dat gemis voorzien. Het boek wordt uitgegeven volgens het beproefde Noordhoff-concept. Er is dus ook een ondersteunende website beschikbaar.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Bij de meeste organisaties werken betrokken en gemotiveerde mensen. De manier waarop die organisaties zijn ingericht, maakt het voor hen vaak moeilijk klanten optimaal te bedienen. Dit komt door regels die in de weg zitten, door informatie die ontbreekt en door slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden. 
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2012
    Nico Jong
    1-2 minuten leestijd
    In veel organisaties is de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers ernstig verstoord of soms zelfs verbroken. De mensen negeren elkaar en weten niet meer hoe zij echt contact kunnen maken. Zij maken zich dan alleen nog druk over de inhoud van hun werk of verschuilen zich achter politieke spelletjes. Joost Kampen is dit soort situaties gaan bekijken door de bril van de orthopedagogiek en concludeert dat er dan sprake is van 'verwaarloosde organisaties'.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 april 2012
    Nico Jong
    Een expertaanpak bij veranderingsprocessen verandert eigenlijk alleen uiterlijke omstandigheden. Zo'n aanpak spreekt de innerlijke wereld van mensen niet aan. Daarom mislukken veel van deze veranderingen. Managers en medewerkers hebben elkaar hard nodig bij veranderingen. Toch is eerder sprake van een groeiende kloof tussen hen. Managers en medewerkers hebben verschillende verantwoordelijkheden. De manager stuurt, beoordeelt en begeleidt de medewerker. Dat zorgt voor een verhouding van boven naar beneden. Adriaan Bekman beschrijft in 'Bezield veranderen' een methode voor het omgaan met die kloof en het aanpakken van lastige vraagstukken onder complexe en moeilijke omstandigheden.
    recensie
    Organisatiekunde
    25 april 2012
    Nico Jong
    Je kent ze misschien wel, die ervaren en wat oudere collega's die adviseren niet achter elk probleem aan te hollen. Zij weten namelijk dat veel problemen zichzelf gewoon oplossen. Wat zij mogelijk nog niet weten, is dat het Ondertussen daarvoor zorgt, schrijven Jaap van 't Hek en Leike van Oss in 'Ondertussen in de organisatie'.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 april 2012
    Eelke Pol
    3-4 minuten leestijd
    Een voorwoord van performance-goeroe dr. André de Waal, praktijkcasussen van o.a. KPN, Interpolis en Douwe Egberts en een mooie ondertitel: Hoe je jezelf, je team en organisatie leert excelleren. Kortom, alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig. 'Verandering begint bij jezelf', is één van de eerste opvallende zinsnedes in 'High performance 3.0'. 
    recensie
    Organisatiekunde
    18 april 2012
    Ander Opmeer
    'Realiseer je dat niet iedereen een hond cadeau wil', lees: promotie is niet voor iedereen een beloning. Dit is één van de vijftig tips uit het boek 'Geef gas bij oranje' van Bastiaan van Gils, Arjon van Lieshout en Renée de Boo. Nu is een lijstje van vijftig tips altijd leuk, maar ook iets dat ik doorgaans met wat argwaan bekijk. Het doet me vrezen voor one size fits all-regeltjes die zelden all fitten, en doorgaans bijna helemaal niet passen. En als je kritisch leest, spreken in dit soort boeken tip 13 en 31 elkaar meestal nog tegen ook. Toch is dit boek net een beetje anders. En dat komt omdat het goed geschreven is.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 april 2012
    Joost van Driessen
    Met een titel als 'Geef gas bij oranje' lopen Van Gils, Van Lieshout en De Boo het risico weinig boeken te verkopen aan de Politieacademie. Toch is het een boek waarmee elke manager aan de slag kan, ongeacht de organisatie waar hij of zij werkt. Het boek bevat vijftig vuistregels. Vijftig recepten voor vijftig situaties. Vijftig inspirerende tips in één boek.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 april 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Problemen bestaan niet. Althans, niet voor Hans Heerkens die samen met Arnold van Winden het boek Geen probleem. Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries schreef. Je moet dan wel de zogenaamde Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak, kortweg ABP, volgen, een methode waarbij het onderzoeken van problemen en het ontwerpen van oplossingen naadloos op elkaar aansluiten. En dat is bepaald niet gebruikelijk binnen het omvangrijke corpus van literatuur over methodologie.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 april 2012
    Louis Thorig
    'Geen Probleem, een aanpak voor bedrijfskundige vragen en mysteries' van Hans Heerkens en Arnold van Winden, is een bijzondere uitgave van Business School Nederland (BSN), omdat de behandelde methodologie goed aansluit op het Action Learning-opleidingsprogramma van BSN. Ik kan het echter aan iedere probleemoplosser aanraden.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 april 2012
    Brigitte Koehler
    In zijn boek 'Inside Apple' geeft Adam Lashinsky ons een blik achter de schermen bij Apple. En probeert hij te achterhalen of Apples succes uniek is en Apple iets heeft ontdekt wat de rest van de bedrijven nog moet trachten te evenaren.
    recensie
    Organisatiekunde
    13 april 2012
    Brigitte Koehler
    In zijn boek 'Apple – Blauwdruk van het succesvolste en geheimzinnigste bedrijf ter wereld' geeft Adam Lashinsky ons een blik achter de schermen bij Apple. En probeert hij te achterhalen of Apples succes uniek is en Apple iets heeft ontdekt wat de rest van de bedrijven nog moet trachten te evenaren.
    recensie
    Algemeen management
    12 april 2012
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Met zijn nieuwe boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen, probeert Muel Kaptien het vak bedrijfsethiek toegankelijk te maken voor de leek. Een missie waarin hij met glans in is geslaagd.
    recensie
    Organisatiekunde
    12 april 2012
    Arie Buvens
    3-5 minuten leestijd
    Business Proces Management (BPM) is een vakgebied dat ontstaan is uit allerlei disciplines die afzonderlijk met processen bezig waren, zoals kwaliteitszorg, risicomanagement, HRM, informatiemanagement en ICT. 
    interview
    Organisatiekunde
    10 april 2012
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    ABP is een methode die ieder probleem terugbrengt tot redelijke proporties. In het boek Geen probleem: Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries beschrijven Hans Heerkens en Arnold van Winden stap voor stap hoe je voor iedere bedrijfskundige puzzel de beste oplossing vindt. Managementboek Magazine sprak met Heerkens.
    recensie
    Organisatiekunde
    3 april 2012
    Richard van der Lee
    3-4 minuten leestijd
    Het boek 'Corporate Universities' van Martijn Rademakers en diverse coauteurs is een prima naslagwerk voor mensen die geïnteresseerd zijn in leervraagstukken binnen grotere organisaties en de bijbehorende inrichting. De praktijkvoorbeelden uit de profit en non-profit sector zijn leerzaam. Echter, het meest interessante deel van het boek is het deel waarin de toekomst van het leren, in relatie tot de ontwikkeling van talent en organisaties, wordt geschetst.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 maart 2012
    Richard Blommendaal
    1-2 minuten leestijd
    Kenniseconomie, innoveren, klantgericht innoveren. Termen die tegenwoordig vaak naar voren komen. Maar wat houden deze termen eigenlijk in? Denken we er allemaal hetzelfde over? En welke richting gaan we op? Vraagstukken die niet nieuw zijn, maar in deze tijd wel actueel. Joyce Walstra beschrijft in 'Klantgericht innoveren' de relatie tussen kennis en innovatie. Ze maakt inzichtelijk wat hiervoor nodig is. In essentie is de boodschap dat er te weinig geld wordt vrijgemaakt om innovatie naar een hoger platform te tillen.

      Personen

        Trefwoorden