OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 66 van 1.786 resultaten
interview
Organisatiekunde
26 maart 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Zelfs een verklaard tegenstander als Steve Jobs richtte vlak voor zijn dood nog een corporate university op om de unieke Apple-cultuur te borgen. Tegen de bezuinigingstrend in richten steeds meer bedrijven een eigen corporate university op. Niet als de zoveelste veredelde MBA, maar als aanjager van de lerende organisatie. Ronald Buitenhuis in gesprek met Martijn Rademakers, auteur van Corporate Universities.
recensie
Organisatiekunde
22 maart 2012
Richard van der Lee
3-4 minuten leestijd
Het Nieuwe Werken is een is geen doel op zicht maar een instrument om te zorgen voor talentontwikkeling en een goede work-lifebalance voor mannen en vrouwen. Eigenlijk is dat de essentie van het boek 'Carrièrebitches en papadagen' van Roos Wouters. Verwacht geen technisch verhaal, wetenschappelijke prietpraat of zachte heelmeesters.
recensie
Organisatiekunde
22 maart 2012
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
De Nederlandse economie moet zijn concurrentiepositie versterken. Daarom steekt de overheid veel energie in de transformatie naar een kenniseconomie. De arbeidsproductiviteit moet omhoog, er moet meer geïnvesteerd worden in onderzoek en bedrijven moeten klantgericht innoveren. Dat schrijft Joyce Walstra in haar boek 'Klantgericht innoveren'. Om het innoveren voor ondernemers te vergemakkelijken introduceert ze de Innovatiemix. Toch gaat het boek vooral over de ontwikkeling van de Nederlandse kenniseconomie.
recensie
Organisatiekunde
21 maart 2012
Richard van der Lee
De omslag van 'Zombiebusiness' van Guido Thys kan een lezer in verwarring brengen. Op basis van de getekende zombie en de bijbehorende termen denk je dat boek gaat over mensen en individueel gedrag. Indirect klopt dit, maar in grote lijn gaat het over de gevolgen van jarenlang ingesleten collectief gedrag, dat binnen organisaties normaal gezien wordt in termen als cultuur en structuur.
recensie
Organisatiekunde
16 maart 2012
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Een nieuwe relatie tussen bedrijven en medewerkers', deze ondertitel klinkt niet onlogisch. Immers er is de laatste jaren wel het een en ander veranderd voor zowel organisaties als medewerkers. Krist Pauwels beweert dat dit leidt tot een nieuwe relatie tussen die twee. In 'De menseneconomie' legt hij hoe het zit.
interview
Algemeen management
15 maart 2012
Joep Schrijvers
10-14 minuten leestijd
Hij is wetenschapper, hoogleraar maar net zo goed een ouderwetse onderwijzer. Hij vertelt, verklaart en illustreert met verve en plezier. Hij laat zien hoe in het politieke debat frames werken. Maar ook in de wereld van Managers en professionals. Hij houdt niet van grootse verhalen en de maakbaarheidgedachte. Zijn fascinatie is de onzekere wereld met zijn dubbelzinnigheid en onvoorspelbaarheid. ‘Besturen is een zaak van doormodderen’, zegt hij. Deze keer bij de boekenkast de man die het boek Framing schreef: Hans de Bruijn.
recensie
Organisatiekunde
14 maart 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Pakweg een jaar of tien geleden was procesmanagement een hype. BPR spatte van de managementpagina’s. De hype mag dan misschien als storm zijn gaan liggen, het belang van procesmanagement wordt er niet minder om, zo betogen de auteurs van het boek Verbeteren & Beheersen.
recensie
Organisatiekunde
8 maart 2012
Gijs Niezink
Aangewakkerd door mijn interesse in innovatie en de totstandkoming ervan binnen het bedrijfsleven, heb ik het boek 'Innovatie 3.0' van Henk Volberda en Menno Bosma gelezen. Hoe komt innovatie tot stand? En hoe kan Nederland dus innovatiever worden?
nieuws
Organisatiekunde
5 maart 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Strategie maken, concrete stappen formuleren en deze uitvoeren… Maar ondertussen gaat de organisatie gewoon door, net als haar omgeving. Om deze blinde vlek zichtbaar te maken, schreven Jaap van ’t Hek en Leike van Oss Ondertussen in de organisatie. Zij presenteerden hun boek bij een symposium. Wat is dat Ondertussen? En als je het ziet, is het dan nog wel Ondertussen?
recensie
Organisatiekunde
1 maart 2012
Teun van Aken
Een pleidooi voor het terugdringen van de doorgeschoten invloed van het beheersingsdenken ten gunste van het bieden van meer ruimte aan creativiteit van zelfstandig denkende mensen. Hans Versnel en Jaap Jan Brouwer schreven een buitengewoon relevant boek over de kloof tussen het Rijnlands-Europese en het Anglo-Amerikaanse management denken. 'Stop de Amerikanen!' is niet erg nieuw of verrassend, maar voor degenen die zich nog niet eerder in deze materie verdiepten uiterst inzichtelijk.
recensie
Organisatiekunde
21 februari 2012
Jasper van Dorp
Veel organisaties vullen de (senior)management- en directieposities nog op een traditionele manier in. Ze nemen voornamelijk westerse, blanke mannen aan of laten ze doorstromen. Dit viel Ralf Knegtmans op, hij is managing partner bij een gerenommeerd executive search-bureau. Zijn boek 'Diversiteit als uitdaging' is dan ook een oproep om het roer eens om te gooien en serieus werk te gaan maken van diversiteit.
interview
Algemeen management
20 februari 2012
Pierre Spaninks
8-11 minuten leestijd
Generaties economen en bedrijfskundigen denken bij zijn naam aan Management & organisatie, het handboek waarvan inmiddels meer dan 250.000 exemplaren zijn verkocht. Minder bekend is dat Doede Keuning (68) ook baanbrekend wetenschappelijk onderzoek heeft verricht, zoals naar het nog altijd actuele thema van de verplatting van organisaties. ‘Het receptenboek is er, maar men kent het niet.’
recensie
Organisatiekunde
9 februari 2012
Arie Buvens
3-5 minuten leestijd
Een samenwerking is kansrijk als mensen en organisaties zich met elkaar weten te verbinden in een betekenis gevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. De grote opgave is om daar de juiste condities voor te scheppen. Dat is de centrale boodschap van 'Leren samenwerken tussen organisaties'. Daarbij worden vijf cruciale invalshoeken van samenwerking behandeld: ambitie, belangen, relaties en groepsdynamica, organisatie en samenwerkingsproces.
recensie
Organisatiekunde
7 februari 2012
Rosemarie Mijlhoff
5-7 minuten leestijd
Begin december 2011 was Joost Kampen een van de sprekers op het Jaarcongres Verandermanagement. Gefascineerd heb ik naar hem geluisterd.
recensie
Organisatiekunde
6 februari 2012
Joost van Driessen
Het boek 'Bouwstenen van Management en Organisatie' geeft een goede introductie op het vak management en organisatie en heeft een heldere structuur. Dat vindt de uitgever, want dat staat op de achterkant van het boek van Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack. De uitgever legt de lat daarmee lekker hoog. De vraag is natuurlijk of het boek die pretenties waarmaakt.
recensie
Organisatiekunde
20 januari 2012
Tanja Beugelsdijk
Het boek 'De zes kernen van een organisatie, een integrale visie op identiteitmanagement' beoogt zowel de breedte als de diepte van het begrip 'identiteit' bloot te leggen. Daarin slagen de auteurs. Ze benaderen het grillige onderwerp als professionals, zo benadrukken zij in de inleiding. Dat is ten dele waar. Het boek leest prettig maar neigt naar een academische benadering. Een benadering die wél een welkome aanvulling vormt op de reeds beschikbare literatuur op dit vlak.
interview
Organisatiekunde
17 januari 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
We kenden al innovatie 1.0: pure R&D/fundamenteel onderzoek. Gevolgd door innovatie 2.0: investeren in menselijk kapitaal. Bij Innovatie 3.0 gaan we naar de ‘innovatieschijf van vijf’. Bestaande uit onder meer vernieuwend leiderschap, co-creatie en nieuwe organisatievormen. Een pleidooi voor anders innoveren van hoogleraar strategie EUR Henk Volberda.
recensie
Organisatiekunde
11 januari 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Innovatie 3.0 gaat niet alleen over hoe je beter kunt innoveren, het boek is daarnaast een innovatie op zich. Het is namelijk geschreven door een hoogleraar (Henk Volberda) en een journalist (Menno Bosma). Een zeldzame combinatie die overigens wel schreeuwt om navolging.
recensie
Organisatiekunde
11 januari 2012
Martin Walraven
4-5 minuten leestijd
Joost Kampen schreef een fascinerend boek over verwaarloosde organisaties. Dat zijn organisaties waarin het langdurig ontbreekt aan sturing en begeleiding door managers. De relatie tussen leiding en medewerkers is ernstig verstoord of zelfs verbroken.
recensie
Organisatiekunde
10 januari 2012
Jan Jacob Bos
Op het eerste gezicht lijkt 'Great by Choice' wel wat overeenkomsten te hebben met 'Good to Great'. In beide gevallen gaat het om een empirisch onderzoek naar wat bedrijven zo geweldig maakt. Schijn bedriegt gelukkig: Jim Collins heeft na negen jaar onderzoek weer een nieuw meesterwerk afgeleverd.