OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Organisatiekunde

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Organisatiekunde

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
    Pagina 67 van 1.786 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    6 januari 2012
    Erik de Vries
    7-10 minuten leestijd
    Bestuurlijke zwaargewichten Hans Bakker, verbonden aan Nyenrode en adviseur/directeur van Javelin Partners en Michiel Boersma, voormalig CEO van Essent, voormalig president van Shell Global Solutions en thans invloedrijk (inter)nationaal commissaris, schreven Ster-ondernemingen, een gedegen boek over de toekomstperspectieven van het Nederlandse bedrijfsleven in het in hoog tempo veranderende zakenlandschap. ‘In het oosten wachten ze echt niet meer op ons.’
    recensie
    Organisatiekunde
    5 januari 2012
    Dick Bos
    2-3 minuten leestijd
    Een echt studieboek dat inzichten biedt in hoe risicomanagement ingericht kan worden. Met kernachtige voorbeelden, zoals de financiële crisis, geeft Urjan Claassen tevens aan wat risicomanagement had kunnen betekenen om de risico's inzichtelijk te maken. De auteur stopt niet bij het geven van voorbeelden maar stelt ook oplossingsrichtingen voor. Wil je meer weten over risicomanagement dan is 'Handboek risicomanagement' een goede keuze!
    recensie
    Organisatiekunde
    28 december 2011
    Eric van Arendonk
    'De kracht van passie' is voor mij een open deur. Je ziet het om je heen; passie is aanstekelijk, overtuigend en de energie spat er meestal vanaf. Heerlijk zulke mensen, daar kun je iets mee. Mooi dat Paul Moers daarover een boek geschreven heeft. Juist hij als gepassioneerd marketingman.
    recensie
    Organisatiekunde
    27 december 2011
    Martin van Staveren
    Risk Happens! Een verfrissende titel in de aanhoudende stroom boeken over dit onderwerp. De achterflap van het boek start met de woorden 'Things can go wrong. But you can be prepared…'. Het is een aanwijzing dat risicomanagement zich in toenemende mate beweegt van vermijding naar omgang met risico's. Met als realiteit dat risico's af en toe gewoon optreden, ondanks risicomanagement. Dit vlot geschreven Engelstalige boek van Mike Clayton heeft in Nederland nog geen equivalent.
    column
    Organisatiekunde
    19 december 2011
    Michel Hoetmer
    2-3 minuten leestijd
    Het is al weer wat jaartjes geleden. Ik ontmoette een oude vriend. Hij was zojuist teruggekeerd van vakantie. Hij praatte honderduit over het land dat hij had bezocht. Over de armoede, de ellende en de maatschappelijke problemen. Hij begreep precies hoe de vork er in de steel zat. Ofwel: waarom het land van de Nijl en de piramides in het verleden tot zulke grootse dingen in staat bleek en waarom nu een groot deel van de bevolking in armoede leeft. Uiteraard had hij de oplossingen ook paraat. Ik vermoei u daar maar niet mee. Ietwat meewarig nam ik afscheid van hem. Deze man begreep totaal niets van het land waar ik zelf drie jaar had gewoond.
    recensie
    Organisatiekunde
    15 december 2011
    Arie Buvens
    5-8 minuten leestijd
    De grootste technische bedrijven ter wereld hebben inmiddels vestigingen in Nederland. Wat voor rol spelen Nederlandse bedrijven de komende jaren? Hans Bakker en Michiel Boersma maken zich zorgen om de innovatie in ons land en schreven 'Ster-ondernemingen' om te waarschuwen. Een interessant onderwerp maar met een onzeker einde. Er is veel over te vertellen!
    recensie
    Internet en social media
    8 december 2011
    Paul Groothengel
    3-4 minuten leestijd
    Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwgezet onze profielen bij, en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volg je me nog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 december 2011
    Mark Stolzenbach
    Er is veel geschreven over stakeholdermanagement, waarbij gekeken werd naar de interesse en de macht van de verschillende stakeholders, veelal gestuurd op financiële indicatoren. Kees Verschoor en Jean-Paul Boerekamp hebben in hun boek 'Mutual sustainability' een nieuwe verdieping van stakeholdermanagement gepresenteerd. Ze stellen niet alleen de relatie centraal, maar reiken ook nog eens een instrument aan om de verschillende relaties te beoordelen, te kwantificeren en zo werkelijk te sturen op duurzame relaties.
    recensie
    Organisatiekunde
    5 december 2011
    Teun van Aken
    René Weijers is gedreven door zijn fascinatie voor de kernopgaven op de agenda van topbestuurders en topmanagers. Zij staan in het brandpunt van de belangstelling, maar de aandacht is vaak negatief, want al te gretig wordt de nadruk gelegd op hun falen en dwalen. De auteur, met een rijke ervaring in het adviseren van topmanagers en topbestuurders, bekijkt hen vanuit een andere invalshoek: wanneer gaat het goed en hoe doen zij dat? Met interessante uitkomsten. 'Dienen en Deugen' is het resultaat van een promotieonderzoek naar deugdzaamheid en bekwaamheid van topbestuurders.
    recensie
    Organisatiekunde
    5 december 2011
    Carla Verwijs
    Jim Collins onderzoekt al vele jaren stukjes van de puzzel hoe bedrijven succesvol worden. Over die onderzoeken heeft hij verschillende boeken geschreven, die minstens zo succesvol zijn als de bedrijven die hij onderzoekt. Het nieuwste boek van Jim Collins, geschreven in samenwerking met Morten Hansen, is opnieuw zo'n puzzelstukje. In 'Great by Choice' wordt gekeken naar hoe het komt dat sommige bedrijven gedijen in turbulente en onzekere tijden: wat maakt dat ze overeind blijven en zelfs groeien?
    recensie
    Organisatiekunde
    2 december 2011
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Ook wie niet beschikt over een zakenknobbel dan wel een handelsgeest, zal inmiddels beseffen dat het zakenlandschap en de daarmee samenhangende mondiale verhoudingen ingrijpend en in hoog tempo veranderen. De Nederlandse ondernemer die meent dat deze ontwikkelingen nauwelijks van invloed zullen zijn op zijn bedrijf, doet er goed aan zich te laten wakker schudden door het boek Ster-ondernemingen, met als ondertitel ‘Vijf groeistrategieën in een veranderend businesslandschap’ geschreven door Hans Bakker en Michiel Boersma.
    interview
    Algemeen management
    2 december 2011
    Hans van der Klis
    11-16 minuten leestijd
    Na Nieuw Europees Organiseren verschenen dit najaar nog twee nieuwe boeken van de auteur en managementadviseur Jaap Jan Brouwer: Stop de Amerikanen en The Dutch Industrial Landscape. Managementboek Magazine voelde de auteur uitvoerig aan de tand.
    interview
    Advisering
    30 november 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Gevormd door de Korea-oorlog en de werkvloer van de Digital Equipment Corporation. Als mede-oprichter van de sociale psychologie is emeritus MIT-hoogleraar Edgar Schein een van 's werelds meest toonaangevende experts op het gebied van bedrijfsculturen. ‘Cultuurveranderingen slagen pas als bedrijven het mes op de keel hebben.’
    recensie
    Organisatiekunde
    28 november 2011
    Hans van der Loo
    9-13 minuten leestijd
    Het verschijnen van een nieuw boek van managementgoeroe Jim Collins is wat voor popliefhebbers ooit de komst van een plaat van de favoriete band was: een gebeurtenis om reikhalzend naar uit te kijken. Na ruim negen jaar intensieve studie pakt Collins weer eens ouderwets uit met een boek dat bol staat van aansprekende metaforen, inspirerende cases en verrijkende managementconcepten. Net als zijn voorgangers, gaat het nieuwe boek ook dit keer weer over ‘grootse’ bedrijven die hun concurrenten mijlenver achter zich laten. Dit lukt hen niet door toeval of puur geluk, maar vooral doordat zij een aantal bewuste keuzes maken. Vandaar de titel: Great by Choice.
    interview
    Organisatiekunde
    25 november 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Veel (proces)managers en adviseurs grabbelen in de ton van procesmanagementmodellen en komen altijd weer met drie tot vijf bekende tools op de proppen. Die macht der gewoonte doorbreken, is een van de missies van Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur, de auteurs van Het Procesmanagement Modellenboek.
    recensie
    Organisatiekunde
    24 november 2011
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    In Great by Choice onderzoeken businessgoeroe Jim Collins en Stanford-professor Morten Hansen waarom sommige bedrijven in extreme omstandigheden gedijen en sommige niet. Dat heeft geleid tot een uitstekend boek dat maar liefst vijf managementmythes doorprikt.
    nieuws
    Organisatiekunde
    16 november 2011
    Nienke van Oeveren
    2-3 minuten leestijd
    Hoe handel je als je volgende fout fataal kan zijn? Wat je kunt leren van organisaties die zich in zo’n kritieke omgeving bewegen, vertellen Paul Schulman en Kathleen Sutcliffe tijdens de tweedaagse conferentie proHRO. ‘Denk niet dat het gemakkelijk is, na begrip komt eerst de fase van verwarring, en daarna volgt het echte begrip pas.’
    nieuws
    Leiderschap
    15 november 2011
    Nienke van Oeveren
    2-3 minuten leestijd
    De zon schijnt de open, ronde zaal in. Het Slow event ‘Taylor voorbij’ van 14 november vindt plaats in het gemeentehuis van Heemstede. Het gebouw past bij zijn manier van werken, de gemeente heeft afgelopen donderdag de TelewerkJaarprijs gewonnen en scoort jaar op jaar hoog bij de landelijke monitor ‘Waar staat je gemeente.nl?’. Een inspirerende omgeving om antwoord op de vraag te krijgen hoe organisaties er de komende eeuw uitzien.
    interview
    Organisatiekunde
    8 november 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek De kracht van passie ontpopt marketingadviseur Paul Moers zich tot een enthousiast motivator: zonder passie geen succes, betoogt hij. Om dat met het hele bedrijf te kunnen uitstralen, moeten leiders de gedrevenheid bij hun medewerkers leren stimuleren. En zo vanzelfsprekend is dat niet. ‘Ik heb echt onthutsende dingen gezien’, vertelt Paul Moers.
    recensie
    Leiderschap
    3 november 2011
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Marketingadviseur Paul Moers schreef De kracht van passie, een boek over het belang van passie voor bedrijven. De stelling van Moers is dat goed geleide bedrijven hun medewerkers kunnen opzwepen tot bevlogenheid en dus tot betere prestaties. Logisch natuurlijk, omdat het altijd leuker is om te werken in een bedrijf dat het goed doet. Overigens is de auteur een levend bewijs van zijn eigen stelling, want dit boek blinkt vooral uit door de passie van Paul Moers zelf.

      Personen

        Trefwoorden