OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 72 van 1.786 resultaten
recensie
Organisatiekunde
30 september 2010
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Managementboeken zijn er in allerlei soorten en maten. Heel theoretisch, vol met praktische tips of bijvoorbeeld in de vorm van een roman. Van die laatste variant zijn er niet zo veel, de enkele die ik ken zijn over het algemeen heel aardig. Want je leest een makkelijk leesbaar boek, gaat mee in het verhaal en steekt er nog wat van op ook. Dit soort boeken spreken mij het meeste aan als de mix tussen inhoud en het verhaal er om heen in balans zijn. Paul Bessems is met het boek 'Elke dag als de zon opkomt' de uitdaging aangegaan om zijn visie op de community economie te verpakken in een spannende roman.
recensie
Organisatiekunde
29 september 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Lean, Six Sigma, kwaliteitsmanagement….. Stapels instrumenten zijn er om organisaties beter te laten renderen. En toch slagen bedrijven er heel slecht in om maximaal resultaat te behalen. Neil Webers denkt de missing link gevonden te hebben. Hij beschrijft het in ‘Performance Behaviour’.
nieuws
Organisatiekunde
20 september 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Het is niet waarschijnlijk dat noodlijdende bedrijven lering hebben getrokken uit de financiële crisis. Dat zegt de Amerikaanse managementdenker Jim Collins in een interview met Management & Literatuur. ‘Net zoals je succes pas op waarde kan schatten als anderen falen, zo ook kun je pas iets leren van tegenslag als de rest van je omgeving het goed doet. Op dit moment gaat iedereen onderuit, waardoor het te gemakkelijk is om externe factoren de schuld te geven. Het is immers niet duidelijk welke fouten in het systeem zijn ingebakken en voor welke je zelf verantwoordelijk bent.’
recensie
Organisatiekunde
17 september 2010
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
In grote, logge organisaties heerst vaak een verstikkende bureaucratie, die het onmogelijk maakt om grote vraagstukken op te lossen. Er lopen binnen die organisaties genoeg mensen die een oplossing hebben, maar zij worden nog al te vaak belemmerd door regels, hiërarchieën en een gebrek aan samenwerking. Dat moet en kan anders: vervang de bureaucratie door de easycratie, betogen übereasycraat Martijn Aslander en journalist/publicist Erwin Witteveen in hun boek 'Easycratie'. Stel het doel centraal en niet de 'regeltjes om de regeltjes'.
recensie
Organisatiekunde
16 september 2010
Peter van der Wel
3-5 minuten leestijd
Martijn Aslander staat bekend als een enthousiast spreker en persoonlijkheid. Ik was dan ook erg benieuwd naar het boek 'Easycratie; de toekomst van werken en organisaties' dat onlangs van zijn hand (en die van de journalist Erwin Witteveen) verscheen. In dit boek zijn de ideeën van Aslander, zoals we die we kennen uit zijn presentaties en van zijn websites, uitgewerkt en op papier gezet. Alles draait in dit boek om het begrip 'easycratie'. De makkelijke manier waarop we tegenwoordig informatie kunnen vinden en de makkelijke manier waarop individuen tegenwoordig informatie kunnen delen.
recensie
Organisatiekunde
6 september 2010
Peter Vermeulen
4-6 minuten leestijd
Supermarkten hebben het zwaar door de recessie en de prijzenoorlogen. Maar niet allemaal. ALDI vervolgt onverstoorbaar haar succesvolle koers en maakt het de concurrentie nog moeilijker. De omzet blijft groeien en de winst ligt op recordhoogte. Maar wat is het geheim van het succes van de ALDI?
interview
Organisatiekunde
6 september 2010
Wendy van den Hurk
3-4 minuten leestijd
Na bijna tachtigduizend tweets, zo’n vierduizend blogs en een heus boek met een voorwoord van Ronald Giphart is @Slijterijmeisje de onbekendheid voorbij. Petra de Boevere uit Breskens heeft haar digitale erfenis gebundeld in Het Meisje van de Slijterij. ‘Het zou mooi zijn als ik met dit boek kan evangeliseren.’
recensie
Organisatiekunde
18 augustus 2010
Henk van Tent Becking
Mike George, Dave Rowlands en Bill Kastle geven in 'Wat is Lean Six Sigma?' een begrijpelijke introductie van twee gecombineerde verbetermethoden; beter en slimmer werken (met Six Sigma) en sneller en efficiënter werken (met Lean-principes). Het is een duidelijk boek dat een goed beeld van de methoden en hun mogelijkheden geeft.
recensie
Organisatiekunde
18 augustus 2010
Henk van Tent Becking
Roland Hameeteman geeft in 'De kracht van mensen' zijn kijk op zijn bedrijf zonder regels, afdelingen en functies. Hierbij krijgt de werknemer het voor het zeggen en wordt 'de kracht van mensen' maximaal benut. Maar kan een bedrijf wel zonder regels, afdelingen en functies? Hameeteman vertelt hierover aan de hand van zijn eigen ervaringen. Het is een prachtig vormgegeven boek waarvan de inhoud nog lang blijft hangen en tot nadenken stemt. Zeker de moeite van het lezen waard.
recensie
Organisatiekunde
13 augustus 2010
Arie Buvens
4-5 minuten leestijd
Risico's zijn actueel en verdienen, meer dan ooit, grote aandacht. Onverwachte financiële tegenslagen vormen vaak het vertrekpunt door het nadenken over financiële verslaggevingrisico's. Het gevaar bestaat dat andersoortige risico's mogelijk niet worden onderkend en beheerst. Verzekerbare, technologische, financiële, operationele, automatiserings, milieu, veiligheids-, integriteits- en frauderisico's enzovoort, worden hierdoor niet in ogenschouw genomen en/of onafhankelijk van elkaar beheerst vanuit separate, gespecialiseerde organisatieonderdelen.
recensie
Organisatiekunde
12 augustus 2010
Hilde Veraart-Maas
5-7 minuten leestijd
Als adviseur, trainer en coach heb ik regelmatig te maken met onbedoelde contraproductieve neveneffecten van prestatiemeting en -indicatoren. Vandaar dat ik elke aanzet tot doelmatige prestatiemeting toejuich. Daarnaast wekt het sympathie dat auteur Neil Webers de royalty's van 'Performance behaviour' aan de stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) schenkt.
recensie
Organisatiekunde
11 augustus 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
We zijn toe aan een andere manier van denken, betogen Martijn Aslander en Erwin Witteveen in hun nieuwe boek Easycratie. ‘We leven in een nieuwe tijd: de netwerksamenleving is werkelijkheid geworden’, zegt Witteveen. ‘Alle kennis, alle informatie is tegenwoordig vrij toegankelijk. Zaken als hiërarchie en geld worden steeds minder belangrijk.’
recensie
Organisatiekunde
5 augustus 2010
Paul Hassels Mönning
Het begrip 'community' wordt tegenwoordig vooral in de context van sociale media geplaatst. Het boek 'Communities of practice' was zijn tijd ver vooruit. Al in 1998 beschreef Etienne Wenger het belang van communities of practice voor de lerende organisatie en voor het geven van betekenis en identiteit voor de individuele medewerker en de organisatie zelf. De auteur waarschuwt op zijn website voor een niet altijd pijnvrij leesproces en maakt dat in de praktijk meer dan waar. Tegelijkertijd klopt ook zijn belofte dat de aanhouder diverse waardevolle inzichten uit het boek opdoet.
recensie
Organisatiekunde
28 juli 2010
Louis Thorig
3-4 minuten leestijd
Meer dan 100.000 exemplaren zijn er verkocht van 'Bezieling en kwaliteit in organisaties'. Daniel Ofman is managementcoach en oprichter van het adviesbureau Core Quality. Hij is de geestelijke vader van het veel toegepaste Kernkwadrantmodel dat uitgebreid in zijn boek aan de orde komt. Een inspiratiebron voor managers die beseffen dat zij hun eigen bezieling op peil moeten houden!
interview
Organisatiekunde
21 juli 2010
Linda Huijsmans
7-9 minuten leestijd
Cees Buys is een idealist. Aan de titel van zijn boek lees je dat niet meteen af, maar Opvolging en overdracht kijkt op een originele manier naar een van de grote economische problemen van dit moment: ondernemers die geen opvolger vinden. Hij komt bovendien met een creatieve oplossing.
recensie
Organisatiekunde
20 juli 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Lerend organiseren', geschreven door Wierdsma en Swieringa, is niet een echt leerboek maar een praktisch boek over organiseren, veranderen en managen. Een lerende organisatie is een organisatie die het vermogen bezit zich telkens te verbeteren, te vernieuwen en te ontwikkelen. Of anders gezegd: Een lerende organisatie is een organisatie die veelzijdig leert. Veelzijdig betekent in dit verband op alle leerniveaus: regels, inzichten en principes. Het vereist het vermogen om collectief op het allerhoogste, maar ook het allermoeilijkste niveau van leren te kunnen leren. Dit boek heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het begrip de lerende organisatie, zoals bekend uit de managementliteratuur.
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2010
Daniëlle de Jonge
Toen ik in 2006 besloot om een eigen bedrijf te beginnen, nam ik me één ding voor: ik wil vooral heel flexibel zijn in mijn werk. Geen strikte werktijden, niet noodzakelijk een vast kantoor en als het een beetje lukt om reistijd te besparen dan zal ik dat doen. Dat is gelukt. Ik werk op tijden die mij en mijn klanten (uiteraard!) goed uitkomen en kan zo mijn dag lekker zelf indelen. En of ik nou aan de keukentafel zit, op een flexplek van een kantorencentrum of op een zonnig terrasje: het bevalt me overal goed en ik raak er bovendien vaak extra geïnspireerd van om in een wisselende omgeving te zijn. Hoewel ik dus vind dat ik al behoorlijk slim bezig ben, kan het nog stukken beter. Het boek Werken Nieuwe Stijl van Bas van de Haterd biedt weer volop nieuwe inzichten om over na te denken.
recensie
Organisatiekunde
30 juni 2010
Kiest u voor het franchisemodel, zelfstandige ondernemingen of voor de plurale vorm? In 'Franchise Organizations' geeft de auteur Jeffrey L. Bradach van de Harvard Business School een weloverwogen afweging van deze drie vormen. Wat zijn de voordelen en nadelen?
recensie
Organisatiekunde
29 juni 2010
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Twee boeken die weliswaar verschillende thema’s behandelen, maar ook iets gemeen hebben. Beide boeken zijn namelijk geschreven in romanvorm en beide boeken hebben als boodschap ‘het moet anders’. De belofte van Laagland van Robert Coppenhagen gaat over het mobiliseren van een maatschappelijke onderstroom, en Elke dag als de zon opkomt van Paul Bessems over nieuwe manieren van (slimmer) werken.
recensie
Organisatiekunde
25 juni 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
Met dit boek van twee zwaargewichten in de wereld van organisatieculturen heeft u zowel een theoretisch kader als een praktische handleiding als u aan de slag gaat met een verandering in de cultuur van uw organisatie. 'Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur' van Kim Cameron en Robert Quinn is niet voor niets een evergreen.