OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 73 van 1.786 resultaten
recensie
Organisatiekunde
24 juni 2010
Peter Vermeulen
Weer verschijnt er een boek waarin de auteur betoogt te weten waar de problemen in zorginstellingen door ontstaan en vooral hoe deze aan te pakken zijn. Auteur Jaap van der Mei richt zich met zijn boek 'Fatale en vitale spiralen in de zorg' vooral op de gehandicaptenzorg, ouderenzorg, verpleeghuiszorg en de kortdurende ondersteuning en revalidatie (care). Ondanks dat er verbanden bestaan richt 'Fatale en vitale spiralen in de zorg' zich niet in op de ziekenhuizen (cure).
recensie
Organisatiekunde
23 juni 2010
Peter Vermeulen
De zorg en veranderingen in de zorg staan de laatste tijd steeds vaker in de belangstelling. Dit wordt mede veroorzaakt doordat ruim negen procent van ons nationale budget uitgegeven wordt aan zorg. Omdat naar verwachting dit percentage in de toekomst alleen maar zal stijgen, besloten Theo Poiesz en Jo Caris om een boek te schrijven dat zich richt op de vraag-aanbodverhoudingen op het niveau van de organisatie. 'Ontwikkelingen in de zorgmarkt' heeft als centrale vraag: wat betekent de introductie van marktwerking voor de bestuurder en of manager van een zorginstelling?
recensie
Organisatiekunde
21 juni 2010
José Otte
1-2 minuten leestijd
Met 'Schitterend organiseren' komt de organisatie Pentascope met een boek over hun visie op organiseren. Het bevat interviews met een aantal bekenden uit de managementwereld en verhalen uit projecten. Leiding geven vanuit de menskant; een mooie droom maar de diepgang mist in dit boek.
interview
Organisatiekunde
18 juni 2010
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Nee, zeggen ze allebei, ambitie om de goeroes van het facilitair management te worden hebben ze niet. Maar ze zijn het natuurlijk wel een beetje. Bert de Jong is al dertig jaar actief op dat terrein. Als consultant, als interim-manager en als projectmanager. Al die tijd in dienst van Twynstra Gudde. Herman Kok heeft er ook al weer vijftien jaar op zitten bij hetzelfde adviesbureau. Daarnaast is hij bezig met een promotieonderzoek in Wageningen. De Jong en Kok voeren het woord voor een groep van zes auteurs die samen het boek De facilitaire regieorganisatie in bedrijf schreven.
recensie
Organisatiekunde
31 mei 2010
Projectleider-Worden.nl
Onlangs plofte een dik pakket op één van onze bureaus, gevuld met maar liefst zes te recenseren boeken van René Hombergen over 'A4-Projectmanagement'. A4 is een methode die een projectmatige opgave in vier gebieden indeelt: Aanleveren, Activeren, Afwegen en Afronden. Elk gebied is uitgewerkt in een afzonderlijk boek, met daarnaast een boek over de verbindende factor Afstemmen. Een compact boek met een overzicht van de methode maakt de serie compleet. Op één van de kaften staat geschreven: 'De A4-aanpak ... eenvoud en overzicht'. Wat Projectleider-Worden.nl betreft wordt de spijker daarmee precies op de kop geslagen. A4-projectmanagement brengt projectmatig werken terug tot de essentie. Hombergen biedt projectleiders en opdrachtgevers een meer dan uitstekend handvat.
recensie
Organisatiekunde
27 mei 2010
Jelger Spijkerboer
2-3 minuten leestijd
Het nieuwe werken: een ongrijpbaar thema. Want wat is 'het nieuwe werken' nou precies? Een vraag die al tijdje bij mij speelde. 'Aan de slag met het nieuwe werken' van Dik Bijl geeft antwoord op deze vraag.
recensie
Organisatiekunde
27 mei 2010
Jelger Spijkerboer
Het nieuwe werken: een ongrijpbaar thema. Want wat is 'het nieuwe werken' nou precies? Een vraag die al tijdje bij mij speelde. 'Aan de slag met het nieuwe werken' van Dik Bijl geeft antwoord op deze vraag.
recensie
Organisatiekunde
26 mei 2010
Peter de Roode
In het proefschrift 'Professionals organiseren informeel leren' wordt ingegaan op de onderzoeksvragen 'Hoe organiseren professionals informeel leren?' en 'Hoe kunnen we informeel leren binnen een organisatie stimuleren?' Een interessant en actueel onderwerp, omdat leren binnen organisaties veelal formeel plaatsvindt. Maar leren vanuit controle en beheersing bereidt onvoldoende voor op de vele prikkels vanuit de externe omgeving. Het boek is geen gemakkelijk leesboek, maar de auteur biedt na elk hoofdstuk een overzichtelijke samenvatting.
recensie
Organisatiekunde
12 mei 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In Werken nieuwe stijl maakt professioneel bemoeial Bas van de Haterd de balans op van nieuwe werkvormen zoals het nieuwe werken. Hoewel het boek handzame adviezen biedt voor organisaties die ermee aan de slag willen, slaagt Van de Haterd er niet helemaal in om tot de kern door te dringen.
column
Algemeen management
28 april 2010
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
U moet naar uw klanten gaan luisteren. Niet zomaar naar de hele groep maar op individueel niveau. Weten die mensen wel wat zoiets betekent? Een pittige inventarisatie.
recensie
Organisatiekunde
12 april 2010
José Otte
Iedere leidinggevende erkent het belang van verandering voor het voortbestaan en de groei van de onderneming. Maar hoe maakt u hiervoor de motivatie en passie bij uw werknemers los? De Total Performance Scorecard is een geïntegreerde benadering voor persoonlijk en organisatorisch succes. Hubert Rampersad en Kari Tuominen verrijken de literatuur over verandermanagement met 'Werken met de Total Performance Scorecard'.
interview
Organisatiekunde
7 april 2010
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
Onlangs verscheen bij uitgeverij Kluwer het boek De High Performance Organisatie: een integrale aanpak, van Jan den Breejen. Alleen al uit de titel van dit lijvige boekwerk valt de ambitie van de auteur af te lezen. ‘Boeken over HR worden vrijwel nooit gelezen door topmanagers. Ik probeer over de grenzen van vakgebieden heen te springen en zo de materie voor meerdere doelgroepen interessant te maken.’ M&L sprak met Den Breejen.
recensie
Organisatiekunde
6 april 2010
Projectleider-Worden.nl
Waar de vorige manuals absoluut niet uitnodigden om op te pakken en door te lezen, is Office of Government Commerce er nu goed in geslaagd om een aantrekkelijk én inhoudelijk goed handboek te presenteren; 'Managen van succesvolle projecten met Prince2'. Schokkende veranderingen in de methodiek zelf tref je niet aan. Immers, PRINCE2 was en is nog steeds gebaseerd op jarenlange praktijkervaring en die is sinds het ontstaan van PRINCE2 niet écht veranderd.
interview
Algemeen management
6 april 2010
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Bernadette van Pampus is van vele markten thuis. Ze werkte in dienstverband en als zelfstandig adviseur; voor overheden, non-profit organisaties en in het bedrijfsleven. Altijd ging het daarbij op de een of andere manier over kwaliteit. Geen wonder dat ze daar uiteindelijk haar beroep van heeft gemaakt: kwaliteit in organisaties. Ze schreef er twee boeken over, Kwaliteitsmanagement en Kwaliteitsmanagement en interne auditing, en een derde boek is in de maak. Een gesprek over kwaliteit en kwaliteitsmanagement.
recensie
Marketing
2 april 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Kent u Vilfredo Pareto nog? De Italiaans econoom gaf begin vorige eeuw zijn naam aan de beroemde ‘80-20 regel’. Deze verhoudingsregel gaat voor veel zaken op. Ook voor het lanceren van producten, zo leert ons het boek Hoe lanceer ik een nieuw product van Jeremy Deacon en Margit Smeekens.
interview
Organisatiekunde
30 maart 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Gert Poppe, in het dagelijks leven consultant en coach en in zijn vrije tijd jazzsaxofonist, ontdekte enkele jaren geleden hoe jazzmuziek hem kan helpen bij het geven van presentaties over management aan bedrijven en andere organisaties. Hij heeft het verhaal dat hij in zijn muzikale show ‘Jazzing up your organisation’ vertelt nu ook opgeschreven in een boek, De improviserende organisatie.
recensie
Organisatiekunde
16 maart 2010
José Otte
Een cruciaal concurrentievoordeel levert loyaliteit op; tussen een organisatie en haar klanten, tussen de werkgever en werknemer. In 'De loyaliteitslink' maakt McCarthy dit duidelijk. Dennis G. McCarthy is directeur van de Paradigm Groep, een bureau voor training en consulting in Connecticut dat gespecialiseerd is in het vergroten van het concurrentievoordeel door het verbeteren van de verkoop- en serviceactiviteiten. Aan de hand van herkenbare voorbeelden laat hij zien hoe u de loyaliteit van uw medewerkers kunt verhogen.
recensie
Organisatiekunde
4 maart 2010
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Jan den Breejen is sinds de jaren 90 intensief bezig met werkleertrajecten. Hij is er namelijk van overtuigd dat elk gezond en succesvol bedrijf, ofwel de High Performance Organisatie, naast een werkplek ook een school moet zijn. Den Breejen stelt dat vóór alles een HPO wordt gekenmerkt door de werknemers: hun houding, motivatie en gedrevenheid maakt het verschil, en een HPO kan op vele manieren invloed uitoefenen op deze factoren, voornamelijk door hun werknemers, jong en oud, te blijven trainen. Den Breejen verwijst graag naar het Japanse begrip Kaizen, dat zoveel betekent als ‘constante verbetering’.
interview
Organisatiekunde
1 maart 2010
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
De aandacht voor online sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Hyves neigt naar een hype. In zijn bestseller Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap betoogt Menno Lanting dat we ons blindstaren op een handvol voorbeelden van geslaagde marketingcampagnes en personeelswervingsacties met sociale media. Tegelijkertijd kan de huidige generatie managers en ondernemers de werkelijke impact op organisaties en op leiderschap nog maar moeilijk vatten. Daarvoor moeten ze eerst meer vertrouwd raken met de techniek. Maar hoe doe je dat, als ‘digital immigrant’? M&L vroeg het Lanting.
recensie
Organisatiekunde
26 februari 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
In het boek Connect! beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken voor organisaties. Dat doet hij op een enthousiaste en overtuigende manier, hoewel enig utopisch denken hem niet helemaal vreemd is.