OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 74 van 1.786 resultaten
nieuws
Algemeen management
12 februari 2010
Joep Schrijvers
3-5 minuten leestijd
Na slow food, slow politics, slow management, slow sex hebben we nu ook slow learning. De slowbeweging lijkt mensen uit meerdere kringen te inspireren. Gisteren waren in Seats2meet in Maarssen ongeveer veertig mensen uit het bedrijfsleven en de overheid bezig zich over de vraag te buigen wat slow learning zou kunnen betekenen.
recensie
Organisatiekunde
12 februari 2010
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. Het woord virtueel lijkt ook een heel andere betekenis te krijgen. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar sociale netwerken. Bedrijven verliezen de binding met klant en medewerker, als ze niets doen. Binnen organisaties moet dan ook een omslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. Menno Lanting, auteur van 'Connect!', is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Met dit boek maakt hij inzichtelijk welke stappen nodig zijn om de omslag te kunnen maken. 'Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf.'
recensie
Organisatiekunde
12 februari 2010
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. Het woord virtueel lijkt ook een heel andere betekenis te krijgen. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar sociale netwerken. Bedrijven verliezen de binding met klant en medewerker, als ze niets doen.
achtergrond
Algemeen management
10 februari 2010
Walter van Hulst
7-11 minuten leestijd
interview
Advisering
1 februari 2010
Eline Crijns
8-11 minuten leestijd
Mathieu Weggeman typeren is hinken op twee gedachten: hij is een bèta, maar heeft ook veel alfa-eigenschappen en hoewel hij extravert overkomt, heeft hij ook een ingetogen kant. Weggeman geniet alom bekendheid door zijn boeken en lezingen. Hij vindt het niet alleen belangrijk dat de boodschap wordt overgebracht, maar ook de manier waarop. Net zoals het bij een grap belangrijk is hoe je deze vertelt, zodat de clou goed overkomt. Hij besteedt bewust aandacht aan timing, fasering en woordkeus. ‘Taalhumor vind ik de mooiste vorm van humor. Nu ik weet dat het gewaardeerd wordt, durf ik dat ook te integreren in mijn boeken’, aldus Weggeman. In 2008 werd hij beloond met de prijs voor het Managementboek van het Jaar voor zijn boek ‘Leidinggeven aan professionals? Niet doen!’.
interview
Algemeen management
1 februari 2010
Jeroen Ansink
10-15 minuten leestijd
Volgens de Canadese hoogleraar Henry Mintzberg ligt goed management onder vuur van mba-programma’s, technologie, beursnoteringen, bonussen en de obsessie voor beroemdheden. In Managing pleit hij voor de terugkeer van de gemeenschapszin binnen het bedrijfsleven. ‘Als ik het woord ‘leider’ nog één keer hoor ga ik gillen.’
recensie
Organisatiekunde
19 januari 2010
Peter Vermeulen
Door invoering van het Raad van Toezicht-model vraagt menige organisatie om een herverdeling van bestuurlijke bevoegdheden. Dat vergt algemene spelregels voor de omgang tussen de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur. Governance in de Nederlandse gezondheidszorg is ingewikkeld. Zorgaanbieders moeten namelijk werken in een combinatie van private, publieke en professionele governance. Hans Hoek beschrijft in 'Governance & Gezondheidszorg' hoe deze combinatie in elkaar zit en hoe governance in de zorg nu eigenlijk functioneert.
recensie
Organisatiekunde
13 januari 2010
Peter Vermeulen
Goed toezicht is uiteraard bedoeld om er voor te zorgen dat de zorginstelling dusdanig goed wordt bestuurd, dat de cliënt er beter van wordt. De Raad van Toezicht dient adequaat in te spelen op de maatschappelijke behoefte waarvoor de organisatie statutair is opgericht. Maar de raadsleden dienen wel de juiste expertise te hebben. Ofwel zij zijn geselecteerd op hun kennis en het gebruik van de juiste tools. En dan is een goed uitgeruste 'Toolkit toezicht zorginstellingen' van essentieel belang.
recensie
Organisatiekunde
12 januari 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Wat is het belang van toezicht houden? Het is van belang dat de stakeholders binnen de organisatie checks and balances inbouwen, aangezien de meeste organisaties vaak aanzienlijke belangen behartigen voor anderen. Gert-Jan van der Vossen beschrijft in 'Goed toezichthouderschap' dat toezicht houden een vak is. De toezichthouder dient vaak in beperkte tijd met zeer beperkte informatie doorslaggevende invloed uit te oefenen op het succes of falen van een organisatie. Vaak zijn er grote belangen mee gemoeid. Zorgt dit boek dat u ondanks deze beperkte tijd goed toezichthouderschap kunt gaan leveren?
nieuws
Organisatiekunde
6 januari 2010
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De longlist is bekend. 49 boeken hebben de eerste horde genomen. Nog één horde, de shortlist, en de weg ligt open naar het Managementboek van het Jaar. Het is natuurlijk verleidelijk om nu al wat voorspellingen te doen, maar ook tamelijk zinloos. Het blijft een voorspelling, hoe beredeneerd dan ook. Beleggers weten hier inmiddels alles van! Wat zinvoller is het om dit jaar in boeken door te nemen. Wat valt op? Een korte impressie.
interview
Organisatiekunde
1 januari 2010
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Jaap Boonstra is gepokt en gemazeld in het schrijfproces en heeft een indrukwekkende hoeveelheid publicaties op zijn naam staan, waarvan vele een succes zijn. De loopbaan van Boonstra lijkt vanzelfsprekend te verlopen, maar een aantal toevallige ontmoetingen, keuzes en kantelpunten zijn zeer bepalend geweest voor waar hij nu staat. Zijn opvoeding en ervaringen hebben hem gemaakt tot wat hij nu is. Zijn boekenkast is naar eigen zeggen een weerslag van hemzelf: gevarieerd en geordend. Met name de werkkant van de boekenkast is goed georganiseerd – net zoals hij de vele activiteiten waaruit zijn werk bestaat goed organiseert.
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In de Management Topic Maak van je organisatie een crisiskampioen analyseert Hans van der Loo waarom sommige bedrijven sterker uit een crisis komen en andere bedrijven ten onder gaan. Wat maakt de één tot winnaar en de ander tot verliezer?
interview
Inkoop en logistiek
1 januari 2010
Ben Kuiken
10-14 minuten leestijd
Als een ‘angry young man’ loopt Eli Goldratt op zijn eigen conferenties rond om de boel op te schudden. Hij heeft haast, omdat hij gigantische mogelijkheden ziet om de wereld te verbeteren, en nog onvoldoende vooruitgang. Onlangs verscheen De keuze, en de komende jaren staan er nog meer titels op stapel. ‘Er is zoveel ruimte voor verbetering, dus waarom maken we daar geen gebruik van?’
recensie
Organisatiekunde
31 december 2009
Ilja Jacobs
De overheid staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsslag. Een goede reden om zich te verdiepen in het toepassen van 'lean management'. Lean is een managementmethode om onnodige 'verspilling' uit processen weg te halen. In hun boekje 'Lean overheid' passen Paul Huhuenin, David Binnerts en Harrie van Gestel dit gedachtegoed toe. Zij geven in kort bestek een overzicht over wat Lean als werkwijze kan betekenen voor de overheid en hoe deze toegepast wordt. Voor een manager of adviseur die wil kijken naar efficiënter werken absoluut noodzakelijk om kennis van te nemen om zo de verschillende opties voor efficiënter werken, waaronder Lean, te kunnen vergelijken.
recensie
Organisatiekunde
31 december 2009
Ilja Jacobs
De overheid staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsslag. Een goede reden om zich te verdiepen in het toepassen van 'lean management'. Lean is een managementmethode om onnodige 'verspilling' uit processen weg te halen. In hun boekje 'Lean overheid' passen Paul Huhuenin, David Binnerts en Harrie van Gestel dit gedachtegoed toe. Zij geven in kort bestek een overzicht over wat Lean als werkwijze kan betekenen voor de overheid en hoe deze toegepast wordt. Voor een manager of adviseur die wil kijken naar efficiënter werken absoluut noodzakelijk om kennis van te nemen om zo de verschillende opties voor efficiënter werken, waaronder Lean, te kunnen vergelijken.
recensie
Organisatiekunde
30 december 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Ligt het nieuwe werken u zwaar op de maag, of krijgt u zelfs meer trek van de vrijheid die u als manager uw mensen geeft? Het Klein receptenboek voor het nieuwe werken helpt u in ieder geval op weg om de eetlust van het nieuwe werken op te wekken.
recensie
Organisatiekunde
22 december 2009
José Otte
3-4 minuten leestijd
Waarom kunnen we als organisatie niet langer wachten om met het nieuwe werken aan de slag te gaan? Al was het maar omdat de nieuwe generatie medewerkers niet anders meer wil en kan. Dik Bijl beschrijft dit in zijn nieuwste boek 'Aan de slag met het nieuwe werken'. Gelukkig geeft hij ook een plan van aanpak.
recensie
Organisatiekunde
22 december 2009
José Otte
Waarom kunnen we als organisatie niet langer wachten om met het nieuwe werken aan de slag te gaan? Al was het maar omdat de nieuwe generatie medewerkers niet anders meer wil en kan. Dik Bijl beschrijft dit in zijn nieuwste boek 'Aan de slag met het nieuwe werken'. Gelukkig geeft hij ook een plan van aanpak.
recensie
Organisatiekunde
17 december 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Een debutant die al een maand lang in de top-10 van Managementboek.nl staat, terwijl het boek pas begin februari verschijnt: daar moet iets aan de hand zijn. Menno Lanting, director of education bij De Baak, is de schrijver van het boek, Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Hij is verrast door de massale belangstelling, maar kan haar wel verklaren: ‘Ik heb geprobeerd het gedachtegoed dat ik in het boek beschrijf, over de manier waarop je online sociale netwerken met en voor jou kan laten werken, zelf in de praktijk te brengen.’
interview
Organisatiekunde
7 december 2009
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Dik Bijl noemt zichzelf ambassadeur van Het Nieuwe Werken. Na zijn boek Het Nieuwe Werken uit 2007 trekt hij door het land om organisaties van de zegeningen van deze nieuwe manier van werken te overtuigen en ze te helpen bij het zetten van de eerste stappen. Onlangs verscheen zijn tweede boek, Aan de slag met Het Nieuwe Werken, waarin hij voorbeelden beschrijft van organisaties die al nieuw werken en nogmaals het belang ervan verkondigt. ‘Het begint echt een maatschappelijke stroming te worden.’