OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 75 van 1.786 resultaten
column
Organisatiekunde
1 december 2009
Hans van der Loo
3-5 minuten leestijd
Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
nieuws
Marketing
12 november 2009
Joep Schrijvers
6-8 minuten leestijd
Waarom moet het roer van organiseren volledig om? Dat was de rode draad van de ‘Eerste Nationale Dag voor de Zelforganisatie’. Ruim tweehonderd managers en professionals luisterden woensdag 11 november in De Rotterdamse Doelen naar praktijkmensen en wetenschappers. Waarom werkt het oude managen niet meer? Welke nieuwe vormen worden ontwikkeld? Waarom moeten we ons laten inspireren door de dierenwereld? In de wandelgangen oefenden de bezoekers het onvermijdelijke nieuwe vocabulaire: emergentie, situational awareness, kuddes, zwermen, virale replicatie en natuurlijk het woord ‘zelforganisatie’. Hier was die dag de broedplaats van het nieuwe organiseren.
recensie
Organisatiekunde
6 november 2009
Peter Vermeulen
De mens moet centraal komen te staan. Een veel voorkomende kreet die je hoort in organisaties of leest in vele jaarplannen. 'Wij van organisatie x stellen onze patiënt / cliënt / medewerker centraal.' Bonne Wagenaar stelt ook de mens centraal en wil organisatie van binnenuit. Hij biedt een nieuwe kijk op organiseren en leidinggeven. Volgens hem moet het in een succesvolle en effectieve organisatie namelijk niet gaan om 'de dingen'. Dit boek opent uw ogen.
recensie
Organisatiekunde
5 november 2009
Monique Mulders
1-2 minuten leestijd
Onlangs mocht ik weer een bijeenkomst organiseren, dit keer voor Jong SZW. Het doel was te achterhalen hoe jonge medewerkers van het Ministerie van SZW denken over flexibel werken. Daarbij wilde ik graag dat de deelnemers out-of-the-box zouden denken. Wat geeft Lenny Kaarsgaren voor tips om een goed programma op te zetten? Toen ik de omslag van het boek 'Evenementen support' las, verwachtte hiervoor handreikingen te krijgen. Dit viel tegen.
interview
Algemeen management
1 november 2009
Hans van der Klis
8-12 minuten leestijd
Er is een groot verschil tussen managen en organiseren, betogen organisatieadviseur Jaap Peters en Hester Heringa in hun nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? Het kan best zijn dat managers aan hun doelstellingen voldoen, maar hun organisatie toch niet vooruit helpen, schrijven ze. Peters is bekend van zijn bestseller Intensieve menshouderij en is een van de initiatiefnemers van Slow Management.
interview
Marketing
1 november 2009
Pierre Spaninks
12-16 minuten leestijd
Wie bepaalt de koers van de onderneming vandaag de dag? Is de positie van de bollebozen van strategie overgenomen door de jongens en meisjes van marketing? Zijn het tegenwoordig de mensen van finance die de touwtjes in handen hebben? Of dansen die ook alleen maar naar de pijpen van de grote investeerders? ‘Management & Literatuur peilde de mening van drie deskundigen: Rudy Moenaert, Hans Strikwerda, en Fred Wiersema.
recensie
Organisatiekunde
27 oktober 2009
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
Bekkering & Walter leveren met 'Management van processen' een handzame gids en een geslaagde aanzet om procesmanagement als vak te verankeren. Managers, ervaren of niet, die complexe initiatieven willen realiseren vinden inzichten en hulpmiddelen die hen verder helpen. Procesmanagement wordt mede hierdoor een vak dat – ook voor opdrachtgevers – grijpbaar wordt. Na lezing van dit boek kan geen procesmanager alleen nog op basis van intuïtie aan de slag!
recensie
Organisatiekunde
14 oktober 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Van sommige auteurs kun je bij wijze van spreken blind boeken uitzoeken. Eliyahu Goldratt is naar mijn mening een dergelijke auteur. Zijn typische manier van schrijven, in verhaalvorm, spreekt mij aan. Het is laagdrempelig voor diegenen die niet gewend zijn managementboeken te lezen en dat zijn er naar mijn mening nog veel te veel. Voor degenen die wel regelmatig dergelijke boeken ter hand nemen zijn de verhalen boeiend en niet te langdradig. Zij halen de kernboodschap er makkelijk uit. Menig auteur heeft deze schrijfstijl proberen te imiteren maar weinigen zijn erin geslaagd er ook een boeiend boek van te maken.
achtergrond
recensie
Organisatiekunde
5 oktober 2009
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Klassiekers zijn niet voor niets klassiekers, ook bij managementboeken. Zo'n klassieker is ook 'Organisatiestructuren' van Henri Mintzberg. Dit boek verscheen oorspronkelijk in 1992 en maakt veel boeken die later zijn verschenen overbodig. Het is een klassieker omdat het niet alleen ingaat op structuren van organisaties, maar vooral omdat Mintzberg de verbinding legt met de strategie van organisaties enerzijds en de wijze waarop mensen functioneren anderzijds. Deze Nederlandse vertaling is dan ook een welkome uitgave.
recensie
Organisatiekunde
2 oktober 2009
Arie Buvens
Op 13 november 2008 promoveerde bedrijfshistoricus Maurits van Os aan de Universiteit van Utrecht. In zijn dissertatie staat de vraag centraal: hoe komt het dat bepaalde grensoverschrijdende fusies een succes worden en andere niet? In 'Grensoverschrijdende fusies in de twintigste eeuw' doet hij verslag van zijn onderzoek naar een zestal fusies die in de twintigste eeuw hebben plaatsgevonden. Conclusie: het is zeer moeilijk is om een volledig gelijkwaardige fusie te realiseren en maar weinig ondernemingen slagen hier daadwerkelijk in. Het is voor Van Os zelfs de vraag of een gelijkwaardige fusie dan ook wel bestaat. Belangrijke lessen in een uiterst leesbaar boek.
recensie
Organisatiekunde
1 oktober 2009
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Talloze boeken met praktische tips over het delen en creëren van kennis, zijn reeds geschreven. Nancy Dixon gaat in haar boek 'Algemene kennis' een duidelijke stap verder omdat zij vijf verschillende doelen onderscheidt voor het delen van kennis. Voor elk doel beschrijft ze een andere vorm van kennisoverdracht. Ondanks de titel een inspirerende aanvulling op de literatuur over kennismanagement!
recensie
Organisatiekunde
30 september 2009
José Otte
3-4 minuten leestijd
In dit Nederlandse boek over organisatieverandering vanuit een waarderend perspectief beschrijven meerdere auteurs hun ervaringen in projecten en coaching in Nederland en Vlaanderen. De auteurs laten u in de keuken kijken bij organisaties en instellingen die tot grote verandering kwamen. Op basis van drie methodes die werken vanuit dit waarderend perspectief, namelijk appreciative inquiry, strengths-based management and development en positive psychology. In 'Van kiem tot kracht' hun enthousiasmerend verslag.
recensie
Organisatiekunde
11 september 2009
Nico Vreeswijk
Organisaties van nu zijn beduidend anders dan twintig jaar geleden. Van productie- naar kennisorganisaties, waarbij de werkzaamheden vervagen en mensen in virtuele teams werken. Bonne Wagenaar spreekt in zijn boek 'Organisatie van binnenuit' daarom ook van organiseren in plaats van organisaties. Hij brengt met zijn kijk op organisaties de organisatie (rationaliteit) en de factor mens (irrationaliteit) in balans.
recensie
Algemeen management
7 september 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Organisatie van binnenuit van Bonne Wagenaar is een boek dat meer aandacht verdient dan het krijgt.
interview
Organisatiekunde
1 september 2009
Walter van Hulst
9-12 minuten leestijd
Het roer moet echt om. Managers moeten medewerkers beschouwen als volwaardige meedenkers én meebeslissers. Niet uit liefdadigheid of uit politieke overtuiging, maar uit noodzaak om te overleven in een steeds complexere wereld met overal concurrenten op de loer. Het voor sommigen beladen thema humanisering of kwaliteit van de arbeid uit de jaren zeventig staat weer op de agenda. Dit keer onder de naam sociale innovatie. M&L spreekt met Franciska Fleminger.
recensie
Organisatiekunde
1 september 2009
Jan Boerstra
Voor een betrouwbare levering van producten en diensten is het van belang dat organisaties continu investeren in de vakbekwaamheid van het personeel. In de ogen van Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zien echter veel bedrijven een belangrijk aspect over het hoofd: de mindfulness van hun medewerkers. In 'Managing the Unexpected' illustreren zij dat, om ernstige bedrijfsrisico's te voorkomen, er continue en verfijnde aandacht moet zijn voor verstorende incidenten en omstandigheden.
recensie
Organisatiekunde
12 augustus 2009
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Hoe kan het gebeuren dat een goedlopend bedrijf onderuit gaat, tot faillisement of overname aan toe? Dat is de vraag die een workshopdeelnemer aan Jim Collins stelde toen een reeks giganten als dominostenen begon om te vallen. Wat begon als een idee voor een artikel, werd een nieuw boek van de schrijver die we kennen van 'Built to last' en 'Good to great': 'How the mighty fall'
recensie
Organisatiekunde
11 augustus 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Bij innoveren gaat het vaak mis. Maar wat zijn dan wel de bepalende factoren voor succesvol innoveren? Het boodschappenlijstje dat Klaas Koops in zijn boek Innoveren kan beter heeft opgeschreven, ziet er als volgt uit: urgentie, leiderschap, aard, praxiscultuur, integraliteit, prototypen, consolidatie, succes. En het is niet één van de acht, maar voor succesvol innoverend gedrag moet je alle acht factoren afvinken.
recensie
Organisatiekunde
10 augustus 2009
Nico Vreeswijk
Goed gemanaged, maar slecht georganiseerd is het probleem van veel organisaties. Jaap Peters en Hester Heringa beschrijven in 'Bij welke reorganisatie werk jij?' dat managen en organiseren twee duidelijk verschillende dingen zijn, die elkaar soms tegenwerken. Peters is bekend van 'De intensieve menshouderij' en als activist als het gaat om het Rijnlandse model. Hij gaat in zijn nieuwste boek dieper en breder in op de vraagstukken rondom de maakbaarheid van organisaties.