OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 37 van 1.426 resultaten
recensie
Strategisch management
31 oktober 2016
Kevin Huizer
3-5 minuten leestijd
Wie de prestaties van een onderneming wil meten, kan dat bijna niet anders dan via KPI's: Kritische Prestatie Indicatoren. Een gekwantificeerde set van indicatoren, die voornamelijk bedoeld zijn om de uitvoering van de organisatiestrategie te volgen en waar nodig bij te sturen.
nieuws
Communicatie en media
28 oktober 2016
Justin van Lopik
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft de nominaties voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 bekend gemaakt. Vorig jaar won het boek Online Brand Identity van Joris Merks-Benjaminsen.
recensie
Strategisch management
27 oktober 2016
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Het thema van innoveren en pionieren is erg actueel. Immers wie niet innoveert plaatst zichzelf op achterstand en heeft daarmee op termijn geen toekomst meer.
recensie
Strategisch management
25 oktober 2016
Renze J. Klamer
recensie
preview
Algemeen management
24 oktober 2016
Jeroen Kemperman
3-4 minuten leestijd
In november verschijnt het 4e deel in de reeks Briljante businessmodellen. Dit keer zoomen de auteurs in op de foodsector en ook in dit deel krijgen we cases uit verleden, heden en de toekomst. Onder het motto: A Business Carol - The Case of Business Past, Present and Future geeft Kemperman alvast een drietal cases weg. Vandaag: Het heden.
recensie
Strategisch management
24 oktober 2016
Renze J. Klamer
3-5 minuten leestijd
Toen ik Kus de visie wakker in handen kreeg was mijn eerste reactie: alweer een boek over het nut en de noodzaak van visies en visie ontwikkelingen. Wat een gedoe. Alweer een boek dat mij vertelt hoe belangrijk het is om een visie te hebben…
nieuws
Strategisch management
20 oktober 2016
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Eigenlijk is het merkwaardig dat de markt voor management-
en andere businessboeken zo georiënteerd is op de Verenigde Staten: Duitsland
is sinds jaar en dag onze belangrijkste handelspartner. Het discours bij onze
oosterburen verschilt bovendien niet eens zo heel erg van het onze, bleek dit
jaar tijdens de Buchmesse in
Frankfurt.
nieuws
Ondernemen
20 oktober 2016
Bertrand Weegenaar
4-5 minuten leestijd
Het is herfst. De tijd van bockbier, Beaujolais Primeur, en reflectie. Om langzaam naar achteren te kijken en strategisch naar voren. Om op de hei de eerste kladversies van 2017 uit te werken. Sinds een aantal jaren komen dan niet de rollen brown paper, sticky notes en stiften, maar de canvassen op tafel.
recensie
Algemeen management
20 oktober 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Waar goede managers zich tevreden stellen met het behalen van hun doelstellingen en het motiveren van hun team, daar gaat de superbaas een stapje verder, stelt Sydney Finkelstein in Superbosses. Door zich te constant omringen met ruw talent en dat optimaal te ontwikkelen, tillen superbazen hun hele omgeving naar een hoger niveau. Veel van deze protégés komen uiteindelijk zelf ook op een toppositie terecht, zodat elke superbaas kan buigen op een aantoonbaar track record.
recensie
Internet en social media
19 oktober 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
In haar vorige boek Mentaal Kapitaal beschreef psycholoog Elke Geraerts, die academische posities bekleedde bij Harvard, Maastricht en Rotterdam, hoe het succes van een organisatie afhankelijk is van het mentale vermogen van haar medewerkers, ‘zoals het succes van een sportteam wordt bepaald door het fysieke vermogen van de atleten’. In het boek onderscheidt ze vier interventies die een hefboomeffect hebben op veerkracht: zelfcontrole, optimisme, aandacht en bewustzijn. Alle vier deze ‘hefbomen’ zijn te trainen.
preview
Algemeen management
12 oktober 2016
Jeroen Kemperman
3-4 minuten leestijd
In november verschijnt het 4e deel in de reeks Briljante businessmodellen. Dit keer zoomen de auteurs in op de foodsector en ook in dit deel krijgen we cases uit verleden, heden en de toekomst. Onder het motto: A Business Carol - The Case of Business Past, Present and Future geeft Kemperman alvast een drietal cases weg. Deze week: Het verleden.
recensie
IT-management / ICT
7 oktober 2016
Sjors van Leeuwen
2-3 minuten leestijd
Winnen in een digitale wereld, hoe doe je dat? Simpel, door plug&play te zijn. Denk aan Apple, Tesla, Uber en AirBnB. Snel en flexibel kunnen aanhaken bij de kennis en competenties van anderen en die anderen toelaten binnen jouw wereld zodat je slim kunt voortbouwen op de kennis van gebruikers.
recensie
Strategisch management
5 oktober 2016
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
In Ontwerp Betere Business van Patrick van der Pijl en zijn co-auteurs vind je twintig tools, achtenveertig casestudies, bijna veertig insidertips en nog veel meer. Een prachtig vormgegeven toolbox voor het ontwerpen van businessmodellen die het verschil maken.
preview
IT-management / ICT
3 oktober 2016
Maurits Kreijveld
4-5 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De plug&play-organisatie helpt Maurits Kreijveld organisaties op weg om zich klaar te maken voor het digitale tijdperk. Een preview.
column
Organisatiekunde
3 oktober 2016
Danielle Braun
3-4 minuten leestijd
Toen ik 18 was begon ik vol overgave aan mijn studie culturele antropologie. Mijn ouders deelden mijn enthousiasme, maar waren ook wat bezorgd. Hoe zou hun dochter ooit haar geld kunnen verdienen met vage rituelen en verhalen van volken ver weg?
recensie
Leiderschap
29 september 2016
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Succesvol overtuigen is niet alleen een kwestie van wát je zegt, stelt Robert Cialdini in Pre-suasion. Minstens zo belangrijk is het cruciale moment vóórdat die boodschap wordt geleverd.
interview
Advisering
27 september 2016
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Denk als een designer en ontwerp van daaruit betere businessconcepten. Dat is het motto van Patrick van der Pijl in zijn boek Ontwerp Betere Business. ‘De meeste managers zien hun businessmodel als een invuloefening. Je doet dat één keer en hoeft er vervolgens jaren niet meer naar om te kijken. Een misvatting.’
interview
Marketing
23 september 2016
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Veel bedrijven zijn minder winstgevend dan zou kunnen. Hoogleraar marketing en innovatie Stefan Stremersch daagt ondernemers uit meer ambitie aan de dag te leggen en helpt hen die ook waar te maken. In Kiezen voor winst stelt hij een leiderschapsmodel voor dat een structurele oplossing belooft voor drie klassieke strategische dilemma’s.
recensie
Strategisch management
23 september 2016
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Een van de karakteristieken die de mens van de dieren onderscheidt, is het vermogen tot strategisch gedrag. Mensen gedragen zich onderling vaak strategisch. Dat kan het vertrouwen ernstig schaden, of het kan irrationele uitkomsten van besluitvorming verklaren.