OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 43 van 1.425 resultaten
recensie
Strategisch management
14 oktober 2015
Anoniem
2-3 minuten leestijd
‘De Business Compositie’ van Floris Hurts is een geweldig interessant boek dat je meeneemt in de wereld van de muziek om je verrijkt terug te laten keren in de zakenwereld.
recensie
Strategisch management
13 oktober 2015
Louis Thorig
Huib Broekhuis’ boek Beyond MBA wil een bijdrage leveren om bedrijven van de toekomst te creëren door leiderschapsprincipes op een hele andere wijze in te vullen.
interview
Strategisch management
7 oktober 2015
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Groeien kun je leren, aldus Jack Korsten. In zijn boek De GroeiSpiraal laat hij zien hoe je als ondernemer sneller, slimmer én winstgevender kunt groeien.
recensie
Algemeen management
6 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
6-8 minuten leestijd
Wat is de overeenkomst tussen koffiegigant Nespresso en de marktleider in scheermesjes Gillette? Allebei werken ze volgens het ‘razor and blade’ principe. Een van de besproken modellen in Het businessmodellenboek.
recensie
Marketing
5 oktober 2015
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
Het bieden van een goede klantervaring wordt steeds belangrijker. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zo blijkt uit de wereldwijde Customer Experience Index 2014 van Forrester dat slechts 22 procent van de consumenten een goede tot excellente service krijgt.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
5 oktober 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Het boek De succesfactor (‘De weg naar een succesvol, gelukkig en betekenisvol leven’) van Clayton Christensen (geassisteerd door James Allworth en Karen Dillon) heeft maanden gezworven over mijn bureau. Uit de aantekeningen in het boek blijkt de gestage consumptie van het materiaal. Het boek leent zich voor rustig en bedachtzaam lezen.
nieuws
Organisatiekunde
30 september 2015
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Elke twee jaar verkiest een zeer select en hoogwaardig gezelschap internationale managementgoeroes de beste publicaties én initiatieven die het bedrijfsleven hebben geholpen of kunnen gaan helpen. De hoogste waardering gaat naar de beste ‘thinker’ van dat moment.
opinie
Algemeen management
29 september 2015
Wijnand Veeneman
3-4 minuten leestijd
In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar veel managementboeken soms aan voorbij gaan of voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering legt Wijnand Veeneman uit dat je de lieve vrede maar beter kunt mijden.
preview
Strategisch management
28 september 2015
Yousri Mandour
3-4 minuten leestijd
Zo vernieuw je je businessmodel! belooft te laten zien hoe u een toekomstbestendig businessmodel ontwikkelt. In deze preview geeft Yousri Mandour u een indruk hoe.
recensie
Strategisch management
23 september 2015
Carla Verwijs
Herinnert u zich Kodak nog? Hoe lang geleden was het dat u van dit merk een fotorolletje kocht? Fotorolletjes zijn verleden tijd, net als Kodak. Dit bedrijf miste de omslag naar de digitale fotografie. Kodak staat echter niet alleen. Bedrijven kunnen zich tegenwoordig niet veroorloven af te wachten hoe trends zich zullen ontwikkelen. In ‘Digital Transformation’ leest u hoe u de impact van ‘digitaal’ op uw bedrijf en bedrijfstak bepaalt.
recensie
Strategisch management
23 september 2015
Sjors van Leeuwen
3-4 minuten leestijd
Tweehonderd jaar na de slag om Waterloo is strategie belangrijker dan ooit. Niet om de strijd op het slagveld te winnen, maar wel om het bestaansrecht en de continuïteit van de organisatie zeker te stellen. Denk aan de grote problemen en de soms jarenlange zoektocht naar een goede strategie door warenhuizen, uitgeverijen, boekwinkels, telecombedrijven, uitzendbureaus, muziekmaatschappijen, banken, verzekeraars en zorginstellingen.
recensie
Strategisch management
16 september 2015
Carla Verwijs
De titel ‘Innoveren kun je leren’ trok me aan. Ik verwachtte een leerboek met praktische oefeningen die mij helpen innovatiever te worden. Mijn eerste indruk klopte niet; ‘Innoveren kun je leren’ is eerder een beknopte beschrijving van verschillende innovatietheorieën en –modellen.
recensie
Strategisch management
16 september 2015
Jeanine Dijkhuis
Mocht u op het punt staan om CRM in te voeren in uw bedrijf, dan is 'CRM in de praktijk' van Sjors van Leeuwen een must-read. Verder zal het boek veel worden ingezet voor educatieve doelen. Want ik heb zelden een boek over CRM gelezen dat het vakgebied zo breed behandelt.
recensie
Strategisch management
10 september 2015
Martin van Staveren
4-6 minuten leestijd
Kennis is macht. Is dat nog wel zo? Of is juist besef van niet weten het nieuwe weten? Steeds meer publicaties gaan over dit onderwerp, als reactie op falend maakbaarheid denken in complexe situaties. Het fascinerende boek Not Knowing, uitgeroepen tot boek van het jaar door het Britse Chartered Management Institute, neemt ons mee op expeditie in dit onontgonnen gebied.
recensie
Ondernemen
9 september 2015
Sjors van Leeuwen
10-14 minuten leestijd
Innovatie is ‘hot’. Bedrijven moeten veranderen, vernieuwen en innoveren om te kunnen overleven. Maar innoveren is moeilijk. Zo mislukt het merendeel van alle nieuwe producten en diensten.
recensie
Marketing
7 september 2015
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Jean-Noël Kapferer is ongetwijfeld ’s wereld bekendste merkprofessor. Zijn Strategic Brand Management waarvan de eerste editie in 1994 verscheen, geldt nog steeds als internationaal standaardwerk en is dus een must read voor iedere professional die merkmanagement als zijn specialisme beschouwt.
preview
Strategisch management
7 september 2015
Floris Hurts
3-4 minuten leestijd
Muziek als inspiratiebron voor organisaties die indrukwekkende klantervaringen willen realiseren. Dat is wat Floris Hurts met De Business Compositie aanboort. In deze preview laat hij zien hoe dat kan en werkt.
recensie
Strategisch management
3 september 2015
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Hoe blijft de zorg ook in de toekomst betaalbaar? Over dit vraagstuk buigt een groot aantal deskundigen zich al jaren het hoofd. Zo ook de auteurs van het boek Briljante Businessmodellen in de Zorg. Zij hebben gezocht naar organisaties in de zorg die het ‘goed’ gedaan hebben en het nu goed doen. En ‘goed doen’ vertalen de drie auteurs in het leveren van betere en betaalbare zorg. Wat doen zij dan precies en wat kunnen we van deze organisaties leren?
interview
Strategisch management
24 augustus 2015
Ronald Buitenhuis
8-11 minuten leestijd
Waar grootbanken en verzekeraars verdronken in hun eigen aangelegde moeras van te ingewikkelde financiële producten en onderlinge afhankelijkheden, bleef het pensioenfonds voor roeiers met een harde maar simpele ingreep eenvoudig overeind. En daar waar de financiële molochs vooral bezig waren met aandeelhouderswaarde, groeiden GCash, LeapFrog en de Umpqua Bank. Waarom? Omdat ze een briljant businessmodel hadden.
column
Strategisch management
24 augustus 2015
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Wat de VS zijn voor Iran, dat is de manager voor (naar eigen zeggen) weldenkend Nederland. Helaas niet gehinderd door kennis, zo bleek maar weer eens tijdens een uitzending van OVT (4/7/2015).