OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 51 van 1.423 resultaten
interview
Strategisch management
31 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
We weten al heel veel over kennismanagement, maar het is nu tijd voor de volgende fase. De puntjes moeten op de ‘kennis i’ worden gezet. Er is een koppeling nodig met de strategie van een organisatie en niet managers maar medewerkers moeten zelf de regie krijgen in het overdragen en vastleggen van kennis. Aldus betoogt kennismanager Jan Jacob Bos in zijn nieuwe boek Noodzakelijke kennis waarin hij zelf zijn kennis over kennismanagement overdraagt. ‘Vroeger was een manager slimmer in zijn vak dan de medewerker. Dat is niet meer zo.’
nieuws
Marketing
30 oktober 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dit jaar 13 boeken geselecteerd die in aanmerking komen voor de PIM Marketing Literatuurprijs. De longlist bestond uit meer dan 50 marketingboeken.
interview
Leiderschap
30 oktober 2013
Hans van der Klis
11-15 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie haalt Hans van der Loo het begrip ‘energie’ uit de mystieke hoek, om het zodoende te demystificeren. Hij laat zien hoe energie werkt en hoe je het energiepeil bij mensen kunt verbeteren. Hans van der Klis sprak uitgebreid met ‘Mr Energy’, over de staat van het Nederlandse bedrijfsleven, over het energiepeil van de Hollandse werknemer, en over ‘het nieuwe presteren’.
achtergrond
Strategisch management
25 september 2013
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100. In deel I gaat het om het wat, in deel II om het, zo weten we inmiddels, veel belangrijkere hoe.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
20 september 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
‘Ok, ok, ik gooi de feiten in het publieke domein. Jullie, vrienden, zijn de juryleden.’ Bij deze woorden op zijn Facebook-pagina zette auteur Nassim Nicholas Taleb (Antifragile) een link naar een artikel op zijn website waarin hij Rolf Dobelli (De kunst van het heldere denken) beschuldigt van plagiaat.
interview
Advisering
18 september 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
700.000 exemplaren gingen er wereldwijd al over de toonbank van Business Model Generatie. Het lijkt erop dat men in de huidige barre tijden naarstig op zoek is naar nieuwe businessmodellen. Met een hoofdrol voor de even prettige als visuele maar vooral voor de wat langere termijn doeltreffende aanpak van Alexander Osterwalder. ‘Businessmodellen zijn als yoghurt in de koelkast. Het bederft, maar veel sneller dan tien jaar geleden’, aldus de Zwitserse goeroe.
nieuws
Strategisch management
17 september 2013
Bertrand Weegenaar
2-4 minuten leestijd
€100 miljoen voor een voetballer. $7,2 miljard voor een serie aandelen Nokia. $130 miljard ontvangt Vodafone voor haar aandeel Verizon. Onvoorstelbare bedragen. Bij al deze deals zaten er mensen om tafel om een business case op te stellen. Om een bank te overtuigen. Of om aandeelhouders te paaien. Waarom betaalt een bedrijf met al een enorm negatieve bankbalans zo veel geld voor één man? Waarom betaalt Microsoft keiharde dollars voor een slecht lopend hardware bedrijf?
nieuws
Strategisch management
11 september 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
De top-100 aller tijden (van managementboeken) nadert zijn einde. Of de inhoud van deze boeken hebben geleid tot beter management is de vraag, en eigenlijk een onderzoek waard. Maar dat veel innovatieve bedrijfsbeslissingen gemaakt zijn zonder deze en andere boeken is evident. Gelukkig hebben diverse bedenkers de moeite genomen hun beweegredenen voor het nageslacht vast te leggen.
recensie
Strategisch management
22 augustus 2013
Arie Buvens
Bitsing is 's wereld eerste en enige methode waarmee je gegarandeerd doelstellingen bereikt. Het klinkt te mooi om waar te zijn en toch kan het! Het is wetenschappelijk beproefd en het wordt dagelijks in de praktijk bewezen. Aldus de schrijver van 'BITSing': Frans de Groot.
recensie
Strategisch management
21 augustus 2013
Martin van Staveren
Na je vakantie zin om weer op reis te gaan? De vakantiedagen zijn echter op en je bent veroordeeld tot dromen op de bank, 's avonds na je werk. Lees dan 'The Innovation Expedition: A Visual Toolkit to Start Innovation' van de Nederlandse innovatieman Gijs van Wulfen. Dit oogstrelende boek neemt je mee op reis, en je leert er nog van innoveren ook.
interview
Non-profit
19 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Wat hebben De Efteling, Duvel, Illy, Ajax en Ikea wel wat andere bedrijven niet hebben? Een briljant businessmodel. Je kunt ook zonder maar dan zal de wereld niet blijvend veranderen. Het boek Briljante businessmodellen (‘een bijzondere benadering voor betere business’ biedt - voor wie dat wil - een drietrapsraket naar eeuwige roem.
preview
Persoonlijke effectiviteit
13 augustus 2013
Jeff Gaspersz
8-11 minuten leestijd
interview
Strategisch management
1 augustus 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, medeoprichters van accelerator Startupbootcamp, hebben hun ervaringen en ideeën over het opzetten van nieuwe bedrijven verzameld: I’m hungry luidt de titel van hun boek, dat honderd lessen bevat voor beginnende ondernemers. ‘Geen enkel bedrijf is zo groot dat het niet door een startup verslagen kan worden’, steken ze de startups een hart onder de riem.
recensie
Strategisch management
24 juli 2013
Carla Verwijs
Wie heeft niet het drama rondom de Fyra-hogesnelheidstreinen gevolgd? Deze trein moest reizers snel tussen Amsterdam en Brussel vervoeren. Een nieuw ontworpen trein, opgeleverd met veel vertraging. Dat was niet het enige probleem: de leverancier bleek onervaren, er waren beveiligingsproblemen, defect materieel deed treinen stranden en de kosten werden flink overschreden. Eind mei 2013 besluit de NS definitief te stoppen met het laten rijden van de Fyra-treinen.
recensie
Strategisch management
18 juli 2013
Lex Beijersbergen
Hoewel het CBS een recordaantal faillissementen in het eerste halfjaar van 2013 meldt en daarbij de economie nog steeds in een recessie verkeert, is het van groot belang om de start van nieuwe ondernemingen te stimuleren. Immers, startende ondernemingen vormen de belangrijke motor voor een groeiende economie. Het boek 'I'm Hungry' biedt de startende ondernemer 100 praktische tips. In ruim 250 bladzijden wordt de lezer aan de hand van helder en uitvoerig beschreven do's en don'ts een handreiking aangereikt over wat je het beste wel of niet kunt doen bij het opstarten van een onderneming. De auteurs Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw schrijven aan de hand van hun eigen ervaringen en ook op basis van de ervaringen van startende ondernemers, voornamelijk technologiebedrijven, die zij begeleiden via hun bedrijf Startupbootcamp Global.
recensie
Strategisch management
10 juli 2013
Marcel Nanning
BOEM! Bijna 1,5 kilo vol BRANDING op de deurmat; 'BrandingNL' van Andy Mosmans van de Adformatie Groep. Een dikke pil vol definities, marketingtheorie, praktijkvoorbeelden en verschillende inzichten. Én er is aandacht voor business-to-business.
nieuws
Strategisch management
27 juni 2013
Justin van Lopik
Vele honderdduizenden Nederlanders dromen van een eigen onderneming. Ze willen eigen baas zijn of zien een probleem dat ze denken te kunnen oplossen. Maar durven ze ook de zekerheden op te geven en hoe bereiken ze succes? Vandaag van 12:00 tot 13:00 uur deelt Ruud Hendriks in een gratis live webinar zijn tips om van je startup een succes te maken.
interview
Inkoop en logistiek
26 juni 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Gerco Rietveld, de auteur van Inkoop – een nieuw paradigma (dat in 2010 met de titel ‘Managementboek van het Jaar’ de Rode Hoed verliet) komt met een nieuw boek: Wat bezielt mijn klant!? Een boek over de strijd tussen inkoop en verkoop, de bloedrode oceaan waar veel slachtoffers vallen, over de wurggreep van inkopers, en hoe je uit die wurggreep kunt ontsnappen. ‘Hef inkoop- en verkoopafdelingen gewoon op. Ze zorgen alleen maar voor ruis op de lijn.
achtergrond
Organisatiekunde
20 juni 2013
9-12 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
20 juni 2013
9-13 minuten leestijd