OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 55 van 1.423 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    23 november 2012
    Arie Buvens
    3-4 minuten leestijd
    In de meeste organisaties wordt de strategie bepaald door het topmanagement, waarbij men zich vaak door externe consultants laat adviseren. De betrokkenheid van medewerkers bij de strategieontwikkeling blijft veelal beperkt tot het aanhoren van het eindresultaat. Er zijn echter organisaties die de strategieontwikkeling geheel anders aanpakken, en daarover gaat 'Iedere medewerker strateeg' van Hans Hubers.
    recensie
    Strategisch management
    20 november 2012
    Yolanda van Heese
    Vaak moet je goed zitten voor het lezen een managementboek en het hoofdstuk voor hoofdstuk doornemen. 'Wat er nu toe doet' van Gary Hamel daarentegen is een verzameling losse essays die ook op zichzelf zijn te lezen. Alle essays gaan in op wat vandaag de dag belangrijk is voor organisaties om te overleven in een wereld van voortdurende verandering. Lees dit boek niet wanneer je in slaap wilt worden geschud: na afloop staat scherp op je netvlies dat organisaties moeten veranderen.
    recensie
    Strategisch management
    20 november 2012
    Yolanda van Heese
    2-3 minuten leestijd
    Vaak moet je goed zitten voor het lezen een managementboek en het hoofdstuk voor hoofdstuk doornemen. 'What matters now' van Gary Hamel daarentegen is een verzameling losse essays die ook op zichzelf zijn te lezen. Alle essays gaan in op wat vandaag de dag belangrijk is voor organisaties om te overleven in een wereld van voortdurende verandering. Lees dit boek niet wanneer je in slaap wilt worden geschud: na afloop staat scherp op je netvlies dat organisaties moeten veranderen.
    recensie
    Strategisch management
    15 november 2012
    Iris van Maurik
    3-4 minuten leestijd
    In mijn korte loopbaan ben ik op verschillende plekken werkzaam geweest waar ik (in)direct te maken had met bestuurders en ambtenaren. Fascinerend vind ik de wisselwerking tussen deze twee 'werelden'. Soms lastig, maar over het algemeen had ik de indruk dat er sprake was van een goede werkrelatie. De beschrijving van het boek 'De politieke antenne' van Elisabeth Hunyadi en Robert Jan Blom begint over spanningen, frustraties en problemen. Getriggerd door deze beschrijving (mis ik in mijn observatie dingen die er wel zijn?) besloot ik om dit boek te gaan lezen.
    interview
    Strategisch management
    14 november 2012
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Bijna tien jaar na zijn eerste boek over performance management heeft Wim van Beers een opvolger geschreven: Het grote boek over Human Performance Management. Het is korter en praktischer, precies zoals zijn collega’s bij Schouten & Nelissen wilden. ‘De kunst is om niet te demotiveren, maar om te faciliteren.’
    interview
    Strategisch management
    9 november 2012
    Annegreet van Bergen
    7-10 minuten leestijd
    De titel zou je op het verkeerde been kunnen zetten. Wat is onze naam waard? van Jeroen Geelhoed, Salem Samhoud en Ingrid Smolders zou best een accountancyboek kunnen zijn over de waardering van immateriële activa. Maar dat is het niet. Dit boek gaat over bedrijven die méér willen dan het creëren van aandeelhouderswaarde.
    recensie
    Strategisch management
    8 november 2012
    Dick Thesingh
    2-3 minuten leestijd
    Heeft u wel eens een idee gehad en er niks mee gedaan? Denkt u wel eens 'dat kan toch beter?' maar blijft het daarbij? Of loopt u wellicht met een idee of het begin van een idee rond, maar lukt het niet om de volgende stap te zetten? In dat geval kunt u zeker de uitdaging aangaan met uzelf en uw idee door 'De innovatiebrouwerij' te lezen van Jelle Kok en Noks Nauta.
    recensie
    Strategisch management
    5 november 2012
    Nico Jong
    Wim de Ridder geeft in deze barre crisistijd een positief signaal af. Hij constateert in 'De strategische revolutie' dat overal in de wereld steeds meer mensen uit de armoede komen. De wereldbevolking wordt rijker, gezonder en geniet meer onderwijs. Mensen communiceren meer met elkaar en leven langer. Aan de andere kant wordt schoon water schaarser, neemt de CO2 uitstoot toe en groeien corruptie en georganiseerde misdaad.
    recensie
    Strategisch management
    18 oktober 2012
    Louis Thorig
    4-5 minuten leestijd
    'Orkestratie van Effectuation' van Thomas Blekman en Rosemarie Konijnenburg is een vervolg op Blekmans eerdere 'Corporate Effectuation'. Effectuation is een denkmodel dat krachtig en weerbarstig kan zijn. Je krijgt het niet zomaar intuïtief onder de knie.
    recensie
    Strategisch management
    15 oktober 2012
    Rob Beltman
    3-4 minuten leestijd
    Het is zonneklaar dat bedrijven worstelen met het geven van een goed plek aan de klant. Aan de ene kant is deze steeds mondiger en kritischer, en aan de andere kant is hij steeds ‘socialer’ en geneigd tot participeren en cocreëren. Succesvol innoveren is ook geen sinecure, zo blijkt uit de lage succesratio’s die stelselmatig gerapporteerd worden. Sjors van Leeuwen combineert deze beide gegevens tot een managementboek dat u helpt klantgestuurd te innoveren: Klant in de driver’s seat.
    nieuws
    Strategisch management
    27 september 2012
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Een innovatieve manier om te zorgen voor dubbel zoveel publiek, dat moet gezegd worden. Iedere deelnemer beplakt de heliumballon zó dat die op z’n buurman lijkt. Dat je anderen nodig hebt, benadrukt de keynote speaker van het Pluk Innovatie Festival eveneens. Om uit een impasse te komen heb je soms externen en tegenstanders nodig. Adam Kahane presenteert zijn nieuwe boek: Transformative Scenario Planning.
    interview
    Strategisch management
    27 september 2012
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    De consument gaat de economie bepalen. Tot in het extreme. De consument wordt deels ook zelfproducerend. Bedrijven zijn louter volgend. Maar de Shell’s, Nuon’s, en BMW’s van deze wereld hebben nog niet begrepen dat de bedrijfsmodellen (maar ook politieke modellen) van nu volledig op de schop gaan. ‘Het wordt een komen en gaan van bedrijven’, zo voorspelt hoogleraar Toekomstonderzoek Universiteit Twente, Wim de Ridder in zijn nieuwe boek De strategische revolutie.
    interview
    Strategisch management
    26 september 2012
    Jeroen Ansink
    12-16 minuten leestijd
    Zijn ideeën over strategie hebben het concurrentielandschap blijvend veranderd. Harvard-professor Michael Porter is na bijna veertig jaar nog steeds vol passie over zijn vakgebied. Een gesprek over keuzes, intellectuele eenzaamheid en prestatiedrang. ‘Concurrentie in het bedrijfsleven is van een hele andere orde dan competitie in sport.’
    interview
    Strategisch management
    20 september 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Veel bedrijven hebben een te beperkt beeld van strategie, zegt Harvard-hoogleraar Cynthia Montgomery in De strateeg. Ze hebben de eindverantwoordelijkheid losgekoppeld van de CEO en beseffen niet dat strategie een organisch proces is dat constante bijstelling behoeft. ‘Permanente concurrentievoordelen zijn een illusie.’
    recensie
    Strategisch management
    18 september 2012
    Jefte de Bruin
    'Groeimodellen' gaat, zoals de naam doet vermoeden, in op hoe organisaties nieuwe business kunnen creëren. Anders dan andere boeken over dit onderwerp tracht 'Groeimodellen' de nadruk te leggen op het 'hoe' van deze vraag. De auteurs stellen ten doel de lezer te inspireren aan de hand de eigen adviespraktijk. Het resultaat is een frisse mix van bestaande modellen en een eigen model: het Businessmodelwiel, dat bestaat uit 12 submodellen.
    interview
    Strategisch management
    16 augustus 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Grote maatschappelijke tendensen hebben grote impact op ondernemingen, betoogt Frederic De Meyer in zijn boek: De impact van MEGATRENDS op uw business. Met name periodes van crisis luiden veelal veranderingen in van langdurige aard. Gezien de huidige crisis komt dit boek dus op het juiste moment. Verwar daarbij megatrends niet met sciencefiction. Megatrends zijn veel dichter bij dan Back to the Future part 24. Ze zijn hier en nu. En direct bedreigend.
    interview
    Strategisch management
    6 augustus 2012
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    Managers hebben schoon genoeg van efficiencyprogramma’s, kostenbesparingen en het wurgende keurslijf van allerlei systemen. Ondernemerschap is de remedie, denken Thomas Blekman en Rosemarie Konijnenburg. Samen schreven zij Orkestratie van Effectuation, het vervolg op de bestseller Corporate Effectuation.
    recensie
    Strategisch management
    23 juli 2012
    Paul Schollaardt
    'De strateeg' van Cynthia Montgomery gaat vanuit de strategie op zoek naar degene die de strategie moet waarmaken. Montgomery is hoogleraar strategie aan Harvard Business School. Vanuit de strategie heeft zij steeds meer oog gekregen voor de strateeg. De ondertitel 'een nieuwe visie op leiderschap en strategie' is waarschijnlijk de persoonlijke beleving van de auteur. Als je dit boek vanuit het gezichtspunt van leiderschap leest, vind je weinig nieuws. Toch is dit een interessant boek omdat Montgomery verstand heeft van strategie en een aantal goede cases behandelt. Zij doet dit op een prettige, leesbare wijze, waardoor dit een interessant boek over strategie en strategen is.
    recensie
    Strategisch management
    13 juli 2012
    Arie Buvens
    De laatste vijf jaar werkte Harvard Business School professor Cynthia Montgomery bij het programma Entrepreneur, Owner, President (EOP). De samenwerking met cursisten, de EOP's, heeft haar een fundamentelere kijk op het gebied van strategie gebracht. Volgens de schrijfster van 'De strateeg' is in de loop van de afgelopen vijftig jaar het terrein van strategie specialistenwerk geworden.
    recensie
    Strategisch management
    9 juli 2012
    Jan Jacob Bos
    De hoefsmid is eeuwenlang een veelvoorkomend beroep geweest. Nu is het vooral nostalgie. U realiseert zich misschien niet elke dag dat aan de producten of diensten die u nu aanbiedt vroeg of laat ook te weinig behoefte zal bestaan om het bestaansrecht van uw organisatie aan te ontlenen. U zult dan moeten innoveren. Dat betekent echter niet altijd dat u iets nieuws voor 'de wereld' hoeft te creëren. U kunt ook nieuwe paden inslaan voor uw organisatie. Realiseert u zich wel dat tegenwoordige producten en diensten het meestal niet meer zo lang uithouden als het beroep van hoefsmid ooit? Aan de slag dus!

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden