OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 56 van 1.423 resultaten
    interview
    Strategisch management
    28 juni 2012
    Hans van der Klis
    8-11 minuten leestijd
    Business Model Generatie, het grote succes van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, heeft een broertje gekregen: Business Model You, waarin de methode van het Business Model Canvas gebruikt wordt om individuen te helpen hun carrière opnieuw uit te vinden op één A4’tje. Tim Clark, als redacteur en vertaler betrokken bij de bestseller van Osterwalder en Pigneur, is de drijvende kracht achter het initiatief. ‘Ik ben best jaloers geweest op mensen die op jonge leeftijd precies wisten welke kant zij op wilden’, zegt hij.
    recensie
    Strategisch management
    27 juni 2012
    Martijn Anderson
    Het boek 'Nieuwe producten en diensten bedenken' van Gijs van Wulfen vormt een compleet naslagwerk voor wie zijn of haar product wil vernieuwen of een geheel nieuw product wil ontwikkelen. Rode draad vormt de VOORT-innovatiemethode. Het geheel is rijkelijk geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en –ervaringen.
    interview
    Strategisch management
    11 juni 2012
    Jeroen Ansink
    6-9 minuten leestijd
    Het werk van strategie-denker Michael Porter is zowel onbekend als onbegrepen, zegt Harvard-medewerker Joan Magretta. Met Michael Porter: de essentie probeert ze die kenniskloof te dichten. ‘Veel bedrijven maken de strategische fout om de beste te willen zijn.’
    recensie
    Strategisch management
    8 juni 2012
    Eric van Arendonk
    De titel van het boek doet vermoeden dat het hier gaat om een zogenaamd modellenboek, waarin dan slechts modellen getoond worden met daarbij een over het algemeen korte uitleg. Dat is echter niet zo. De ondertitel doet meer recht aan de inhoud dan de titel zelf: 'creëer nieuwe business'. Daar gaat 'Groeimodellen' namelijk over. Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting maken hiervoor gebruik van een model waarin twaalf verschillende groeimodellen opgesloten zitten.
    interview
    Strategisch management
    31 mei 2012
    Hans van der Klis
    7-11 minuten leestijd
    Met het boek Groeimodellen willen Yousri Mandour en zijn coauteurs Kris Brees en Roy Wenting van adviesbureau ICSB Marketing en Strategie ondernemers en managers uitdagen eens kritisch in de spiegel te kijken. Voldoet hun businessmodel nog wel in een stagnerende markt of is een radicaal andere opzet van het bedrijf nodig om verspilling te ontdekken? ‘Natuurlijk is het doodeng alles om te gooien’, zegt Mandour.
    recensie
    Strategisch management
    31 mei 2012
    Richard van der Lee
    2-3 minuten leestijd
    Nuttig! Dat is in deze de gedachte die na het lezen van de herziene editie van 'Het innovatieboek' naar voren komt. De auteurs Paul van der Voort en Frank van Ormondt hebben in deze een prima naslagwerk over het belang van innovatie geschreven.
    interview
    Strategisch management
    29 mei 2012
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Gijs van Wulfen schreef in 2006 een eerste versie van zijn boek Nieuwe producten en diensten bedenken. Hierin liet hij Nederland kennismaken met innovatie via de ‘VOORT-methode’. Inmiddels ligt de nieuwste versie in de winkel: Nieuwe producten en diensten bedenken - versie 3.0.
    recensie
    Strategisch management
    8 mei 2012
    Jefte de Bruin
    1-2 minuten leestijd
    Het boek 'Ondernemingsstrategie' van Sytse Douma biedt een heldere definitie van strategie, maar is bovenal een dwarsdoorsnede van de bestaande managementliteratuur over strategie. Het boek geeft helaas geen antwoord op de vragen achterop de omslag: hoe bepaal je de juiste strategie en hoe zorg je dat die strategie ook wordt uitgevoerd?
    interview
    Strategisch management
    4 mei 2012
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De gemiddelde levenscyclus van een onderneming bedraagt nog maar vijftien jaar, zegt de Zwitserse McKinsey-directeur Claudio Feser In Serial Innovators. Groeiende bedrijven ontwikkelen rigiditeiten die in het huidige ondernemingsklimaat steeds sneller worden afgestraft. Dat gebrek aan vernieuwingskracht kan met een aantal simpele ingrepen verholpen worden. ‘Bedrijven moeten zich openstellen voor nieuwe ervaringen.’
    interview
    Algemeen management
    2 mei 2012
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
    interview
    Marketing
    23 april 2012
    Pierre Pieterse
    8-12 minuten leestijd
    Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.
    interview
    Algemeen management
    18 april 2012
    Jeroen Ansink
    12-18 minuten leestijd
    Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
    recensie
    Strategisch management
    13 april 2012
    Eelke Pol
    3-4 minuten leestijd
    'Het groot strategieboek is een gids in het traject van strategiebepaling, maar mag niet verworden tot standaardreceptuur'. Een zin uit de inleiding van 'Het groot strategieboek' die een mooie karakterisering is van het door Berenschot uitgebrachte boek. Ervaringen van Berenschot-adviseurs met het ingewikkelde, maar boeiende proces van strategievorming hebben geleid tot, inderdaad, een gids voor bestuurders, managers en adviseurs. Een complete gids, bijzonder mooi vormgegeven en daarmee uitnodigend om mee op reis te gaan.
    interview
    Marketing
    28 maart 2012
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    ‘Maak je er wel een beetje een leuk stuk van?’ Wouter de Vries jr., universitair docent in de dienstenmarketing, ondernemer en spreker, heeft geen behoefte aan dikdoenerij. Met zijn bestseller Blauwe Bananen, die hij samen schreef met Thiemo van Rossum (die tijdens het afnemen van het interview helaas in het buitenland vertoefde), wil hij zijn theorieën over dienstenmarketing juist eens op een leuke en toegankelijke manier onder de aandacht brengen.
    interview
    Strategisch management
    26 maart 2012
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Met Groeimodellen reiken Yousri Mandour, Kris Brees en Roy Wenting hun lezers twaalf modellen aan om groei te bewerkstelligen. Eind april verschijnt dit boek maar uiteraard sprak Managementboek Magazine alvast met een van de auteurs, Yousri Mandour: ‘Mijn ideaal is het dat mensen geïnspireerd raken door onze voorbeelden en dat ze de vertaalslag naar hun eigen organisatie willen maken.’
    recensie
    Strategisch management
    14 maart 2012
    Louis Thorig
    Managementgoeroe Michael Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de prestigieuze Harvard Business School en één van de oprichters van het organisatieadviesbureau Monitor Company. Hij wordt alom gezien als dé expert op het gebied van zakelijke strategieën en concurrentie, en heeft wereldwijd grote bedrijven en nationale overheden geadviseerd over hoe zij hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. Porters vaste redacteur Joan Magretta stelde een degelijk overzicht samen van het gedachtegoed van Porter: 'Michael Porter, de essentie van competitie en strategie'.
    recensie
    Strategisch management
    8 maart 2012
    Jefte de Bruin
    Richard Rumelt is een invloedrijke managementgoeroe met een basis aan de Universiteit van Californië en INSEAD. Zijn werkveld is breed, maar omvat veelal strategische vraagstukken. 'Het geheim van een goede strategie' gaat in op zijn ervaringen ten aanzien van strategie met bedrijven, overheden en andere organisaties. Rumelt geeft zijn eigen visie en ongezouten mening over organisaties en personen. Dit biedt een interessante kijk in het hoofd van Rumelt, maar lijkt soms ook op weggeschreven frustratie over organisaties en over hoe die omgaan met strategie.
    recensie
    Strategisch management
    24 februari 2012
    Louis Thorig
    3-4 minuten leestijd
    Het boek 'Business Model Generatie' begint met een drietal gewetensvragen aan de lezer. Bent u een ondernemende geest? Denkt u er constant over na hoe u waarde kunt creëren en nieuwe business kunt opbouwen, of hoe u uw organisatie kunt verbeteren of transformeren? Bent u op zoek naar innovatieve manieren van ondernemen, om oude, achterhaalde manieren te vervangen? Hebt u als lezer één van de vragen met 'ja' beantwoord, dan bent u welkom bij de club van visionairs, game-changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de onderneming van de toekomst te ontwerpen.
    recensie
    Strategisch management
    23 februari 2012
    Louis Thorig
    3-5 minuten leestijd
    We leven momenteel in een steeds sneller veranderende wereld. De toekomst laat zich niet meer eenvoudig voorspellen en plannen. Dat is het uitgangspunt van het uitstekende boek 'Corporate Effectuation' van Thomas Blekman.
    recensie
    Strategisch management
    20 februari 2012
    Claudia Broeke
    2-3 minuten leestijd
    Veroveren, beheersen en oogsten. Fases die in de liefde en oorlogsvoering elkaar opvolgen, maar die Maikel Batelaan en Fred van Essen ook gebruiken als structuur voor hun handboek fuseren. De twee auteurs zijn zelf adviseurs bij complexe verandertrajecten en hebben hun know-how gebundeld in een prettig leesbaar boek: 'Het fusiehandboek'.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden