OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 60 van 1.421 resultaten
recensie
Strategisch management
18 maart 2010
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
'Paradigma's' van Joel Barker is een uitstekend boek dat zeer inzichtelijk maakt wat de gevolgen zijn als organisaties blijven hangen in vastgeroeste overtuigingen. Barker biedt de lezer diverse inzichten waardoor het op het eerste gehoor afstandelijke begrip 'paradigma' concreet wordt. Hoewel het boek in de jaren negentig van de vorige eeuw verscheen, is het nog steeds actueel en misstaat het niet misstaan op uw boekenlijst over veranderkunde.
recensie
Strategisch management
14 maart 2010
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
In het boek Businessmodellen pogen Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers een sluitende definitie te formuleren voor het veelvuldig gehanteerde begrip ‘businessmodel’. Naar eigen zeggen heerst er in de praktijk veel verwarring over wat er nu precies mee bedoeld wordt.
recensie
Strategisch management
11 maart 2010
Paul Breman en Fenneke van Vliet-de Nooij
In het boek 'Competing for Talent' staat de 'war for talent' of 'talentmanagement' centraal: het binnenhalen, motiveren en vasthouden van jong talent in organisaties. Een vraagstuk dat voor veel organisaties een grote uitdaging was vóór de huidige recessie zich aandiende. Het zal in de toekomst zeker weer (in versterkte vorm) zal terugkeren door de snelle vergrijzing van de beroepsbevolking. In de huidige economische omstandigheden waar (ook jonge) mensen moeten vechten voor een baan, heeft het boek (hoewel recentelijk gepubliceerd) minder actualiteitswaarde.
interview
Strategisch management
1 maart 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Theo van Iperen, oprichter en eigenaar van managementadviesbureau Giotto management consultants, schreef een boek over fusiemanagement: Fuseren is topsport. Het is geen filosofisch boek geworden, maar een praktijkgids om van fusies een succes te maken. Want daar schort het nog wel eens aan, is de ervaring van Van Iperen.
achtergrond
Algemeen management
19 februari 2010
Annegreet van Bergen
10-14 minuten leestijd
interview
Economie
11 februari 2010
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Samen met Ivar Davids publiceerde Han Hendriks in 2008 het boek Make, Buy or Ally? In dat werk draaide het hoofdzakelijk om de vraag wat bedrijven zelf moeten doen, wat ze moeten uitbesteden en hoe ze kunnen profiteren van onderlinge samenwerking. Een groot deel van deze thematiek is terug te vinden in Hendriks’ nieuwe boek: De grootste of de beste?
interview
Strategisch management
1 februari 2010
Rob Hartgers
9-13 minuten leestijd
In hun nichemarkt zijn ze heer en meester, maar het grote publiek kent ze niet. Hermann Simon doet al jaren onderzoek naar de verborgen kampioenen van de economie. Multinationals kunnen nog wat van ze leren, vindt hij.
interview
Algemeen management
1 februari 2010
Jeroen Ansink
10-15 minuten leestijd
Volgens de Canadese hoogleraar Henry Mintzberg ligt goed management onder vuur van mba-programma’s, technologie, beursnoteringen, bonussen en de obsessie voor beroemdheden. In Managing pleit hij voor de terugkeer van de gemeenschapszin binnen het bedrijfsleven. ‘Als ik het woord ‘leider’ nog één keer hoor ga ik gillen.’
recensie
Strategisch management
22 januari 2010
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Snelle groei is een eigenschap die de meeste hidden champions gemeen hebben. Gemiddeld groeide de omzet van de kampioenen die Simon sinds 1997 volgde met 8,8 procent per jaar, zo lezen we in het boek Hidden champions van de 21e eeuw. Nog opvallender is dat die groei volgens Simon de laatste tien jaar is geaccelereerd. Als de cijfers van Simon kloppen, heeft het concept van de hidden champion eens te meer zijn waarde bewezen.
recensie
Strategisch management
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Concurrentievoordeel, meer marktaandeel en differentiatie zullen in de toekomst geen winstgroei meer opleveren. Dat is althans de zienswijze van Kim en Mauborgne in hun boek 'Blue Ocean Strategy'. Bedrijven moeten op zoek naar blauwe oceanen. Volgens de auteurs biedt dit boek een praktisch kader en analyse-instrument om systematisch blauwe oceanen na te streven en te veroveren.
recensie
Strategisch management
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Concurrentievoordeel, meer marktaandeel en differentiatie zullen in de toekomst geen winstgroei meer opleveren. Dat is althans de zienswijze van Kim en Mauborgne in hun boek 'Blue Ocean Strategy'. Bedrijven moeten op zoek naar blauwe oceanen. Volgens de auteurs biedt dit boek een praktisch kader en analyse-instrument om systematisch blauwe oceanen na te streven en te veroveren.
recensie
Strategisch management
6 januari 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Gaat u linksaf naar marktrelevantie of rechtsaf richting uniek product. Of probeert u die twee wegen te combineren tot een prachtige snelweg zonder verkeer waar u knalhard, zonder concurrent, rechtuit kunt. In De strategieversnelling van Alfred Griffioen wordt u op weg geholpen om in een hogere versnelling uw business beter te kunnen runnen.
interview
Strategisch management
4 januari 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens Adam Werbach gaat het bedrijfsleven door een tijd van ongekende veranderingen. In Strategy for Sustainability beschrijft de directeur van de Amerikaanse consultancy Saatchi and Saatchi hoe managers de storm niet alleen het hoofd kunnen bieden, maar daar zelfs van kunnen profiteren. ‘Ondernemingen moeten duurzaamheid in hun bedrijfs-dna verankeren.’
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In de Management Topic Maak van je organisatie een crisiskampioen analyseert Hans van der Loo waarom sommige bedrijven sterker uit een crisis komen en andere bedrijven ten onder gaan. Wat maakt de één tot winnaar en de ander tot verliezer?
interview
Algemeen management
10 december 2009
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
Wat onderscheidt goede managers van slechte? André de Waal doet al jaren onderzoek naar high performance organisaties en high performance individuals. Dat heeft niet alleen geleid tot mooie wetenschappelijke publicaties maar nu ook tot het boekje 10 Rituelen voor slecht management. Een wake-up call, noemt hij het zelf.
interview
Strategisch management
8 december 2009
Pierre Spaninks
10-14 minuten leestijd
In Zomerspelers introduceert Carol Velthuis een nieuwe manier om tegen de levenscyclus van bedrijven aan te kijken. Waarom is de ene onderneming langdurig succesvol en blijft ander maar kwakkelen? Wat maakt de Taiwanese elektronicaproducent Hon Hai een ‘zomerspeler’ en Philips een ‘winterspeler’?
recensie
Strategisch management
3 december 2009
Géza Laqueur
2-3 minuten leestijd
Innoveren is tegenwoordig een soort toverwoord geworden. Een panacee voor alle kwalen waarmee de moderne maatschappij geconfronteerd wordt. Zelfs in deze tijd van economische crisis zijn de meeste politici, wetenschappers, ondernemers en journalisten het over één ding eens: innoveren is noodzakelijk. Tussen alle managementboeken die verschijnen over dit onderwerp, biedt Eelko Huizingh met 'Innovatie' een uitstekend naslagwerk.
recensie
Strategisch management
3 december 2009
Géza Laqueur
2-3 minuten leestijd
Innoveren is tegenwoordig een soort toverwoord geworden. Een panacee voor alle kwalen waarmee de moderne maatschappij geconfronteerd wordt. Zelfs in deze tijd van economische crisis zijn de meeste politici, wetenschappers, ondernemers en journalisten het over één ding eens: innoveren is noodzakelijk. Tussen alle managementboeken die verschijnen over dit onderwerp, biedt Eelko Huizingh met 'Innovatie' een uitstekend naslagwerk.
column
Organisatiekunde
1 december 2009
Hans van der Loo
3-5 minuten leestijd
Van managementgoeroe Jim Collins is bekend dat hij eerst een goede vraag nodig heeft alvorens hij zich aan het schrijven van een boek zet. Achter zijn bestseller ‘Built to Last’ ligt de vraag verscholen hoe het komt dat sommige bedrijven over langere perioden kunnen floreren, terwijl andere gedoemd zijn om na enige tijd te verdwijnen.
nieuws
Strategisch management
27 november 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Vergeet Unilever, Shell en Philips. Vergeet Siemens, Volkswagen en Bosch. Niet de grote multinationals vormen de ruggengraat van de Nederlandse en Duitse economie, maar middelgrote bedrijven die wereldwijd marktleider zijn in een nichemarkt. Dat is al jaren de boodschap van de Duitse managementonderzoeker Hermann Simon. In 1996 schreef hij er voor het eerst over, in het boek ‘Hidden Champions’. Nu is er een opvolger: Hidden Champions van de 21ste eeuw. In de Nederlandse editie is een hoofdstuk toegevoegd over de verborgen kampioenen van Hollandse bodem.