OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Verandermanagement
Hier vindt u artikelen rond boeken over veranderkunde en verandermanagement. Van Verdraaide organisaties en draagvlak tot weerstand. Alles voor wie organisaties wil veranderen.
Pagina 41 van 1.640 resultaten
recensie
Non-profit
14 maart 2017
Gyuri Vergouw
2-3 minuten leestijd
Je moet maar durven, een boek schrijven waarin de hoofdrolspelers namen dragen als Han van Esch, Greet Prins, Klaas Smit, Henk Stoel en Gabriel Zwart. Toch is dat wat Johan Faber met Het werkt! heeft gedaan.
recensie
Non-profit
8 maart 2017
Jan Hoogstra
3-5 minuten leestijd
Veranderen is aan de orde van de dag, veranderingen gaan sneller, er is geen moment van rust meer in organisaties. Dit geldt zowel voor profit als voor maatschappelijke organisaties. Jaap Boonstra (samen met enkele co-auteurs) heeft een nieuw boek geschreven, gericht op met name maatschappelijke organisaties.
recensie
Verandermanagement
7 maart 2017
Henny Portman
2-3 minuten leestijd
John Kotter en Holger Rathgeber zijn er wederom in geslaagd om ingewikkelde materie, in dit geval over duale systemen in organisaties (zie Kotter’s boek Versnellen) in een parabel voor een breed publiek toegankelijk te maken.
column
Algemeen management
6 maart 2017
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Vorig jaar stond het best verkochte managementboek, Waar een wiel is, is een weg van Jaap Bressers, niet in de longlist waaruit het Managementboek van het Jaar wordt gekozen. Dit jaar wel: Maak ze gek! van Aartjan van Erkel, maar een managementboek kun je deze ‘checklist online marketing’ natuurlijk niet noemen. De eerste ‘echte’ managementboeken die ook in de longlist staan, vinden we op plek acht en negen. Achtereenvolgens zijn dat Kiezen voor winst van Stefan Stremersch en Agile Managen van Mike Hoogveld. Wat mij betreft twee kanshebbers, want ‘agile’ was toch wel het thema van 2016, en kiezen voor winst, ja, wie doet dat niet?
preview
Verandermanagement
4 maart 2017
Edwin Tuin
3-4 minuten leestijd
Als verandermanagement voor jou vooral betekent dat je moet sleuren aan je organisatie, zit je niet te wachten op de zoveelste methodiek. Edwin Tuin biedt met het Veranderwiel een werkend perspectief.
column
Non-profit
27 februari 2017
Jaap Boonstra
5-7 minuten leestijd
Hoe is het boek Veranderen van maatschappelijke organisaties tot stand gekomen? Het schrijven van een boek begint met een idee dat eerst moet sudderen. Daarna wordt het ploeteren, waaraan je gelukkig ook veel plezier kunt beleven. En dan vergt het doorzettingsvermogen. Het begint in elk geval met een idee…
achtergrond
Non-profit
24 februari 2017
Hans Vermaak
14-20 minuten leestijd
Ik bepleitte in een vorig blog voor het denken over veranderen vanuit een spelmetafoor. De vraag is vervolgens hoe je zo'n metafoor handen en voeten geeft.
recensie
Leiderschap
23 februari 2017
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Managers die nog nooit iets van Henry Mintzberg hebben gelezen, zijn er ongetwijfeld genoeg, maar Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman kennen ze inmiddels toch wel allemaal. Hoe komt Weggeman anders aan die indrukwekkende verkoopcijfers! Dat kenniswerkers niet te managen zijn door het opleggen van regels en procedures of door het toepassen van informatiesystemen, een bekende Weggeman-wijsheid die gebaseerd is op onderzoek van Mintzberg, mag dus algemeen bekend worden geacht.
recensie
Organisatiekunde
21 februari 2017
Peter de Roode
3-5 minuten leestijd
Werken met Leren veranderen is door praktijkmensen opgezet en kan gezien worden als een werkboek bij de bestseller Leren Veranderen uit 1999 en 2006 van Leon de Caluwé en Hans Vermaak waarbij de kleurentheorie centraal stond.
interview
Personeelsmanagement
21 februari 2017
Justin van Lopik
5-7 minuten leestijd
In zijn tweede boek Gelukkig Druk benadrukt Maarten de Winter de positieve kant van werkdruk. Van onschatbare waarde is daarbij waardecreatie. 'Met waardecreatie openen we een perspectief dat de leidinggevende direct op de bedoeling van zijn of haar handelen aanspreekt.'
interview
Verandermanagement
20 februari 2017
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Moderne organisaties veranderen voortdurend en verlangen van hun medewerkers dat ze meebewegen met de nieuwste ontwikkelingen. Hoe krijg je dit als manager of bestuurder tegenwoordig voor elkaar? Hedendaagse professionals laten zich immers steeds meer beïnvloeden door hun collega’s en steeds minder door hun leidinggevenden. In Aanstekelijk veranderen adviseert Jeroen Busscher dit gegeven te gebruiken door gewenst gedrag aanstekelijk te maken, zodat het zich viraal door de organisatie verspreidt.
interview
Leiderschap
17 februari 2017
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
De klassieke organisatiekunde stelt organisaties graag voor als logisch opgebouwde constructen, waar succes een kwestie is van op de juiste knoppen drukken. Daartoe wordt bij voorkeur een omvangrijke geheel van regels en procedures ontworpen waaraan iedereen die op de loonlijst staat, zich dient te houden. Ogenschijnlijk heeft niemand daar moeite mee, maar wie beter kijkt ziet een andere werkelijkheid: mensen die soms lak hebben aan al die voorschriften en hun eigen weg gaan. Omdat het zo beter werkt. Dat is de informele organisatie en volgens An Kramer is zij een bron van motivatie en verlangen.
interview
Verandermanagement
15 februari 2017
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Agility is al enige tijd meer dan een hype; het (b)lijkt voor iedere organisatie een must om te kunnen overleven. Dat er dus heel wat boeken over agile-methodieken verschijnen, is niet meer dan normaal. Een nieuwe bijdrage aan dit inmiddels omvangrijke corpus is Gamification als motor van verandering waarin Bart Hufen laat zien hoe je als organisatie je agility kunt vergroten door games te gebruiken om processen te optimaliseren en medewerkers tot grootse prestaties aan te zetten.
recensie
Non-profit
14 februari 2017
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Zorgorganisatie Philadelphia ging terug naar de kern door zichzelf grondig de vraag te stellen: voor wie doen wij ons werk eigenlijk? Een omslag in denken en werken die in de hele organisatie leidt tot ‘meer doen met minder regels’. Over de aanpak van Philadelphia verscheen het boek Het werkt! dat in januari op een groot congres over zelforganisatie werd gepresenteerd.
achtergrond
Non-profit
14 februari 2017
Hans Vermaak
15-21 minuten leestijd
De taal die we gebruiken bij organiseren en veranderen heeft een hardnekkige ingenieursklank die wijst op een achterliggende machinemetafoor. Dat past steeds minder bij de uitdagingen waar organisaties voor staan.
column
Non-profit
12 februari 2017
Mariënne Verhoef
3-4 minuten leestijd
Maatschappelijke organisaties in zorg en welzijn staan midden in een doorlopende verandering. Om van deze transities iets waardevols te maken is vertrouwen en tijd nodig.
recensie
Non-profit
7 februari 2017
Arie Buvens
3-4 minuten leestijd
Waarom is de zorg zo ingewikkeld? Vooral het zorgsysteem. Om dat te verduidelijken, schrijft Johan Faber, moet je denken aan een spel, waarbij niet alleen het speelveld zelf voortdurend verandert, maar ook het aantal spelers en de spelregels, die op hun beurt weer verschillend worden geïnterpreteerd door meerdere scheidsrechters.
recensie
Non-profit
6 februari 2017
Simon van der Veer
4-6 minuten leestijd
Het boek Aanstekelijk veranderen van de populaire auteur Jeroen Busscher doet de belofte een volstrekt frisse kijk te bieden op het leidinggeven aan veranderingen.
recensie
Verandermanagement
2 februari 2017
Theo Sierhuis
2-3 minuten leestijd
Het speelveld waarin organisaties opereren verandert continu: WhatsApp en Uber zijn voorbeelden van bedrijven die hele branches kunnen ontwrichten. Organisaties moeten dus steeds sneller en effectiever inspelen op allerlei veranderingen in vraag en aanbod.
recensie
Verandermanagement
2 februari 2017
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Dat de wereld steeds sneller verandert, is tegenwoordig weinig meer dan een open deur, evenals de noodzaak om ons werk anders te organiseren. Toch lijkt die overtuiging nog lang niet in iedere boardroom doorgedrongen, getuige de kaalslag die zich in amper twee jaar tijd in het grootwinkelbedrijf heeft voltrokken. Zo bezien lijkt de stroom aan publicaties over theorieën en modellen die een bedrijf ‘agile’ moeten maken, voor veel bedrijven te laat op gang te zijn gekomen. In ieder geval is de hoeveelheid beschikbare titels inmiddels indrukwekkend. Dat weerhield Bart Hufen er niet van een nieuw boek aan dat corpus toe te voegen: Gamification als motor van verandering.