OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 62 van 2.315 resultaten
Interview
Marketing
19 juli 2016
Ruud Moors
7-10 minuten leestijd
Marketing is nog een relatief jonge wetenschap, een vakgebied dat bovendien als gevolg van de exponentiële opeenvolging van technologische ontwikkelingen voortdurend aan verandering onderhevig is. Patrick Petersen herzag daarom zijn HOM5.
interview
Internet en social media
13 juli 2016
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
De meeste wervend bedoelde corporate online teksten bestempelt Aartjan van Erkel als ‘bullshit-marketing’. Clichés vooral. ‘Daar worden consumenten narrig van.’ Van Erkel pleit in Maak ze gek! voor storytelling. ‘En creëer vooral problemen voor potentiële klanten. Gordon Ramsey is als troubleshooter op TV niet toevallig al elf jaar zo irritant.’
interview
Leiderschap
12 juli 2016
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Tesla-oprichter Elon Musk is een fenomeen. Een wavemaker die de hele wereld verandert. Uit fascinatie voor ‘s werelds grootste presteerder schreven Hans van der Loo en Patrick Davidson het boekje Musk Mania. ‘Musk laat zien hoe je in je eentje de wereld kunt veranderen.’ En in iedereen schuilt een wavemaker.
interview
Internet en social media
8 juli 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Van straatjochie tot multi-miljardair. In Alibaba, the house that Jack Ma built beschrijft China-expert en adviseur Duncan Clark hoe de Chinese ondernemer Jack Ma een van ‘s werelds grootste internetbedrijven bouwde. ‘Als ik dit verhaal als fictie had gepitched, dan had ik nooit een boekcontract gekregen.’
interview
Ondernemen
8 juli 2016
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Ondernemer in 100 dagen van Thomas Blekman is een ‘doe boek’. Met de vijf wetenschappelijke principes van effectuation ontwikkelt de lezer in 100 dagen voor zichzelf een omzet genererend verdienmodel. Dat gebeurt in kleine stappen, met zo laag mogelijke risico’s en door de lezer opdrachten te laten maken.
interview
Algemeen management
6 juli 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Elke goede schepping vernietigt een slechte. Tijd maakt het verschil. Timing is een ambacht. Harry Starren heeft zijn jarenlange bemoeienis met en interesse in management verwoord in 75 oneliners: Think like a manager don’t act like one. Tegeltjeswijsheden die dankzij een tekstuele toevoeging en inspirerende fotografie een diepere lading hebben gekregen. Al wijst Starren wel op de bijsluiter die zegt dat ‘klakkeloze navolging onverstandig lijkt’.
interview
Algemeen management
5 juli 2016
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Om te kunnen overleven, moeten organisaties zichzelf regelmatig opnieuw uitvinden. Daarvoor heb je onder meer medewerkers nodig met goede ideeën, die ervoor zorgen dat de organisatie voor klanten aantrekkelijk blijft. Aan goede ideeën is vaak geen gebrek; wel aan bereidheid er daadwerkelijk iets mee te doen. Beheersing is in veel organisaties belangrijker dan innovatie. In zijn boek Oh nee, een goed idee (‘Hoe ook in jouw organisatie je idee tot resultaat kan leiden’) laat Misha de Sterke zien hoe je ervoor kunt zorgen dat waardevolle ideeën toch geaccepteerd en geïmplementeerd worden.
interview
Algemeen management
4 juli 2016
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Agnes Siegerink en Rob Melief signaleerden tijdens trainingen aan toptalenten uit het bedrijfsleven iets bijzonders: deze toppers zijn niet alleen heel slim en talentvol, ze kunnen bóven de materie staan. Siegerink haalden wat mensen bij elkaar met dit ‘doorzien’ en schreef er een inspirerend boek over: Doorzien - Beter leven en leidinggeven met je eigen manier van kijken.
interview
Algemeen management
30 juni 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Aan bureaucratie valt niet te ontkomen. Hoe erg is dat? Onze haat-liefde verhouding met de ‘inktschijters’ van deze wereld is begrijpelijk, betoogt filosoof René ten Bos in zijn nieuwe boek ‘Bureaucratie is een inktvis’.
interview
Verandermanagement
29 juni 2016
Marion Smale
7-10 minuten leestijd
Richt je blik op het maatschappelijke vraagstuk, niet op het inrichtingsvraagstuk’ Dirk-Jan de Bruijn roept in zijn op 19 mei verschenen boek Doorbreken. Verandering in de publieke sector op tot toekomstdromen en lenigheid in denken en doen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
28 juni 2016
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
De docent neurowetenschappen – en medewerker van Managementboek Magazine - Ger Post veegt in zijn nieuwe boek Stalen zenuwen de vloer aan met de mythe dat de grootste sporters boven zichzelf kunnen uitstijgen wanneer zij onder druk staan. Wat je wel helpt wanneer je moet presteren, is de druk na te bootsen in je voorbereiding.
interview
Algemeen management
27 juni 2016
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Leo Kerklaan verwierf faam als auteur van De cockpit van de organisatie en als adviseur. Ooit bracht het adviesvak hem in Ethiopië. ‘Ik zag rondtrekkende nomaden die geen TomTom, kaart of telefoon hadden, maar wel maximaal wendbaar waren. Strategisch op zoek naar voedsel en toekomst veiligheid. Zij bereikten steeds hun doel. Zelfredzaamheid waar we in het Westen nog veel van kunnen leren.’
interview
Algemeen management
24 juni 2016
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Handboek eigen baas - voor freelancers, zzp'ers en andere zelfstandigen - is de nieuwe editie van het standaardwerk voor alle zelfstandigen. Tijs van den Boomen schrijft het Handboek al twintig jaar. Met deze vernieuwde uitgave koos hij bewust voor een meer compacte opzet.
interview
Algemeen management
23 juni 2016
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Technisch is de digitalisering zo ver dat we er ongekende voordelen mee kunnen gaan behalen. Zowel economisch als sociaal. Maar de gevestigde orde heeft er grote moeite mee. Volgens futuroloog Wim de Ridder moeten beleidsmakers de toekomst nodig omarmen. Anders verspelen we de kans op nieuwe welvaart. Een dubbelinterview met de futuroloog en zijn zoon, bedrijfseconoom Willem Peter de Ridder.
interview
Internet en social media
20 juni 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
De invloed van sociale media op organisaties, en op HR in het bijzonder, is groot, stelt zelfstandig HR-professional Diana Russo. In HR & Social Media beschrijft ze (samen met medeauteur Inge Beckers) hoe en waarom organisaties sociale media kunnen inzetten. En wat de gevolgen daarvan zijn voor communicatie en samenwerking, zowel op de werkvloer als in de bestuurskamer.
interview
Persoonlijke effectiviteit
17 juni 2016
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Hoe gemakkelijk je informatie verwerkt hangt niet af van je leeftijd of je intelligentie, maar van de methode die je gebruikt, stelt de psycholoog Mark Tigchelaar in zijn boek Lezen, weten en niet vergeten. Bovendien helpt het niet dat wij alle informatie tegenwoordig van een scherm tot ons nemen. Tigchelaar, zelfs dyslectisch, heeft een methode ontwikkeld die ons helpt datgene wat wij lezen veel beter te onthouden: de UseClark-methode.
interview
Persoonlijke effectiviteit
15 juni 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Van de Nederlandse werkenden is 88 niet bevlogen. Nyenrode docent Bas Kodden pleit dan ook voor meer HELD-en: Hoog Energieke Leidingnemende Doeners. Een interview over stoppen met medewerkers tevredenheidsonderzoeken, turbulentie, angst en een Chief Energy Officer.
interview
Psychologie
13 juni 2016
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Als het goed is heeft u het al ergens langs zien komen dan wel zien liggen: het gifgroene omslag van Zo werkt aandacht, geschreven door Stefan van der Stigchel. MB sprak met de auteur over dit boek waarin hij op zoek gaat naar wat ons wel en niet prikkelt.
interview
Algemeen management
10 juni 2016
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Volgens Kees Gabriëls is talent het vermogen dat in mensen – iedereen, niet alleen de ‘sterretjes’ – schuilt om iets tot stand te brengen waar een ander wat aan heeft. Dat kan bijvoorbeeld het talent ‘naar de zin maken’ zijn, ‘de rode draad zien’ of ‘overzichtelijk maken’. Nadat hij zijn ideeën over talentontwikkeling eerder al beschreef twee boeken die meer op persoonlijke ontwikkeling gericht waren, heeft hij voor zijn nieuwste boek De Talentafdeling het organisatieperspectief als uitgangspunt gekozen.
interview
Strategisch management
8 juni 2016
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
KPI’s worden veel te vaak gekoppeld aan het organigram in plaats van dat ze in relatie tot elkaar staan. ‘En dan verworden ze tot een orkest dat niet harmonieus samenspeelt’, stelt Peter Geelen in zijn boek KPI’s die wél werken. ‘Ik denk dat nog geen twee procent van de bedrijven KPI’s wel juist inzet.’