trefwoord

Formatief handelen: Van toetsen naar leren

Formatief handelen vormt het hart van effectief onderwijs. Waar traditioneel onderwijs zich vooral richt op summatieve toetsing aan het einde van een leerperiode, draait formatief handelen om het tijdens het leerproces verzamelen en gebruiken van informatie. Docenten krijgen zo continu inzicht in waar leerlingen staan en kunnen tijdig bijsturen. Het is een cyclisch proces waarbij feedback, leerdoelen en tussentijdse evaluatie centraal staan.

Deze aanpak verschuift de focus van cijfers naar leren. In plaats van alleen te meten wat leerlingen weten, onderzoek je hoe ze leren en waar ze ondersteuning nodig hebben. Formatief handelen vraagt om een fundamenteel andere rol van de docent: van kennisoverdrager naar begeleider van leerprocessen.

Spotlight: Jouke Brouwer

Jouke Brouwer is leraar Frans en (team)coach die de formatieve leercyclus praktisch toepasbaar heeft gemaakt voor het voortgezet onderwijs. Zijn aanpak helpt docenten formatief handelen structureel in te bedden in hun lespraktijk.
Jouke Brouwer
Grip op leren in het VO
Brouwer beschrijft de complete formatieve leercyclus specifiek voor het VO. Het boek legt de nadruk op het leerproces zelf en geeft concrete handvatten om formatief handelen daadwerkelijk toe te passen in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Boek bekijken
32,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De formatieve leercyclus in actie

De formatieve leercyclus kent duidelijke stappen: het formuleren van heldere leerdoelen, het verzamelen van bewijs over het leren, het analyseren van dat bewijs, en het aanpassen van het onderwijs. Deze cyclus herhaalt zich voortdurend. Cruciaal is dat Jouke Brouwer benadrukt: het gaat niet om een eenmalige actie, maar om een doorlopend proces van observeren, interpreteren en handelen.

Docenten die formatief handelen, stellen zich fundamentele vragen: Waar staat deze leerling nu? Waar moet hij naartoe? Hoe kan ik hem daar het beste bij helpen? Deze vragen vormen de basis voor gerichte interventies tijdens het leerproces, niet achteraf wanneer het te laat is.

Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt hoe formatieve assessment zich verhoudt tot summatieve toetsing en waarom scholen vaak gegijzeld worden door eindtoetsing. Een belangrijk perspectief op de cultuurverandering die formatief handelen vraagt.
Roel Vos Meike Berben
Formatief handelen in de les
Meike Berben en Roel Vos definiëren formatief handelen als kern van hun boek en bieden concrete handvatten om het te integreren in de lespraktijk. Ze leggen duidelijk uit waarom formatief handelen tijdens het leerproces plaatsvindt, niet alleen aan het einde.
Boek bekijken
34,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Feedback als motor van leren

Binnen formatief handelen speelt feedback een cruciale rol. Maar niet zomaar feedback: het moet gaan om informatie die de leerling verder brengt. Correctieve feedback bij toetsen heeft weinig effect. Wat wel werkt is frequente, cyclische feedbackdialogen waarin docent en leerling samen onderzoeken waar de leerling staat en wat de volgende stap is.

In Formatief handelen in de les wordt benadrukt dat de feedback zich moet richten op drie essentiële vragen: Waar ga ik naartoe? (het leerdoel), Waar sta ik nu? (de huidige situatie) en Wat is mijn volgende stap? (de actie). Deze structuur geeft richting aan het leerproces en vergroot eigenaarschap bij leerlingen.

Formatief handelen is een cyclisch proces waarbij docenten informatie over het leren verzamelen en gebruiken om het leerproces te verbeteren. Het is een aanpak die tijdens het leerproces plaatsvindt in plaats van alleen aan het einde. Uit: Formatief handelen in de les
Feedback met  impact is dialoog
Filip Dochy
Een verdiepend artikel over waarom feedback alleen impact heeft als dialoog. Het beschrijft VIP-coachen: Voortgangsgericht, Inhoudsgericht en Procesgericht coachen als ruggengraat van effectieve leerprocessen.
Steven Mannens
Leren centraal
Steven Mannens presenteert formatief handelen als de kern van effectief leren en wijdt er een centraal hoofdstuk aan. De onderwijsaanpak richt zich op tussentijdse evaluatie om het leerproces continu bij te sturen - exact wat formatief handelen beoogt.
Boek bekijken
29,50
19,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Van formatief handelen naar differentiatie

Formatief handelen en differentiatie zijn onlosmakelijk verbonden. Wanneer je als docent continu informatie verzamelt over hoe leerlingen leren, kun je je onderwijs daarop afstemmen. Niet iedere leerling heeft dezelfde uitleg, dezelfde tijd of dezelfde opdrachten nodig. Formatief handelen levert de informatie die nodig is om verantwoorde keuzes te maken in differentiatie.

Deze verbinding is essentieel: formatief handelen zonder differentiatie is als een thermometer zonder verwarmingsknop. Je meet wel, maar doet er niets mee. Omgekeerd is differentiatie zonder formatief handelen gokken: je hebt geen betrouwbare informatie over wat leerlingen nodig hebben.

Meike Berben
Differentiëren is te leren!
Meike Berben wijdt een volledig hoofdstuk aan de relatie tussen formatief handelen en differentiatie. Ze laat zien hoe feedback tijdens het leerproces de basis vormt voor effectieve differentiatie, in tegenstelling tot alleen summatief toetsen.
Boek bekijken
34,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Grip op leren in het VO Formatief handelen vraagt om een roltransformatie: van docent als kennisoverdrager naar docent als onderzoeker van leerprocessen. Begin klein, maak het bespreekbaar met collega's en bouw systematisch aan een formatieve leercultuur.
Een leraar van klasse
Peter de Roode
Dit artikel over doorgroeien als docent beschrijft hoe je tijdens lessen focust op het proces in plaats van alleen het goede antwoord. Een belangrijke mindshift die past bij formatief handelen en het bevorderen van zelfstandigheid.

Formatief handelen in activerend onderwijs

Formatief handelen komt pas echt tot leven in activerend onderwijs. Wanneer leerlingen zelf aan het werk zijn, actief bezig zijn met de leerstof en met elkaar in gesprek gaan, ontstaan natuurlijke momenten voor formatief handelen. Docenten kunnen dan observeren, luisteren en gerichte vragen stellen om het leren zichtbaar te maken.

De kunst is om formatief handelen te verweven met activerende werkvormen. Dit versterkt elkaar: activerende werkvormen creëren kansen voor formatief handelen, terwijl formatief handelen weer inzichten oplevert voor het verder activeren van leerlingen. Het wordt een continu proces van leren, observeren en bijsturen.

Meike Berben Bert Moonen
Activerende werkvormen
Bert Moonen en Meike Berben behandelen formatief handelen als belangrijk element in activerend onderwijs. Ze laten zien hoe feedback tijdens het leerproces wordt gebruikt om het leren te verbeteren binnen activerende werkvormen.
Boek bekijken
34,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Mindsets op school
Peter de Roode
Een artikel over growth mindset in relatie tot formatief assessment. Het beschrijft hoe formatief handelen bijdraagt aan de ontwikkeling van een groeimenstaliteit waarbij leerlingen zien dat intelligentie niet vaststaat maar ontwikkeld kan worden.

De impact: van meten naar verbeteren

De werkelijke kracht van formatief handelen ligt in de vertaalslag van informatie naar actie. Het gaat niet om meer toetsen, maar om anders kijken naar leren. Docenten die formatief handelen beheersen, zien hun lessen als voortdurend onderzoek: wat werkt voor deze leerling op dit moment?

Dit vraagt om een veilige leeromgeving waarin fouten gezien worden als leermomenten en waarin leerlingen durven te laten zien waar ze staan. Growth mindset en formatief handelen versterken elkaar. Samen creëren ze een cultuur waarin ontwikkeling centraal staat, niet prestatie. Waarbij het proces telt, niet alleen het eindresultaat.

Formatief handelen is geen trucje of methode, maar een fundamentele manier van denken over onderwijs. Het verschuift de focus van 'lesgeven' naar 'leren begeleiden'. Van beoordelen naar ontwikkelen. Van achteraf vaststellen naar tijdens het proces verbeteren. Dat maakt het krachtig, maar ook uitdagend. Het vraagt om andere vaardigheden, een andere houding en vooral: om volharding. De opbrengst is echter de moeite waard: leerlingen die eigenaar worden van hun eigen leerproces en beter leren.

Boeken over 'formatief handelen' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'formatief handelen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden