trefwoord

Leermotivatie: de motor achter effectief leren

Wat zorgt ervoor dat mensen willen leren? Waarom zetten sommige studenten en professionals zich vol enthousiasme in voor hun ontwikkeling, terwijl anderen nauwelijks in beweging komen? Het antwoord ligt in leermotivatie: de innerlijke drijfveer die ons aanzet tot leren en ontwikkelen. In deze gids verkennen we wat leermotivatie is, waarom het zo belangrijk is en vooral: hoe je het kunt aanwakkeren bij jezelf en anderen.

Wat is leermotivatie?

Leermotivatie is meer dan alleen de wil om te leren. Het is de specifieke drijfveer die het leerproces stimuleert en in stand houdt, ook wanneer het moeilijk wordt. Verschillende experts hebben hun eigen kijk op dit fenomeen.

Johannes Visser
Is het voor een cijfer?
In Is het voor een cijfer? analyseert Johannes Visser hoe verschillende vormen van motivatie het leerproces beïnvloeden. Hij laat zien dat externe motivatiefactoren zoals cijfers vaak minder effectief zijn dan intrinsieke drijfveren zoals nieuwsgierigheid.
Boek bekijken
€ 15,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Spotlight: Johannes Visser

Johannes Visser is oud-leraar Nederlands en schrijft over onderwijs voor De Correspondent. Met zijn scherpe observaties en praktijkervaring heeft hij tweemaal de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek gewonnen. Zijn werk kenmerkt zich door een kritische blik op bestaande onderwijssystemen en hun effect op leermotivatie.
"Als we willen dat leerlingen gemotiveerd raken, moeten we ophouden hun motivatie te zoeken in cijfers. We moeten hen laten zien dat leren zelf betekenisvol en waardevol is - niet alleen als middel tot een doel." Uit: Is het voor een cijfer?

De wetenschap achter leermotivatie

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat leermotivatie verschillende vormen kan aannemen. Een cruciale theorie die hierbij vaak wordt aangehaald is de zelfdeterminatietheorie, die onderscheid maakt tussen intrinsieke motivatie (leren omdat je het interessant vindt) en extrinsieke motivatie (leren voor een beloning of om straf te vermijden).

Wat motiveert ons?
Bertrand Weegenaar
In het artikel 'Wat motiveert ons?' wordt uitgelegd dat motivatie moeilijk in één definitie te vangen is. Het bestaat uit verschillende elementen zoals geld, prestatie, geluk, doel en status. Maar de krachtigste motivatoren blijken vaak ongrijpbare factoren als verbondenheid, betekenis en erkenning te zijn.
Gerjanne Dirksen Monica Den Boer Hulda Möller Jacquelien Willemse
Breindidactiek
Breindidactiek van Gerjanne Dirksen en anderen laat zien hoe docenten de leermotivatie kunnen verhogen door inzicht in breinprocessen. Het boek presenteert zes breinprincipes en de ASOOO-benadering als handvatten voor het verhogen van leermotivatie.
Boek bekijken
€ 25,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Neurodiversiteit en leermotivatie

Een belangrijk inzicht uit recent onderzoek is dat leermotivatie niet voor iedereen op dezelfde manier werkt. Mensen met verschillende neurologische profielen kunnen andere prikkels nodig hebben om gemotiveerd te raken voor leren.

Saskia Schepers
Als alle breinen leren
In Als alle breinen leren spreekt Saskia Schepers over het 'leervuur' en hoe dit bij neurodivergente leerlingen kan worden aangewakkerd. Ze toont aan dat traditionele motivatiestrategieën niet voor iedereen even effectief zijn.
Boek bekijken
€ 24,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Saskia Schepers

Saskia Schepers is dé expert op het gebied van neurodiversiteit. Ze doceert aan diverse hogescholen en universiteiten, en is oprichter van Neurodiversiteit Netwerk Nederland en AllMindsThrive. Met haar jarenlange HR-ervaring en achtergrond in organisatiewetenschappen biedt ze een unieke visie op hoe verschillende breintypen gemotiveerd raken om te leren. Meer over Saskia Schepers
Als alle breinen leren Voor het stimuleren van leermotivatie bij neurodivergente personen is het cruciaal om niet uit te gaan van een one-size-fits-all benadering. Identificeer waar het individuele 'leervuur' van wordt aangewakkerd en creëer een omgeving waarin verschillende leer- en motivatiestijlen kunnen floreren.

Leermotivatie in het onderwijs

In de onderwijscontext is leermotivatie wellicht het meest zichtbaar en relevant. Onderwijsdeskundigen zoeken voortdurend naar manieren om leerlingen en studenten intrinsiek gemotiveerd te krijgen voor hun ontwikkeling.

Meike Berben
Differentiëren is te leren!
Differentiëren is te leren! van Meike Berben stelt dat differentiatie in het onderwijs de motivatie van leerlingen vergroot. Door leerstof aan te passen aan de individuele behoeften en niveaus van leerlingen, wordt hun betrokkenheid bij het leerproces versterkt.
Boek bekijken
€ 34,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Een leven lang kiezen - Het coachen van loopbaan- en levenskeuzes
Evelyne Meens
Het artikel 'Een leven lang kiezen' beschrijft zes verschillende vormen van motivatie, van 'gebrek aan motivatie' tot 'motivatie vanuit interesse'. Deze nuance helpt professionals om beter te begrijpen waarom sommige leerlingen wel en andere niet gemotiveerd raken, en hoe ze hier in hun aanpak rekening mee kunnen houden.

Leermotivatie in organisaties

Ook in het bedrijfsleven is leermotivatie een steeds belangrijker thema. Organisaties die een leercultuur willen creëren, moeten begrijpen wat hun medewerkers motiveert om zich te blijven ontwikkelen.

Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
In Onderwijs voor de 21ste eeuw bespreekt Kris Van den Branden hoe de 'energie-voor-leren' behouden en gestimuleerd kan worden, niet alleen in onderwijsinstellingen maar ook in lerende organisaties in het algemeen.
Boek bekijken
€ 31,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Alwin Sixma: ‘Motivatie kan een enorme kracht voor jou, je team en je organisatie zijn’
Alwin Sixma
Het artikel 'Motivatie kan een enorme kracht voor jou, je team en je organisatie zijn' benadrukt dat motivatie vorm krijgt tijdens interactie met de buitenwereld. De organisatie moet inhaken op wat medewerkers beweegt en ruimte bieden om te leren, terwijl medewerkers moeten ontdekken wat hen intrinsiek motiveert.

De rol van nieuwsgierigheid bij leermotivatie

Een van de krachtigste bronnen van intrinsieke leermotivatie is nieuwsgierigheid. Mensen die nieuwsgierig zijn, hebben van nature een drang om te leren en te ontdekken.

Danae Bodewes: ‘Organisaties moeten nieuwsgierigheid de ruimte geven’
Danae Bodewes
In 'Organisaties moeten nieuwsgierigheid de ruimte geven' wordt uitgelegd hoe nieuwsgierigheid als interne motivator functioneert. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, maar dit kan afnemen door onderwijssystemen die kritisch denken en vragen stellen ontmoedigen. Organisaties kunnen nieuwsgierigheid juist stimuleren door ruimte te bieden voor experiment en vragen.

Hoe kun je leermotivatie versterken?

Met de juiste aanpak en technieken is het mogelijk om leermotivatie te versterken, zowel bij jezelf als bij anderen.

In de leerstand - Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt
Het artikel 'In de leerstand' laat zien dat mensen die voortdurend 'in de leerstand' blijven, minder moeite hebben om bij veranderende omstandigheden iets nieuws te leren. Ze bouwen zelfvertrouwen op door de ups en downs van het leerproces te ervaren, waardoor ze bij volgende uitdagingen minder snel in de stress en weerstand schieten.
Motiveren kun je leren - Ontdek hoe jouw gesprekken mensen helpen floreren
Marlies Jellema
In 'Motiveren kun je leren' wordt benadrukt dat motivatie uit slechts twee zaken bestaat: belang en vertrouwen. Motiveren doe je niet door tegen iemand te praten, maar door de ander te laten praten (en denken) over zijn of haar motivatie. Van praten over motivatie groeit de motivatie zelf.

Motiverende gespreksvoering

Een specifieke techniek die kan helpen bij het versterken van leermotivatie is motiverende gespreksvoering, een bewezen effectieve methode om gedragsverandering te stimuleren.

Motiverend coachen - Gespreksvoering voor duurzame gedragsverandering
Karen van Hoye, Olivira Bolsius en Marlies Jellema
Het artikel 'Motiverend coachen' legt uit hoe je motiverende gespreksvoering kunt inzetten om duurzame gedragsverandering te bereiken. Het artikel benadrukt dat meer dan alleen motivatie en goede gesprekken nodig zijn; ook het systeem rondom een persoon speelt een belangrijke rol bij gedragsverandering.

Persoonlijke drijfveren begrijpen

Om je eigen leermotivatie te versterken, is het belangrijk om je persoonlijke drijfveren te begrijpen. Wat zet jou in beweging? Wat geeft jou energie?

Kijk lekker naar jezelf - ‘Prima om verbeteracties in gang te zetten’
Elly Stroo Cloeck
Het artikel 'Kijk lekker naar jezelf' bespreekt hoe je je eigen drijfveren kunt ontdekken. Het model met acht drijfveren (vier bronnen: Wise, Healthy, Loved en Wealthy) helpt je begrijpen wat jou motiveert en hoe je die motivatie optimaal kunt inzetten, bijvoorbeeld bij het leren van nieuwe vaardigheden.
Ayelet Fishbach: ‘Zelfmotivatie is een kwestie van zelfkennis’
Ayelet Fishbach
In 'Zelfmotivatie is een kwestie van zelfkennis' wordt uitgelegd dat zelfmotivatie niet zozeer afhangt van je karakter, maar van de situatie waarin je je bevindt. Het artikel adviseert om aspiraties te formuleren als een 'bereik-doel': iets waar je je naartoe beweegt, wat meer energie geeft dan een 'vermijd-doel'.

Authenticiteit en leermotivatie

Een belangrijke factor bij leermotivatie is authenticiteit. Wanneer we leren vanuit onze eigen identiteit en waarden, zijn we vaak meer gemotiveerd dan wanneer we leren om aan externe verwachtingen te voldoen.

You Do You - En de juiste mensen zullen je vinden
Stephanie Duval
Het artikel 'You Do You' bespreekt het belang van intrinsieke motivatie, waarbij mensen de motivatie om tot actie over te gaan bij zichzelf vinden. Deze vorm van motivatie is duurzamer dan extrinsieke motivatie, waarbij mensen steeds meer externe beloning nodig hebben om gemotiveerd te blijven.
Is het voor een cijfer? Voor duurzame leermotivatie is het essentieel om verbinding te maken tussen wat geleerd wordt en wat voor de lerende persoonlijk waardevol is. Onderwijs dat alleen gericht is op externe beloningen zoals cijfers of diploma's, creëert oppervlakkige motivatie die snel verdwijnt zodra de beloning is behaald.

Conclusie: leermotivatie als sleutel tot ontwikkeling

Leermotivatie is de onzichtbare motor die ons aanzet tot groei en ontwikkeling. Of het nu gaat om studenten in een klaslokaal, professionals op de werkvloer of individuen die persoonlijke doelen nastreven - zonder de juiste motivatie komt leren moeilijk van de grond.

Door te begrijpen wat leermotivatie is, welke vormen het kan aannemen en hoe je het kunt stimuleren, krijg je toegang tot een krachtig instrument voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. De inzichten van experts zoals Johannes Visser, Saskia Schepers en Gerjanne Dirksen laten zien dat leermotivatie niet iets is wat je 'hebt of niet hebt', maar iets wat je kunt cultiveren en versterken.

Met de juiste omgeving, de juiste gesprekstechnieken en een beter begrip van persoonlijke drijfveren, kan iedereen zijn of haar leermotivatie vergroten. En daarmee wordt niet alleen het leren zelf effectiever - het wordt ook een stuk plezieriger.

Boeken over 'leermotivatie' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'leermotivatie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden