,

Navigeren met KPI-Dashboards

Paperback Nederlands 2026 3e druk 9789001194970
Verkooppositie 419Hoogste positie: 215
Nog niet verschenen, verwacht op 01‑03‑2026
67,95

Specificaties

ISBN13:9789001194970
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Uitgever:Noordhoff
Druk:3
Verschijningsdatum:1-3-2026
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Navigeren met KPI-dashboards - 'Aanbevolen'
Rik Lammers | 28 februari 2019
Ik wilde meer weten over de theorie achter KPI’s en Dashboards. We doen daar in de praktijk binnen IT Beheer en Management heel veel mee. Maar hoe doe je dit eigenlijk echt goed? Daar heeft vast iemand uitgebreider over nagedacht, was mijn gedachte.
Lees verder

Interviews en artikelen (1)

preview
Navigeren met KPI-dashboards
Jako van Slooten 2 oktober 2018 Met de lancering van Navigeren met KPI-Dashboards overbruggen wij, Jako van Slooten en Eldert de Jager, de kloof tussen de theorie en de praktijk.

Over Eldert de Jager

Eldert de Jager (1964) is bedrijfseconoom en heeft als controller en CFO bij grote en middelgrote bedrijven ruime ervaring opgedaan op het gebied van financieel management, bedrijfsvoering en verandermanagement. Hij is oprichter van Fenmen BV en mede-eigenaar van Kompasteam BV. Eldert de Jager is auteur van het managementboek Het Kompas: in 10 stappen echt grip op het bedrijfsresultaat (2016) en van het studieboek Navigeren met KPI-dashboards (2018).

Andere boeken door Eldert de Jager

Over Jako van Slooten

Jako van Slooten studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Aan het begin van zijn loopbaan heeft hij een studie tot Register Controller afgerond. Hij heeft ruime ervaring in meerdere branches, van coatingindustrie tot schadeverzekeringen, en van logistiek tot aan metaalindustrie. Hij heeft als CFO, Risk en Compliance officer en Finance Process Director veel ervaring opgedaan in nationale en internationale ondernemingen en is als organisatieadviseur werkzaam bij DeVerandermotOR. Jako doceert Finance & Accounting aan Hogeschool Rotterdam en Enterprise Risk Management aan de masteropleiding van De Haagse Hogeschool. Andere aandachtsgebieden zijn de Duurzaamheidsagenda en monitoren van organisaties. Jako heeft meegewerkt aan diverse boeken waarbij organisatiesturing een centraal onderwerp was. Het meest bekend is “Navigeren met KPI-dashboards”.

Andere boeken door Jako van Slooten

Inhoudsopgave

Inleiding 7

1 Het opstellen van bedrijfsdoelstellingen 11
1.1 De organisatievorm 12
1.2 Het opstellen van de missie 13
1.3 Het bepalen van de visie 20
1.4 Het vormgeven van de strategie 28
1.5 Het opstellen van het ondernemingsplan (strategisch plan) 30
Samenvatting 38

2 Het inrichten van performance management 43
2.1 Performance management 44
2.2 Van administreren naar Planning & Control 45
2.3 De opzet van de Planning & Control-cyclus 48
2.4 De hiërarchie van doelen en plannen 50
2.5 De betekenis van stuurinformatie 53
2.6 De rol van business intelligence 54
2.7 Bedrijfscultuur en performance management 60
Samenvatting 63

3 Het krijgen van focus met de kritieke succesfactoren 67
3.1 De balanced scorecard 68
3.2 De keuze van kritieke succesfactoren 71
3.3 De kenmerken van kritieke succesfactoren 73
3.4 De ordening van kritieke succesfactoren via de strategiekaart 75
Samenvatting 81

4 Het bepalen van kritieke prestatie-indicatoren 85
4.1 Het bepalen van de juiste KPI’s 86
4.2 De kenmerken van bruikbare KPI’s 88
4.3 Het vaststellen van de doelen met het SMART-principe 90
4.4 De relevante KPI’s 95
4.5 Het vastleggen van KPI’s in het KPI-register 103
Samenvatting 111

5 Het ontwerpen van het KPI-dashboard 115
5.1 De uitgangspunten van het dashboard-ontwerp 116
5.2 Het KPI-dashboard volwassenheidsmodel 119
5.3 Het belang van de passende visualisatie 121
5.4 Succesfactoren bij het werken met een management dashboard 132
5.5 De inzet van BI-tools bij ontwerp dashboard 132
Samenvatting 135

6 Het analyseren van prestaties 139
6.1 De waardekringloop van een organisatie 140
6.2 Het beoordelen van financiële prestaties 143
6.3 Het analyseren van de winst- en verliesrekening 145
6.4 Het beoordelen van de balans en de kasstroom 149
6.5 Het berekenen en interpreteren van financiële KPI’s 157
6.6 Analyseren van het klantenperspectief op het dashboard 171
6.7 Analyseren van het interne processen-perspectief op het dashboard 173
6.8 Analyseren van het leren & groei-perspectief op het dashboard 174
Samenvatting 177

7 Het praktiseren van performance management 181
7.1 De fases voor grip en sturing 182
7.2 Het rapporteren naar de organisatie 183
7.3 De benodigde competenties 189
7.4 Aan de slag met de dashboards 191
7.5 Het analyseren van resultaten 192
7.6 Het bijsturen als onderdeel van de PDCA-O-cyclus 195
Samenvatting 196

Slotwoord: De cirkel is rond 198
Literatuur 200
Verklarende begrippenlijst 202

Bijlagen
Bijlage 1: Het ondernemingsplan 206
Bijlage 2: Sustainable Development Goals (SDG’s) 208
Bijlage 3: Overzicht van kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) 214
Bijlage 4: Grafieken op een dashboard 218
Bijlage 5: Het KPI-register 220

Register 222

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Navigeren met KPI-Dashboards