Lees verder



Visies op maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ingenaaid Nederlands 2000 9789023235767Samenvatting
De rol van het bedrijfsleven verandert en daarmee de rol van organisaties in onze maatschappij. Wat verandert is de grootte en scope van bedrijven, de grote stijging in particulieren, internationale investeringen en het feit dat het inwinnen van informatie en communiceren vierentwintig uur per dag mogelijk is. Het bedrijfsleven krijgt daardoor nieuwe verantwoordelijkheden met betrekking tot het beschermen van democratie, het tegengaan van fraude en corruptie en het intermediëren tussen de verschillende maatschappelijke groepen. In deze bundel geven verschillende personen (zowel nationaal als internationaal) hun visie op de opkomst en invulling van deze nieuwe rol van organisaties. Het boek bevat bijdragen van onder meer Gerlach Cerfontaine, Cees van Luijk, Charles Handy, Arjen van Witteloostuyn en Harry Starren.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jan Jonker
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Een verzoek aan de zakenwereld
2. Van déjà vu via lippendienst naar dadendrang?
3. Een visie
4. Schiphol: goed nabuurschap als basis voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
5. Kunnen de leiders van het bedrijfsleven aan de triple bottom line voldoen?
6. Op de grens. Zaken doen aan de randen van de organisatie
7. Waarom bedrijven zich druk moeten maken over conflicten
8. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
9. Leidende bedrijven in de 21e eeuw: het creëren van waarde voor de aandeelhouder en sociale toegevoegde waarde
10. Het zakenleven en de maatschappij
11. Visie, innovatie en voortdurende ontwikkeling
12. Fundamentalisme en familiewaarden in bedrijven
13. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden
14. Het vermijden van marginalisering in de wereldeconomie
15. Het shareholdersdenken zet de arbeidsverhoudingen onder druk
16. Verslaglegging van maatschappelijke verantwoordelijkheden
17. Maatschappelijk verantwoord bankieren
18. De zakelijke case voor de mensenrechten
19. De echte uitdaging in het zakendoen
20. Een visie op het bedrijfsleven binnen de maatschappij
21. Maatschappelijk ondernemen. Alsof er een alternatief zou zijn.
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan