Lees verder


Lynda Gratton is een internationaal gerespecteerde autoriteit op het gebeid van HRM-strategie.
Meer over Lynda GrattonZingeving in strategie (1e druk 2001)
De mens als kloppend hart van de organisatie
Gebonden Nederlands 2001 1e druk 9789043003612Samenvatting
'Mensen vormen ons enige bezit'. 'Wij zijn een op kennis gebaseerde onderneming'. 'Mensen zijn onze belangrijkste middelen'. Dergelijke uitspraken horen we steeds vaker en ook van steeds meer organisaties. De realiteit is echter nog steeds dat veel mensen in organisaties niet behandeld worden alsof ze zo belangrijk zijn. Velen van hen hebben niet het gevoel dat hun kennis begrepen en benut wordt. Het centraal stellen van mensen bij de strategische besluitvorming is de enige weg naar verbeterde prestaties. 'Zingeving in strategie' laat zien waarom en hoe ondernemingen strategieën moeten ontwerpen die zinvol zijn en mensen een doel voor ogen houden. Zonder de betrokkenheid van mensen blijven die strategieën loze kreten vanuit de directiekamer. Lynda Gratton beargumenteert het belang van een nieuwe agenda voor het management en legt de drie principes uit van menselijk gedrag in organisaties: zingeving, ziel en beleving. Het 6-stappenproces begeleidt de lezer op weg naar de implementatie van een vitale strategie die de organisatie tot bloei brengt en een bedrijf creëert waar zijn werknemers trots op zijn.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Lynda Gratton
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 2 - De drie principes: de filosofie van zingeving in strategie
Het eerste principe: We functioneren in de tijd
Het tweede principe :We zoeken naar zingeving
Het derde principe: We hebben een ziel
Deel 3 - Zingeving in strategie
De reis naar zingeving in strategie: een brug slaan van filosofie naar actie
Eerste stap: Een leidende coalitie vormen
Tweede stap: De toekomst visualiseren
Derde stap: De huidige vaardigheden en de kloof met de toekomst inventariseren
Vierde stap: Het systeem in kaart brengen
Vijfde stap: De dynamiek van de visie modelleren
Zesde stap: Actie ondernemen: de reis gaat voort
Oproep tot actie: Een boodschap aan leiders en de human-resourcegemeenschap
Deel 4 - Het werkboek
Noten
Bibliografie
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan