Lees verder



Leon Hermans is werkzaam als universitair docent beleidsanalyse bij de Technische Universiteit Delft.
Meer over de auteursActorenanalyses
Methoden voor succesvol beleid of project
Gebonden Nederlands 2011 1e druk 9789043023290Samenvatting
Het succes van elk beleid of project staat of valt met de medewerking van verschillende partijen, ofwel actoren. Verschillende betrokkenen kunnen vanuit hun eigen rol een bijdrage leveren aan het realiseren - of frustreren - van elkaars doelen.
Actorenanalyses biedt de lezer methoden om snel en resultaatgericht de belangrijkste partijen in kaart te brengen en hun belangen, machtsposities en onderlinge relaties te analyseren. Actorenanalyses bieden omgevings- en procesmanagers en beleidsadviseurs een instrument om pro-actief te werken aan breed gedragen oplossingen. Verschillende methoden voor actorenanalyses worden behandeld, elk geschikt voor verschillende situaties.
Aan de hand van een stappenplan en met praktijkvoorbeelden leert de lezer deze methodes zelf toe te passen. Dit boek is daarmee nuttig voor iedereen die in zijn werk te maken heeft met actoren als cruciale schakels in het voorbereiden en uitvoeren van een succesvol beleid of project.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Leon Hermans
Over Telli van der Lei
Inhoudsopgave
Voorwoord van de auteurs
1. Introductie
2. Probleemsituaties en methoden voor actorenanalyse
3. Voorbereiding en eerste inventarisatie van het actorenveld
4. Doelrealisatie in netwerken: Stakeholderanalyse
5. Conflict: Conflictanalyse
6. Onderhandelen: Value-focused thinking
7. Debat: Argumentatieve analyse
8. Impasse: Q-methodologie
9. Reflectie en verbreding
Noten
Literatuur
Dankwoord
Over de auteurs
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan