

Erik Reijnders is zelfstandig communicatie- en organisatieadviseur te Zeist. Hij houdt zich bezig met het professionaliseren van communicatiespecialisten en het interactiever maken van veranderingen in organisaties. Hij schreef verschillende boeken en artikelen over interne communicatie en veranderingen.
Meer over Erik ReijndersSamen veranderen
De weg naar een gedragen besluit
Ingenaaid Nederlands 2000 9789051898613Samenvatting
De moderne medewerker wil best veranderen, maar hij wil niet veranderd worden. Toch zijn nog steeds veel veranderingen in organisaties bedacht door anderen dan degenen die ermee te maken krijgen. Daarom is het programma Samen Veranderen ontwikkeld. Inmiddels hebben diverse organisaties dit programma met succes in de praktijk toegepast. Het management voerde ingrijpende veranderingen door, waarbij intensief gebruikgemaakt werd van de kennis en ervaringen van de medewerkers. Door die inbreng van kennis en directe betrokkenheid voelden zij zich uiteindelijk ook eigenaars van hun verandering.
Het boek 'Samen veranderen' is ontstaan vanuit die ervaringen. De adviseur of (verander)manager krijgt in het boek de rol van veranderregisseur. Met behulp van vele praktische methodieken en instrumenten kan hij of zij zelf een ingrijpende verandering programmeren en regisseren. Het is dan ook een doe-boek. Het doel is stapsgewijs samen te werken naar een kwalitatief betere oplossing, die bovendien kan rekenen op een groot draagvlak.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Anders veranderen
2. Speelruimte keizen
3. Een interactief ontwerpproces in hoofdlijnen
4. De startfase: samen gaan we ervoor
5. De inventarisatiefase: samen terugkijken op veranderingen
6. De clusterfase: samenbrengen in een houtskoolschets
7. De discussiefase: samen werken aan opties
8. De besluitvormingsfase: samen staan voor het besluit
9. De realisatiefase: samen zorgen dat het werkt
10. Succesvoorwaarden en kritische vragen
Aanbevolen literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan