
Lees verder
Philip Kotler is bijzonder hoogleraar internationale Marketing aan de Kellogg Graduate School of Management van de Northwestern University in Chicago.
Meer over de auteursVergeet de afgezaagde discussie over een al dan niet bestaande tegenstelling tussen 'oude' en 'nieuwe' economie. Dat is de opvatting van Philip Kotler, internationaal erkend marketingdeskundige en zijn co-auteurs Dipak Jain en Suvit Maesincee. Internet, hyperconcurrentie en globalisering dwingen ondernemingen om hun markt, aanbod en marketing anders te definiëren; alleen dan kunnen ze in de oude én de nieuwe economie succesvol concurreren.
Het is de schaarste aan klanten, niet aan producten, die ons ertoe dwingt om marketing de belangrijkste drijfveer van onze strategische planning te maken. Tegenwoordig kan marketing die alleen maar wordt beschouwd als een manier om de producten en diensten van een bedrijf aan de man te brengen, geen waarde meer creëren.
De auteurs dringen er bij de bedrijven dan ook op aan hun marketingconcept uit te breiden tot een holistisch kader, waarin ondernemingen en hun medewerkers het vermogen ontwikkelen om nieuwe, waardescheppende kansen te ontdekken en producten, diensten en ervaringen te leveren die nauwer aansluiten bij de wensen van de individuele klant.
'Marketing in beweging' zet niet alleen aan tot nadenken, maar is ook praktisch: Het biedt een blauwdruk voor een compleet marketingplatform dat speciaal gericht is op de uitdagingen en kansen van een klantgerichte wereld.