Lees verder
Strategisch informatiemanagement
Verbeter uw concurrentiepositie en efficientie door informatie als strategisch instrument te gebruiken
Paperback Nederlands 1996 9789054021124Samenvatting
De laatste 25 jaar heeft het bedrijfsleven een overgang doorgemaakt van een industriële naar een informatie-economie, een omgeving waarin informatie de drijvende kracht is achter het creëren van rijkdom en voorspoed en waar bedrijven die gewend waren te winnen door grootte, hun leidende positie verliezen aan concurrenten die beter zijn in het gebruik van informatie. Bedrijven met visie realiseren zich al jaren dat ze voor succes in dit nieuwe tijdperk een beter informatiemanagement nodig hebben, maar tot nu toe zijn er te veel die primair richten op het managen van informatietechnologie en het productieve potentieel daarvan. Strategisch informatiemanagement benadrukt dat organisaties informatie zelf moeten leren zien als een krachtig instrument en als een strategisch hulpmiddel dat belangrijker is dan arbeid of kapitaal. Gebaseerd op breed onderzoek leggen McGee en Prusak uit hoe een organisatie expliciet gebruik moet maken van informatie in haar algehele strategie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Inleiding
Inleiding
Het tijdperk van de informatietechnologie
Loze beloften
Waarin ligt de waarde?
De opzet van dit boek
1. Informatie en concurrentie
Deel 2 - Informatie en strategieontwerp
2. De rol van informatie in strategieontwerp
3. Streven naar samenwerkingsvoordeel in een wereld van elektronisch handelsverkeer
Deel 3 - Uitvoering van de strategie: informatie, processen, architectuur en politiek
4. Het omgaan met informatie vanuit een procesperspectief
5. Het creëren van een informatiearchitectuur
6. Het politieke karakter vaninformatie
Deel 4 - Van ontwerp naar uitvoering: meten, feedback en leren
7. Informatie en managementprocessen
8. Informatie en de lerende organisatie
Bibliografisch essay
1. Tijdschriften
2. De wegbereiders
3. Strategieformulering en -ontwerp
4. Informatiemanagement
5. Het opbouwen van de informatiearchitectuur
6. Organisaties, hoe ze werken en hoe ze leren
7. Systeemdenken en -actie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan