Lees verder


Gert Anbeek is afgestudeerd psycholoog en marketeer. Heeft in diverse commerciële en management-functies gewerkt onder anders bij OCE van der Grinten, Force consultancy en Erasmus/RSM.
Meer over de auteursPraktijkboek voor procesmatig veranderen
Hoe krijg ik het door mij gewenste proces gedraaid?
Paperback Nederlands 2009 2e druk 9789081284417Samenvatting
Weer een boek over veranderen, daar is wel alles over opgeschreven, zou u zeggen? Inderdaad, over veranderen zijn vele, goede boeken geschreven. Denk bijvoorbeeld aan het standaardwerk van John Kotter, 'Leiderschap bij verandering', over hoe een veranderproces te plannen. En kijk eens naar het werk van William Bridges, 'Managen van transities', over de psychologie van de verandering, het proces wat de mensen doormaken die een verandering ondergaan. Of zie het boek van Sue Craig, 'Make your mark!', over beïnvloeding in organisaties om verandering vanuit geen of weinig positiemacht te creëren.
Het bijzondere aan dit boek is dat het een praktijkboek is. Dit onderscheidt het van theorie, modellen en inzichten en is daarop aanvullend. Het 'Praktijkboek voor procesmatig veranderen' gaat over het hoe. Welke interventie zal ik doen, op welk moment en hoe doe ik dat dan? Het bevat een circa 160 concrete workshops, oefeningen en teamopdrachten die de auteurs in hun eigen adviespraktijk hebben ontwikkeld in de afgelopen tien jaar.
Het boek is bedoel voor leidinggevenden, collega organisatieadviseurs, maar bovenal ook voor die professionals die adviseren als tweede beroep hebben: de HRM-adviseur, de marketingmanager, de ICT-professional, de businessanalist, en de controller die in een organisatie werkt en waarvoor adviseren een substantieel onderdeel van zijn/haar werkzaamheden vormt.
Dit boek bevat zes invalshoeken, die de meeste onderwerpen omvatten die bij een verandering van enige omvang aan de orde zijn. Deze invalshoeken zijn in het model voor procesmatig veranderen geïntegreerd.
In dit boek geven de auteurs hun visie op het procesmatig sturen van veranderingsprocessen. Kenmerken hiervan zijn het procesmatige karakter; een verandering valt niet als een project te plannen, maar wel als een proces. Een tweede kenmerk is het iteratieve karakter, in die zin dat in de fasen wel een volgordelijkheid zit (begin bij de mensen en cultuur en niet bij de structuur), maar dat tijdens het veranderingsproces meerdere malen op iedere fasen teruggekomen zal (moeten) worden.
Als u morgen een workshop wilt organiseren, een teamdag, of een managementdag op de hei, dan treft u in dit boek altijd een praktisch bruikbaar voorbeeld aan om het gesprek op het benodigde niveau te brengen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Gert Anbeek
Over Patrick Lybaert
Over Harry de Weerd
Inhoudsopgave
Procesadvisering en beïnvloeding
1. Cultuur, samenwerking en teams
2. Visie en strategievorming
3. Leiderschap en sturing
4. Klantrelaties en productportfolio
5. Processen, systemen en organisatie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan