Lees verder




Iena Pol is gecertificeerd managementconsultant, trainer en coach. Ze heeft een opleidingsachtergrond in zowel gedrags- als organisatiekunde.
Meer over Iena PolVerschillen verbinden
Van reactiviteit naar creativiteit in samenwerking
Paperback Nederlands 2019 2e druk 9789492190437Samenvatting
Effectief samenwerken is de basis voor excellente organisaties. En toch kan samenwerken gepaard gaan met heftige emoties die leiden tot 'wrijving' of 'schuld' en het ontstaan van problemen tussen partners.
In 'Verschillen verbinden' wordt uitgelegd dat we betere samenwerkingspartners kunnen worden wanneer we ons meer bewust zijn van onze onderlinge verschillen. 'Verschillen verbinden' beschrijft hoe je reacties kunt ombuigen, waardoor je kunt toegroeien naar een situatie waarin samenwerkingspartners de verschillen willen onderzoeken om ze vervolgens te kunnen verbinden.
De theorie wordt duidelijk gemaakt aan de hand van de casus van Monica en Herman, twee collega's bij een verpakkingsbedrijf, die een einde maken aan hun samenwerkingsperikelen met behulp van de methode die in het boek is beschreven.
Trefwoorden
samenwerken communicatie verschillen verbinden verschillen verbinding zelfbegrip werkelijkheid en wenselijkheid emotionele intelligentie zelfinzicht perspectief persoonlijke effectiviteit emoties conflicthantering teamontwikkeling krachtenveld organisatiecultuur organisatie persoonlijke ontwikkeling empathie feedback teams gedoe gedragsverandering perceptie relaties boven- en onderstroom rationele effectiviteit systeemdenken perceptieladder coaching
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Iena Pol
Inhoudsopgave
Aanbevelingen
Introductie
Definitie van termen
Leeswijzer
1. Omdat de ander anders is dan jij
1.1 De kern van anders zijn
1.2 Jouw samenwerkingsvoorbeeld
1.3 Werkelijkheid en wenselijkheid
1.4 Socialisatie
1.5 De perceptieladder
2. Ieders verhaal
2.1 Ieder heeft zijn eigen verhaal
2.2 Wat is jouw verhaal?
2.3 Waarom heb je last van de ander?
2.4 Gevolgen van last
2.5 Last van jezelf
2.6 Watzlawicks drie niveaus van communicatie
2.7 Coveys manieren om te reageren op een rotsituatie
3. Begrijp jezelf
3.1 Neem je invloed
3.2 Begrijp jij jezelf?
3.3 Werkelijkheid – wenselijkheid en hun samenhang
Een voorbeeld, de factor omgeving op mijzelf toegepast:
3.4 Hoe word je wenselijkheid gedefinieerd?
3.5 Het systeem van eeuwige verandering
3.6 Afhankelijkheid en beïnvloeding
4. Begrijp je emotie
4.1 Wat alleen jij kunt
4.2 Wat zijn jouw emoties?
4.3 Emoties de baas
4.4 Emoties herkennen
4.5. Effectief omgaan met emoties
4.6 Rationele effectiviteitstraining van Albert Ellis
4.7 De negatieve spiraal doorbreken
5. Begrijp de ander in het krachtenveld
5.1 Het voordeel van begrijpen
5.2 Jouw eigen begrip voor de ander
5.3 In de schoenen van de ander
5.4 Concurrerende belangen in organisaties: de kracht van het verschil
5.5 Systeemopstellingen
6. Verschillen verbinden
6.1 De kern van verschillen verbinden
6.2 Benut jij verschil als kracht?
6.3 Het gedoe op tafel
6.4 Het verbinden van de verschillen
6.5 Samenvatting: de zes principes voor het verbinden van verschillen
Literatuurlijst
Slotwoord
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan